Min vän Kim…

Kim tillsammans med sin mamma på ett nöjesfält någonstans i Sverige. (Eller var det kanske Danmark?)

..träffade jag ombord på Gotlandsfärjan när han reste till ön inför ett bröllop. Jag noterade honom redan vid incheckningen i Nynäshamn, då han tillsammans med sin mamma skrattande kommenterade något. Hans utseende var lite speciellt. Han hade en hatt neddragen i pannan, skägg och mandelformade bruna ögon bakom glasögonen. Han fick mig att tänka på en halv-ortodox jude, av någon anledning.

Min lilla nisch

När jag löser biljett på Gotlandfärjan, brukar jag välja ekonomialternativet för att sedan fatta posto vid en slags fönsternisch (eller kanske det heter ventilnisch på sjön) ? 🙂 strax intill soldäck, där rökning är tillåten. Där finns också eluttag, så jag kan ladda min mobil. Därefter brukar jag ägna mig åt att läsa, meditera, lösa korsord eller helt enkelt knoppa, om fastlandsvistelsen tagit alltför hårt på mina krafter. Enda irritationsmomentet är när rökarna springer ut och in i isande blåst, men det får jag ju stå ut med.

Sol & Måne

Jag hade tillbringat någon timme på denna min favoritplats när Kim kom ångande i korridoren med en Marestadssöl i näven. (Lämpligt nog, eftersom han visade sig bo i just den staden). Jag gjorde honom sällskap på ”rökdäck”, där vi ägnade oss att kverulera över hur omänskligt behandlade vi rökare blir nuförtiden. Det framgick av vidare resonemang att även Kim var Tvilling, vilket förstås resulterade i att han följde mig till min viloplats och fortsatte kommunicera om allt mellan himmel och jord.
Plötsligt upptäckte jag en tatuering under hans högra öra. Det var det glyptiska tecknet för Solen, som jag använder inom astrologin!
-Varför i Herrans namn har du tatuerat in Solen under örat? frågade jag förvånat.
-Jag har Månen under andra örat! svarade han och visade. Mycket riktigt. Under vänstra örat hade han en glyptisk halvmåne intatuerad.

Excentrisk trio

Vidare samtal gav vid handen att tatueringarna hade sina ursprung i Kims fascination för Kabbalah (den judiska mystiscismen) och i viss mån också var kopplade till hans religion- Rastafari.
Vi hade en mycket trevlig överfärd och träffade dessutom på en äldre excentrisk österrikare som jublande glad utbrast:
-Jaaa…ännu finns tet riktiga männischor! när han hittade oss på ”rökdäck”. Han var en inbiten tobaksrökare.
Vi tre utgjorde antagligen ett intressant blickfång för övriga färjepassagerare, när vi senare stod i en liten cirkel inne i färjans lite mer befolkade delar och diskuterade kvantfysik, orgelmusik och allt annat mellan himmel och jord. Många förstulna blickar kastades åt vårt håll, till den exhibitionistiske Kims stora förtjusning. Nåja, även jag tycker i sanningens namn om att chockera omgivningen en smula och det är jag ganska säker på att vår äldre österrikiske vän också gjorde, att döma av hans något uppseendeväckande klädsel. Han hade äppelknyckarbyxor som var nedstoppade i höga ridstövlar. 🙂

Jag tog ned Kims födelsetid och- plats för att ställa hans horoskop, vilket skedde ganska snart efter min hemkomst. Jag gav honom några korta smakprov via telefon på vad jag åstadkommit i tolkningsväg och han blev högeligen imponerad.

En gammal bekant

-En synnerligen kompetent astrolog som jag träffade på färjan, sade han till värdparet.
Micke och Maria, som de heter, blev intresserade och inviterade mig till sitt hem.
När jag anlände dit någon dag senare, visade det sig att brudgummen Micke var en gammal bekant som jag inte sett på över 20 år! 🙂 Han tog tillfället i akt och återlämnade ett exemplar av ”Stora spådomsboken” som han lånat en gång i tiden. (Till min 13-årige son Maxis (Joel) stora förtjusning. Han är ju smått galen i allt vad ockultism heter)

Micke och hans nyblivna fru Maria öppnade den 1 juni i år ett presentcafé i Levide gamla affär. Jag ska vara ställets husastrolog och har försökt vara dem behjälpliga vid iordnigställandet av den gamla f d ICA-affären.

