Nomineringsproblem

Som en del av er redan har uppsnappat, har jag hamnat i den hedrande men något arbetsamma situationen att jag ska nominera bloggar till Stora Bloggpriset och i samband med det råkar jag ut för en del problem.

Självfallet dras jag med en yrkessjukdom från åren som verksam journalist, nämligen att jag konsekvent skjuter upp alla skriverier så nära deadline jag över huvud taget kan. När jag sedan botaniserar bland alla otroligt duktiga bloggares alster, inser jag att det här är en i det närmaste hopplös uppgift. Inte nog med att jag får ett slumpartat resultat, eftersom jag inte på långa vägar hinner med att kolla in mer än ett fåtal av bloggarna. Dessutom kan man ibland råka ut för vissa problem när det gäller kategoriseringen. Till vilken kategori hör t ex bloggen MaxiMac; Livsstil eller Prylar & Teknik?

justin-long(Om du klickar på bilden, kommer du till MaxiMac-bloggen)

Skämt åsido; självfallet ska MaxiMac-bloggen höra till kategorin Prylar & Teknik. Mannen bakom bloggen är en 45-årig Luleåbo som kört Mac sedan starten 1984 (alltså för cirka ett kvarts sekel tillbaka 🙂 ) och håller ett vakande öga på Apples förehavanden, tydligen också med glimten i ögat. (För den oinvigde kan nämnas att en bong är en slags glaspipa som företrädesvis används till att röka hampaprodukter i och att ”munchies” är den hunger som brukar infinna sig efter dessa aktiviteter, när kroppen vill återställa blodsockret till sin normala nivå). 🙂

Men det här är ett typexempel på hur marigt det kan vara att hitta kandidater att nominera när man vanligen inte ger sig tid att läsa teknikbloggar. Jag blev mycket förtjust i MaxiMac och det upplägg bloggen har, men skulle jag gå vidare och närmare undersöka andra bloggar i denna kategori, så skulle jag säkert hitta flera presumtiva kandidater! Naturligtvis skulle jag tagit min uppgift på större allvar och varit ute i god tid, men nu får det bli långa nattsittningar istället. Suck!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i 2000-tal, Apple, Bloggning, Bloggosfären, Cannabis, Datorer, Egoorienterat, Informationsåldern, Internet, Intressen, Kommers, Mac, Macintosh, Marijuana, Stora Bloggpriset, Sverige, Teknologi, Video och märktes , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Nomineringsproblem

  1. John skriver:

    Busenkelt. Nominera mig i båda kategorierna. Men det stämmer bra att dessa ofta överlappar, inte minst när det gäller Apple, som för många är/blivit en livsstil. Ren teknik utan förankring i hur den används och påverkar kulturen är mestadels torrt och tråkigt…

    • Sam Zodiac skriver:

      Haha… tror det får räcka med en, fast visst överlappar de två områdena varandra!
      Och du har såklart rätt i det om att teknik utan koppling till andra
      sidor av det mänskliga medvetandet än de rent vetenskapliga
      tenderar att bli väl torra. 🙂
      Ha det!

  2. John skriver:

    Bloggade tillbaks om Stora Bloggpriset. Skulle börjat kampanja lite tidigare än sista dagen för nominering… 🙂

    http://maximac.se/nytt/index.php?item=200901012

  3. David S skriver:

    Kasta gärna ett öga på Björn Thomassons site om i huvudsak kajakpaddlande byggande men också allt som gränsar till livet i övrigt.
    Han kodar och designar sin site mycket medvetet och med stor stil.
    http://www.thomassondesign.com/

    /mvh David S

  4. Sam Zodiac skriver:

    John:

    Haha..! Ja, försent ska syndaren vakna, heter det ju!

    😀

    David S:

    Värst vilken trängsel det blev här med

    nomineringssugna, hehe…! Fast i ditt fall företräder

    du tydligen Björn Thomasson, om jag förstått saken

    rätt?

    Va’ bra, då! Tror nämligen att jag inte hittat många

    alls i kategorin Sport & Fritid. Och där lär väl

    kajakerna kunna platsa? 🙂

    Fast en sajt är ju en sajt och detta ska handla om bloggar. Hittade en

    sådan på Björns kajaksida, nämligen Majberget kajak. Vi kör väl på

    den, då!? 🙂

    P S Förresten har jag mina dubier beträffande MaxiMacs tillhörighet

    också. Är inte det i själva verket också en hemsida som faller

    utanför bloggosfären? Och varför i Herrans namn dök den då upp i

    Googles bloggsektion? Hmmm… Får gå till botten med det här! 🙂

    Ha det!

  5. Ken Burns Effect skriver:

    MaxiMac är trevlig och framförallt väldans snygg!

  6. pantheraleo skriver:

    vilken utmaning! Jag läste också om priset och undrade hur man kunde nominera någon överhuvudtaget. Det finns ju miljontals bloggar! Där har du något att bita i Sam!

  7. Sam Zodiac skriver:

    Ken Burns Effect:

    Visst visst, Ken. Och informativ och nyhetsspäckad

    också! Men frågan kvarstår; är det en blogg? 😀

    pantheraleo:

    Eh… skulle tro det. I synnerhet om man försöker hitta

    nomineringskandidater t o m utanför bloggosfären,

    vilket jag så smått misstänker att jag gjort, haha..!

  8. John skriver:

    MaxiMac är en blogg, helt klart…

  9. Sam Zodiac skriver:

    Det var ju onekligen en lättnad att få höra det, puh!

    Trodde jag gjort bort mig big time! 🙂

    Men vad är det då egentligen som skiljer en weblog från

    en vanlig hemsida, kan man undra? (Ingen ände på min

    okunnighet)

  10. John skriver:

    Främsta kännetecknet för en blogg är att den bygger på inlägg publicerade i kronologisk ordning (logg). Oftast finns även en kommentarsfunktion och möjlighet att se arkiverade inlägg eller inlägg sorterade efter sådant som författare, kategori och etiketter.

  11. Sam Zodiac skriver:

    OK, va’ bra! Tack för ditt informativa svar, John!

    Din blogg är synnerligen attraktivt utformad och efter

    vad jag kunnat se har den också ett bra innehåll. Får

    dyka lite djupare i den vid tillfälle!

    Lycka till nu och

    Ha det! 🙂

Lämna en kommentar