Udda flaggor 2 – Vilket land?

Den här flaggan är världens enda enfärgade. Antogs den 19 november 1977.

Den här flaggan är världens enda enfärgade. Antogs den 19 november 1977.

Läs även andra platsgeografiskt roade (?) bloggares åsikter om , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i 1970-tal, 2000-tal, Allmänbildning, Färger, Flaggor, Frågesport, Geografi, Historia, Internet, Kunskap, Kuriosa, Tester, Underhållning, Världen, Wikipedia och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Udda flaggor 2 – Vilket land?

  1. Znogge skriver:

    Libyens! Favorit hos eleverna! Lätt att lära sig…

  2. Sam Zodiac skriver:

    Haha… jag kan tänka mig det, ja! 😆

    Jovisst är det Libyens flagga, Znogge. Men du klämde ju Katmandu utan fusk, så då fixar du väl antagligen Libyens huvudstad också. Eller…?

  3. Amlor skriver:

    Irlands? 😉
    Gröna ön, du vet.

  4. Amlor skriver:

    Ha det så bra förresten! Jag blir alldeles kollrig i bollen här inne så jag glömde kramen.
    Kram! 🙂

  5. Karpstryparn skriver:

    Har för mig att det är Libyens, och det stämde tydligen. Men funderade på Grönland också.

    • Sam Zodiac skriver:

      Seriöst, alltså…?

      Eller var den där gissningen i samma kategori som Amlors Gröna ön-svar här ovanför? 😀

      För övrigt har jag för mig att Grönlands flagga är röd och vit, liksom kolonialmakten Danmarks. 😀
      Däremot saknar den kors och har istället ett röd/vitt klot i centrum.

  6. Amlor skriver:

    Vet du, jag befinner mig i ett konstant underläge till folk men med dig är det inte så. Jag tror (bäva månde gudarna) att du skulle finna det intressant att prata med mig. (Förutom då att jag skulle finna det intressant att prata med dig.) Men helt ärligt, jag tror du skulle, med viss reservation, tycka min kunskap vore intressant. Förmodligen vet du allt jag vet men ändå…:)

    • Sam Zodiac skriver:

      Det tror jag säkert att jag skulle tycka, Amlor! 😀

      Och varför i hela fridens namn tycker du att du befinner dig i ett konstant underläge gentemot folk?
      Det finns det väl ändå inget fog för?

  7. Amlor skriver:

    Vadå gissning i stil med Amlors gröna ö teori?
    *fnyser*
    😉

  8. Amlor skriver:

    Jaa du Sam, varför befinner jag mig i ett konstant underläge? Här är mina teorier:
    Jag är en psykiskt sett stark person.
    Jag passar inte in i Volvo/villa konstellationen. Bohemisk natur, säger min mor, med inte så lite stolthet i rösten. Mamma gillar ”udda” personligheter. 🙂
    Men mest av allt: Sen folk fick vetskap om min bipolaritet behandlas jag som en icke vetande. Fram till 35 årsålder fann jag det komiskt men nu, när jag snart är 47 tycker jag det är skitjobbigt. Va fan, jag har problem med två signalsubstanser i hjärnan, vad har det med intelligens att göra? En period blev jag så tveksam att jag frågade läkaren om det här, han gapskrattade han och påstod att jag har bra mycket mer i kolat än andra. Jag valde att tro honom. 🙂

    • Sam Zodiac skriver:

      Haha..jag delar läkarens uppfattning! 😀
      Om folk är okunniga och fördomsfulla (vilket många tyvärr förefaller vara), så är det väl dessvärre inte mycket annat att göra åt saken än att tålmodigt få dem att inse sina misstag, antar jag. Men samtidigt förstår jag att det kan vara jobbigt att ständigt konfronteras med omgivningens dumheter.
      Tur att du har ett starkt psyke, då! 🙂

  9. Karpstryparn II skriver:

    Svar till Sam Zodiac: Ja, det var seriöst.

    // Karpstryparn

Lämna en kommentar