Indiska gudar- Brahma

brahma

Brahma

är Skaparen och herre över alla varelser. Han står över och bortom tillbedjan. Kanske är det därför det inte finns så många tempel tillägnade honom?
Brahma avbildas ofta med fyra ansikten; han omfattar de fyra väderstrecken och har fyra armar med vilka han håller de fyra vedaböckerna.
Alla gudar har något speciellt attribut och Brahma har en lotusblomma, vilken symboliserar att han kommer från sig själv och inte är avlad.
I likhet med Ganesha har han ett djur att ta sig fram med; en svan. Ibland avbildas han ridande på svanen, ibland sitter han på en lotus, symbolen som
alltså är en symbol för det faktum att hans ursprung är han själv.
I sin skaparfunktion är han underordnad den högsta gudomen, vanligen Vishnu eller Shiva, på vars uppdrag han handlar. Tillsammans med dem ingår han i en treenighet, där han själv är den som skapar världen, Vishnu den som upprätthåller den och Shiva den som låter världen gå under.
I många myter framstår Brahma som hjälplös inför demonernas tilltagande inflytande och får söka sin tillflykt hos någon mäktigare gud.

Kraft/ Egenskap Attribut Utseende Färddjur
Skaparen Lotusblomma Fyra ansikten Svan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i Allmänbildning, Grafik, Gudar/Gudinnor, Hinduism, Indien, Kultur, Livsåskådning, Mytologi, Religion, Symboler, Teologi, Världsreligioner, Vetenskap och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Indiska gudar- Brahma

  1. znogge skriver:

    Just det där med färddjur eller riddjur som det står i min religionsbok tycker jag är intressant. En del av djuren är oväntade… Berättelsen om hur Ganesha fick sitt elefanthuvud är också spännande. Ja, religion var mitt favoritämne i skolan. Ganska ovanligt tror jag!
    Kram och ha en fin helg. Förstår att pojkarna är på ingående!

  2. Magnus Berg skriver:

    Puss och kram från mig också!

  3. uttern skriver:

    Från det ena till det andra…. Jag har blivit hopplöst förälskad i en vädur och letat info på din blogg om detta tecken men inte hittat nåt… Finns det månne nånstans? Kram

  4. Sam Zodiac skriver:

    znogge: Ska kolla lite närmare på det där om färddjur. Kul!
    Jodå pojkarna har gästat mig ännu en helg och fast jag ännu lider av sviterna från min mystiska magåkomma, så har det gått över förväntan. De ligger ännu så länge och snusar, så jag tog chansen att svara på lite kommentarer. Ha en fin söndag! Kram!

    Magnus: Hehe.. detsamma, Magnus!

    uttern: Du, i egenskap av Skorpion, är ju ett fast vattentecken, medan han är ett ledande eldtecken. Innan Pluto upptäcktes, styrde Mars både era soltecken, så en viss dragning finns mellan tecknen fast deras natur är olika. Eld och vatten är dock en något delikat blandning, eftersom du mera lever genom din känsla och han kanske inte i första hand gör det. Mer info beträffande kompabiliteten hos tecknen kan du kanske få här:
    http://www.dagenshoroskop.nu/karlek/match/s1=1&s2=8
    eller en massa engelskspråkig information om du söker på ”compatibility aries scorpio ”

  5. Mamma miia skriver:

    menne ! seriöst. har ni inget om Ganesha

  6. Sam Zodiac skriver:

    Mamma miia:
    Vid den tidpunkten du skrev det där, hade jag kanske inte det. Men nu ska det finnas! 🙂
    Ha det!

  7. Bertil skriver:

    Det hade inte varit fel med fyra armar ibland 🙂
    Ha det gött!

  8. Sam Zodiac skriver:

    Haha… jag kan bara ana vad du syftar på Berben, men jag

    tror mig veta hur du tänker. 😉

    Du med!

Lämna en kommentar