”Om Shiva Shankara Hari Hari Ganga!”

När jag var i Israel och besökte min halvbror Rick för ett antal år sedan, kom jag in i ett antikvariat vid Dizengoff Square i Tel Aviv.
Killen bakom disken var en förhållandevis ung man, några och tjugo, typ.

”This book is for you!”

Av någon anledning reagerade han direkt när han såg mig, hämtade en bok betitlad ”Be Here Now” och rekommenderade den varmt åt mig.
-It has been almost as a bible for me when I was a teenager, förklarade han på något bruten engelska. This book is for you, too! sade han.

Så här såg boken ut som den unge mannen på antikvariatet till varje pris ville få mig att köpa

Så här såg boken ut som den unge mannen på antikvariatet till varje pris ville få mig att köpa

Jag blev förstås en smula överraskad över hans iver att vilja förse mig med just den boken, men efter att ha ögnat genom den lite snabbt, insåg jag att han antagligen var väldigt intuitiv eller en god människokännare. Kanske bådadera.
Hur som helst; jag bläddrade snabbt genom boken och såg omedelbart att han hade rätt; dess innehåll intresserade mig högeligen! Några shekelsedlar bytte ägare och boken var min! 🙂
Den var skriven av en amerikansk psykolog med judiskt påbrå, Richard Alpert, som hamnade i ”skrubben” bredvid Timothy Leary på Cambridge University i USA någon gång på 60-talet. De två hade mycket roligt under sina studier, som i huvudsak tycktes gå ut på att upptäcka naturfolkens hallucinogena droger och vilken inverkan dessa hade på det mäskliga psyket. 😀
Alpert erfor emellertid så småningom ett stigande missnöje med tillvarons meningslöshet; han hade stora inkomster, eget privatflygplan, hög samhällelig status etc, men det var inte nog!

Till Indien!

Till sist beslöt han sig för att dra till Indien för att söka Livets mening, som så många före honom gjort. Efter diverse äventyr förvandlades han till gurun Baba Ram Dass och det är den processen som beskrivs i boken. Bl a tipsar författaren om ett bra mantra för att ta ”dope”, i det här fallet i samband med att man konsumerar cannabis. Mantrat lyder:

”Om Shiva Shankara Hari Hari Ganga!”

Hmmm... stoned, maybe?

Hmmm... ja, nog ser den gode Shiva en smula stenad ut, eller hur? 😀

Det där mantrat har följt mig i flera år. Jag har tränat min hund Shiva att lystra till det och mina barn i tredje kullen har alla lärt sig det för att fånga hundens uppmärksamhet. Visserligen har jag berättat dess ursprung för dem, men jag tror inte att de lade den berättelsen speciellt mycket på minnet.
De tycker bara att det är kul att de vet hur de ska få jyckens uppmärksamhet. 😀

I min populära serie om de indiska gudarna/gudinnorna, står bl a följande att läsa om Shiva:
”Det sägs att Shiva bor i Himalaya. Där tillbringar han dagarna med att röka hasch och ur hans hår rinner floden Ganges.”
Ovanstående illustration torde belysa dessa omständigheter. 😀

Flera relevanta länkar i anslutning till det här inlägget:

http://www.lifepositive.com/Mind/evolution/drugs.asp

http://www.geocities.com/southbeach/jetty/9145/hemp.html

http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=viewImage&friendID=143671630&albumID=45460&imageID=1605439 (Även katter kan heta Shiva! 😀 )

http://www.wavingtree.com/th_holistics/basics/shivalinga.php

Celebrating Shiva

Celebrating Shiva

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i 1960-tal, 1970-tal, 2000-tal, Allmänbildning, Anden, Ändrade medvetenhetstillstånd, Bloggning, Cannabis, Djur, Droger, Egoorienterat, Familj, Farmakologi, Förändring, Filosofi, Forskning, Hallucinogener, Hasch, Hinduism, Hjärnan, Hundar, Indien, Internet, Katter, Kultur, Kuriosa, Livet, Livsåskådning, LSD, Marijuana, Meditation, New Age, Nyandlighet, Psykologi, Resor, Richard Alpert, Rick, Shiva, Själen, Symboler, Tim Leary, USA, Världsreligioner, Vetenskap, Wikipedia, Yoga. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till ”Om Shiva Shankara Hari Hari Ganga!”

  1. Znogge skriver:

    Av någon märklig anledning kom jag att tänka på filmen ”Hair”! Ja, han var nog en god människokännare snubben i anikaviatet 😉

  2. Sam Zodiac skriver:

    Haha… Maybe it takes one to know one, Znogge…? 😉

  3. Amlor skriver:

    Snacka om människokännare. 🙂
    Skämt åtsido, ett intressant inlägg och du skriver väldigt fyndigt.
    Ibland saknar jag verkligen ”du vet vad”, speciellt när jag läser om det. 🙂

    Må gott!
    Kram 🙂

  4. Sam Zodiac skriver:

    Fullt klart! 😀 (Do I really look like a pothead?)

    Tackar och bugar 🙂

    Ack ja, Amlor… Jag vet precis vad du menar 😦

    U 2! 😉

Lämna en kommentar