Fotosafari i Levide VII- Affären

shop.jpg

Skyltfönstren gapar tomma i den numera nedlagda affären i Levide 

För ett antal år sedan gick jag igenom en webdesignerkurs i Visby. En av mina kurskamrater var Martin Bogaeus. Han arbetade (åtminstone när den artikeln jag refererar till skrevs) som reporter och kåsör på gotlandstidningen Lördags. I egenskap av reporter reste han förra lördagen till Levide för att i artikelserien Nedslaget bevaka en fotbollsmatch.  När han väl bänkat sig på den lilla läktaren frågar han tjejen som sitter bredvid ”Är skolan igång?” Han får förstås ett nekande svar och blir upplyst om att skolbarnen numera går i Fardhems skola. Martin noterar också att affären slagit igen. ”De gamla skyltfönstren gapar tomma från den gamla lanthandeln…” skriver han. Ja, även jag har till min stora förtret kunnat konstatera detta faktum. Affären låg ju faktiskt inom cykelavstånd, en halvmil från Eksta. Nu är det Hemse eller Klintehamn som gäller om man ska göra större matinköp. En gårdshandel som jag brukar anlita ligger visserligen på bara några kilometers avstånd från hemmet, men sortimentet där är naturligtvis begränsat och öppettiderna kan variera.

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i Annonser, Eksta, Foto, Gotland, Internet, Journalistik, Levide, Mat, Utbildning, Vänner. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Fotosafari i Levide VII- Affären

  1. Berben skriver:

    På 60- och början på 70 talet köpte vi mellanöl hos den lokala lanthandeln efter stängning, det gick även bra att köpa cigg styckevis 🙂 Ha det!

  2. Sam Zodiac skriver:

    Ja du, Berben, det var tider det! *suckar* Har liknande erfarenheter, men den som kränger knaster styckevis i dagens läge, riskerar bergis en volta på kåken! 😉
    Ha det!

  3. agapanthus skriver:

    *viskar* Tror man kan köpa cigg styckvis på Folkeryds, men så är det nog inte, jag bara tror 😉

  4. Sam Zodiac skriver:

    Well, I’ll be damned! Än lever gamla gudar! (Kanske) 😀

  5. madonnan skriver:

    Jag undrar var Berben är…borta och aldrig på min blogg 😦

    Hoppas du mår bra Berben och att Sam ursäktar att jag hälsar via hans braiga blogg *S*

  6. Sam Zodiac skriver:

    Berben kör ju också med Fågel Fenix-bloggar, som bekant. 😉 Här residerar han för närvarande:

    http://blogg.expressen.se/tillbakaigenskratt/entry.jsp?messid=279063

    Och du får gärna använda min braiga blogg till att hälsa alla du vill, Madonnan! 😉

  7. madonnan skriver:

    Tack, han har visat sig och jag har varit inne på nya bloggen…sprang fort därifrån..*S*

    Ha en fin dag! 🙂

  8. Sam Zodiac skriver:

    Hehe… får väl strolla över dit och se vad det var som skrämde bort dig, då! 😉
    Du med, Madonnan!

  9. Pingback: Min vän Kim… « Sam Zodiac’s Blogg II

Lämna en kommentar