TILL VÄNSTER:Så här ser det ut när Kim och en av hans polare framställer musik i hemstudion.
Om du klickar på bilden, kan du lyssna till lite smakprov av hans musik!
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1900-tal, 2000-tal, Allmänbildning, Astrologi, Öl, Barn, Datorer, Droger, Drycker, Egoorienterat, Förbud, Förutsägelser, Gotland, Horoskop, Judendom, Kabbala, Kärlek, Kommunikation, Kultur, Kvantfysik, Levide, Livet, Livsåskådning, Marint, Maxi, Musik, New Age, Nostalgi, Ockultism, Paranormalt, Rastafari, Reggae, Religion, Resor, Släkt, Symboler, Tobak, Underhållning, Vänner, Wikipedia och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Min vän Kim…

  1. znogge skriver:

    Rökare är ett jagat släkte numera så det är en befrielse att vara av med den lasten i alla fall;-)

  2. Madonnan skriver:

    Roligt och intressant att läsa om dina bekantskaper och bravader. Det presentcaféet har jag förresten besökt och där kan man verkligen botanisera!

    Ha det så bra i sommarsolen:)

  3. kim skriver:

    tack! vad fint, inte alla som får ett bloggkapitel till sin ära 😉
    får ta en telefonfika ngn dag, ligger hemma å är sjuk så idag passar säkert, plingar nog sedan.
    kastar upp en länk till lite musik jag gjort. http://www.myspace.com/flimone
    one love!

  4. Sam Zodiac skriver:

    znogge:
    Well, good for you! Att du slipper jagas längre, menar jag. 🙂
    För oss som hänger kvar vid våra laster, är alltså läget inte lika gynnsamt, ssv 😦

    Madonnan:
    Kul att du gillar det, Madonnan!
    Jaså, du har redan hunnit med att avlägga en visit där?
    Och inte beställde du någon astrologisk konsultation av
    mig heller, fast du hade chansen! 😉

    Ha det så fint i Spaniensolen! 🙂

    Kim:
    Haha… nej det skulle ju naturligtvis stiga dig åt huvudet.
    Borde jag ju ha förstått! Skojar bara! 😉
    Gotland junt nu har gjort ett reportage på caféet. Kul, va?
    Jättebra att du skickade länken! Jag lägger in en i posten
    också, under din nedersta bilden av dig i studion.
    Visst, telefonfika låter bra, tycker jag. Så kanske du kryar
    på dig, också! 🙂

  5. rick - israel skriver:

    tatuering solen på vänster månen på höger sida,
    men frågan är vad han har för något i byxorna ?

  6. Sam Zodiac skriver:

    Well I guess he has some balls, too.
    Det måste man ju ha för att springa runt med de där gaddningarna? (tatueringarna) 🙂

  7. kim skriver:

    frågan är varför rick-israel är intresserad av att veta det..

  8. Kims mor skriver:

    Trevlig läsning,älskar min son med sol o måne.

  9. Sam Zodiac skriver:

    Kim: Hmmm… Jag har också undrat över det! 🙂

    Kims mor: Det förstår jag att du gör! Du har en mycket trevlig och intressant son. Och faktum är att det tog säkert en 30-40 min innan jag ö h t upptäckte hans Sol-tatuering, så de är både diskreta och snygga.; ingen fara alls! Tack för berömmet! 🙂

  10. Kims mor skriver:

    Hej igen! tur att det tog lite tid innan du såg dem, tatueringarna har alltid varit ett ett hett ämne, säger tänk om du ångrar dig en vacker dag. Kim säger det vore värre om jag ligger på ålderdomshemmet och ångrar att jag inte gjort det . Vad säger man då?

  11. Sam Zodiac skriver:

    ”Vad säger man då?”

    Jo, man säger: -Inte fan tänker du väl sätta in mig på hemmet? Eller…? 😉

    Ha det fint, morsan!

  12. kim skriver:

    jag får väll helt enkelt leva livet så att mamma inte ångrar att hon har en tatuerad son när hon ligger på ålderdomshemmet 😉

  13. Sam Zodiac skriver:

    Haha… ja, det kan kanske vara en god idé, Kimpa! 🙂

Kommentera

