Indiska gudar- Shiva

Shiva

Shiva: Shiva är som gud betraktad mycket allvarlig och sträng. Han är fruktbarhetens, dödens, askesens, förintelsens och lärdomens gud.
I egenskap av askesens gudom framställs han halvnaken och insmord med aska. Han bär skallar runt midjan och ett halsband av sammanflätade ormar. Hans panna pryds av hans tredje öga.
Shiva är den som förgör liv men också dess återställare; den fruktansvärde och ändå mildheten själv. Han är källan till både gott och ont.
Även denne gud har ett riddjur; tjuren Nandin, som alltid finns avbildad på Shivas kultplatser.
Det sägs att Shiva bor i Himalaya. Där tillbringar han dagarna med att röka hasch och ur hans hår rinner floden Ganges.

Kraft/ Egenskap Attribut Utseende Färddjur
Förgörare/ återställare Ormhalsband, bälte av skallar Halvnaken, grå/blå Tjur

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i Allmänbildning, Cannabis, Droger, Hinduism, Indien, Kultur, Kuriosa, New Age, Religion och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Indiska gudar- Shiva

  1. Elise skriver:

    Haha, sitte roch röker hasch i himalaya! Det låter som en lagom skön Gud 😉

  2. Sam Zodiac skriver:

    Ja, eller hur? Jag har en tjusig bild av honom på vardagsrumsväggen, snarlik den här och en hund som är uppkallad efter honom, fast det är en tik. 🙂
    Sadhus, Indiens heliga män, ägnar sig åt att tillbe Shiva på sitt eget sätt: http://www.gonomad.com/features/0301/smokin.html

  3. Pingback: Hinduiska tecken- AUM « Sam Zodiac’s Blogg II

  4. Dada skriver:

    Hasch…….Kul

  5. Sam Zodiac skriver:

    Hehe…det tycker du?
    Ja, faktum är att en dag på året (har glömt vilken) har man i egenskap av Shiva-anhängare ett haschparty av Guds nåde i Varanasi. Läste om det i Illustrerad Vetenskap en gång. Dessutom har en gren av sadhus– en sort av Indiens heliga män, Shivaritualer där man röker charas, en hampaberedning. Såg en vacker svensk dokumentärfilm, där den kände svenske filmfotografen firade orgier i tjusiga motljusbilder på bolmande sadhus.

  6. IKA skriver:

    Nej det är inte helt lätt att rota fram gamla betyg, intyg och annat som behövs för att göra ett CV, och sidan man gör måste ju naturligtvis gå in på då och då för att inte helt försvinna ut, då är det bara att börja om från början!

    Det är egentligen helt otroligt vad mycket lösenord och användarnamn man har skaffat sig, vart än man är så krävs det användarnamn och lösenord!

    Ha det gott
    Kram

  7. Sam Zodiac skriver:

    Tell me all about it, IKA!

    På den i övrigt utmärkta astro.com kan man lagra upp

    till 100 horoskop i ett och samma arkiv. Men jag har

    säkert en 4-500 kartor på den sajten och kommer åt

    hälften, typ. Det krävs nämligen en ny e-postadress för

    varje arkiv. Nuförtiden kör jag konsekvent samma

    lösenord för rubb som stubb, annars är det tvärkört (om

    jag nu inte kommer ihåg att jag har en ”nyckelring som

    jag faktiskt kan använda). Men om jag av någon

    anledning inte har samma systemversion installerad

    längre, så ligger ju alla mina kom-ihåg-grejer på en

    gammal hårddisk gu’ vet var! 😀

    Ha det gott, du med!

    Kram!

  8. Pingback: “Om Shiva Shankara Hari Hari Ganga!” « Sam Zodiac’s Blog II

  9. Darren Asp skriver:

    Harvest moon. Manali – Kashmir. Sadhus samlas – samlar in – fyller på – personligt bruk depå. Detta lärde vi av dem där/då, sativan växte vilt som ”ogräs” i spridda solitära ”skurar”. Värmen/höjden ö.h = plantorna ”svettades” små pärlor. Enkelt samla in – no harm done. Våra handledare ”skrapade” samman en tola/dag i makligt tempo ( c:a tolv gram ). För oss – wild/west vagabonds – blev det snarare mer som när barn plockar bär – direkt putz weg – upp i det blå. Bombay black är kvalitetsmässigt ”same shit”. Holy ghost – stoned out of mind.

  10. Sam Zodiac skriver:

    Det låter som om du skulle ha levt ett synnerligen intressant liv, min käre Darren..! Om jag inte visste bättre, skulle jag nästan tro art ditt nick var ett alias för en av mina polare här på ön, som efter vad jag förstått, har upplevt liknande saker. Men eftersom han är en av de minst computer savvy persons I know, we can rule him out, hehe…!
    (Ursäkta polyglottandet! :oops:)

  11. Darren Asp skriver:

    Träffade en påg sommaren -68 som dök upp och försvann till India land – även vid ett tillfälle ( då verkade hans personminne satt ur spel – tillfälligt förhoppningsvis ( som att hälsa på en dement ) midsommaren -77 på ön. Som stämmer med din bild. I förtroende sagt – Janne?

  12. Sam Zodiac skriver:

    Bulls eye…! It is a small world, isn’t it…? 😀

    Jodå, jag kan försökra deg att det måste ha varit tillfälligt, för nu fungerar personminnet alldeles utmärkt..!

  13. Darren Asp skriver:

    Lugna puckar – en vänlig man. För personlig del började det ”lukta krutrök” på sensommaren – så lämnade landet – blev Indian – fram till maj – 69. Mitten av Juni ”busted” on the highway mellan Stockholm/Gothenburg – with three keys – in me bag. Nåväl, det är en annan historia. Väl mött Sam.

  14. Darren Asp skriver:

    No doubt about that. Tack för din gästfrihet/inbjudan – will keep it in my mind – Sam.

  15. Sam Zodiac skriver:

    Kul…! 😀

    Just let me know if and when..!

  16. Darren Asp skriver:

    Det kan du lugnt räkna med!

Lämna en kommentar