Mörka iPhonesbilder o allmänt mobilfoto…

Mörka bilder verkar vara ett allmänt problem hos iPhone-fotografer.

”a terrible dark iphone photo of one of the tasty cheese plates”
stod det under den här bilden som jag hittade på nätet. 🙂

Fast kommandot Auto levels i PhotoShop brukar snabbt normalisera bilden någotsånär.

Och så kan man ju alltid rotera och beskära lite, om man så önskar…Lite mer skärpa, kanske..? 🙂

Alltför mörka bilder tycks vara ett allmänt problem hos iPhoneägare. Jag botaniserade lite på nätet i ämnet och hittade bl a följande kommentarer i en tråd på MacRumors Forum:

Kanske läge för alla iPhoneägare som vill kunna hotta upp sina bilder att ladda ned ett gratisprogram från Apple…?

Min SonyEricsson K850i har 5 MP bildupplösning...

Jag är en smula undrande inför Apples strategi när det gäller fotodelen på iPhone. Eftersom man lyckats framställa en storsäljare som iPhone, förefaller det mig märkligt att man inte försett den med båttre fotokapacitet än vad som är fallet..! T o m min nyligen på Tradera inköpta Sony Ericsson K850i, slår den med hästlängder med sin 5 megapixels bildupplösning. iPhone kan bara stoltsera med 3 megapixel. Skumt, va..?
Annars är jag ju en trogen Appleanhängare som kört Mac sedan tidigt 90-tal… 🙂

Beträffande min nyinköpta mobil, ja… Modellen är ju cirka två år gammal, men exemplaret jag lyckades uppbringa på Tradera är dessbättre bara använt i en månad och i skick som ny…! :p Manualen var inte ens uppackad..! Enda kruxet är att luren är låst till 3, vilket innebär att jag antingen får köpa ett kontantkort därifrån (vilket i o f s tycks vara en bra deal, eftersom man ringer gratis till fasta nummer vid köp av kontantkort för 150 eller 300 kr- och självfallet gratis mess och samtal inom 3, bortsett från uppringningskostnaden), eller på ett eller annat sätt låsa upp lureländet. Mina planer på att byta till 3 stötte genast på hårt moystånd frän familjemedlemmar och vänner, som tydligen är djupt insyltade i Comviq och i synnerhet då Kompis…! Inte nog med det; alla d e r a s polare kör också Kompis, etc etc… Så det återstod till sist inget annat alternativ än att tjacka ett Super Sim-X-chip och låsa upp luren med det.

Men efter att ha konstaterat att den svenske försäljaren av detta upplåsningschip (som läser av koden automatiskt) inte hade något Köp-nu-alternativ, att vederbörande gick ut med ett utropspris på 99 bagis och att det var hart när omöjligt att vinna en auktion, eftersom hugade spekulanter lagt toppbud som var åt h-e för höga, tröttnade jag. Istället googlade jag på Super Sim-X, registrerade mig på eBay global och köpte ett kort från en lirare som bor i Spanien. Köpet gick på 63 spänn (PayPal) och säljaren hade såväl Köp-nu som fri frakt…!
Få se då, om det hela går efter beräkningarna… Telefonen har jag redan testat, eftersom Micke J:s son var vänlig att låna ut sitt SIM-kort. Bra ljud o bild! 😀

...medan iPhoneägarna får hålla tillgodo med 3 MP.

Vi Tvillingar gillar att kommunicera. Med ord och bilder...

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, Allmänbildning, Apple, Astrologi, Bloggning, Egoorienterat, Förändring, Foto, Informationsåldern, Internet, Intressen, iPhone, Kunskap, Livet, Mobilbilder, Mobiltelefoni, New Age, Nutidshistoria, Photoshop, Spanien, Teknologi, Tips, Tvillingarna, Zodiaken och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mörka iPhonesbilder o allmänt mobilfoto…

  1. Magnus Berg skriver:

    Hur vet du att det blir bättre bildkvalitet med den kamera som har 5 MP än med den med 3 MP???

    4 MP räcker gott och väl för att skriva/printa ut en A4:a. Ska bilderna publiceras på webben så räcker hälften, och hälften av det, i 99,9 procent av fallen.

    Det är viktigare med en skarp optik.

    Min nya kamera, som är generation 11 i en lång serie, har färre pixlar – 10 MP mot 14 MP – än föregångaren. Det är jag glad för eftersom det innebär mindre brus, dvs bättre bildkvalitet.

    Stirra dig inte blind på oväsentligheter.

    • Sam Zodiac skriver:

      Den enda kvalitetsindikator som brukar anges när det handlar om kameradelens kvalitet på en mobiltelefon är just antalet megapixels. Visst vore det väl trevligt att få uppgifter också om den optik som används, men det torde väl ändå höra till sällsyntheterna inom kameramobilvärlden..? Jag tror att jag någon gång har sett ett märke skryta med Carl Zeiss-optik i sina annonser, men det är också det enda.
      Annat är det naturligtvis med systemkameror. Och jag kan mycket väl tänka mig att din 10 MP:s-variant har fördelar som föregångaren saknade.

      • Magnus Berg skriver:

        Bara för att MP är det dominerande marknadsföringsknepet för att få aningslösa att ständigt köpa nya kameror så måste man inte gå på det. Här kommer ett litet citat från fotografen Micke Bergs blogg:

        ”Jag skriver ut mina Iphonebilder, pallar i alla fall A3, kan bli lite grynigt, men det är en effekt i sig. Jag minns när digitalkamerorna kom o man trodde man måste ha 10 millioner pixlar för att skriva ut en A3. Löjligt, man klarar sig på 1 mbsfil,,det är så mycket löjligt snack om digitalkameror. De flesta, 99 procent är för stora, för dyra(leican). Kompakterna saknar sökare( ta bort blixten istället), långsamma. Amatörerna fattar ingenting, tror dom behöver 7 bilder i sekunden för att plåta sport.Om dom kunde sitt jobb behövde dom inte ens motordrift. Allt över 1600 asa är onödigt, osv osv,,,”
        http://mickebergphoto.blogspot.com/2009/12/laser-om-klimatmotet.html

  2. Sam Zodiac skriver:

    Jaja… men faktum kvarstår; om man t ex skulle vilja delförstora en bild och använda bara det området, så får man naturligtvis ett fan så mycket bättre resultat om bilden är tagen med en 12 MP-kamera, än om det hade använts en med 2 MP vid exponeringstillfället, eller hur…?
    Och den situationen kan man ju ibland hamna i..! 🙂


    OK, jag medger att den undre bilden inte är knivskarp, men hur tror du den skulle sett ut
    om den tagits med en 2 MP-kamera…? 😀

Kommentera

