Solen och Månen visar din personlighet

Solen och Månen kallas med astrologisk terminologi för ”planeter”, trots att den första är en stjärna och den andra en satellit till Tellus/Jorden. Båda är betydelsefulla, eftersom Solen uttrycker vår natur och hela den s k solteckenastrologin är uppbygd efter var på himlen just den himlakroppen står när man föds (Vädur, Oxe, Tvilling etc..) och Månen talar om hur vi reagerar instinktivt och känslomässigt.

Solen kan sägas vara ”sändaren” i ett horoskop, medan Månen är ”mottagaren. (Den liknar ju också en parabolantenn med den månskära som är dess astrologiska symbol) 🙂

Förhållandet mellan Sol och Måne i ditt horoskop avslöjar också en annan intressant sak om din personlighet- hur du agerar i livet på det psykologiska planet! Den respekterade amerikanske astrologen Dane Rudhyar har beskrivit detta tydligt i  sin forskning. Han talar om åtta olika ”måntyper”. Vilken kategori du tillhör, bestäms av avståndet mellan Sol och Måne.

Jag använder mig av mitt eget horoskop i exemplet här nedanför.  Solen flyttar sig cirka en grad per dag, lämpligt nog i medsols riktning. 🙂  (En cirkel har ju 360° och ett normalt år 365 dagar, så det stämmer ju på ett ungefär), medan Månen tar ungefär 28 dagar på sig att fullborda sitt varv runt Jorden. Alltså hinner Månen med cirka 12 ”omkörningar” per år.

Solen symboliseras i horoskopet av en cirkel med en prick i centrum. Om horoskopet hade varit ett analogt ur, skulle min Sol ligga ungefär vid kl 12.30. I det här fallet ligger den 2°31′ i Tvillingarnas tecken. (För övrigt på samma grad som Mars). Min Måne ligger 18°46′ i Stenbockens tecken (runt kl 17.30).
Zodiaken innehåller 360°, som vilken cirkel som helst. Vart och ett av de 12 tecknen omfattar 30°. (30 x 12=360). Väduren är det första tecknet i djurkretsen, så om vi börjar vid 0° Väduren och räknar framåt, så motsvarar 2°31′ Tvillingarna alltså 62°31′. (30° Vädur + 30° Oxe + 2°31′ Tvilling). Du hänger med i resonemanget, va..? Bra! Då fortsätter vi med Månens placering, som alltså var 18°46′ i Stenbocken. Med samma tillvägagångssätt kommer vi fram till att Månen ligger på motsvarande 288°46′ i vår 360-graderszodiak. (30° Vädur + 30° Oxe + 30° Tvilling + 30° Kräfta etc…)

Om vi sedan genomför följande räkneoperation, får vi reda på hur mycket framför min Sol Månen ligger: 288°46′ – 62°31′ = 226°15′.  (Planeterna rör sig ju medsols och Månen är 12 ggr snabbare än Solen, remember..?)
Enligt Dane Rudhyar skulle då min Soli-lunära personlighet bli följande:

Och jag får väl tillstå att det är precis så jag fungerar. Faktum är att uppslaget till det här inlägget kom igår, då jag på en FB-sida i en kommentar avlevererade följande bekännelse:

Ja, vem är inte en ”motormouth”, tror du, haha… Dessutom ligger Månen på ett sådant avstånd från min Sol i horoskopet, att jag hamnar i en kategori som kallas ”Disseminating Moon Type”. Det innebär att jag (nästan lite tvångsmässigt) för …vidare till alla och envar det intressanta jag just har lärt mig. Kan nog vara lite tröttsamt ibland för omgivningen, misstänker jag…” 😳
Om du klickar på den engelska texten här ovanför, kan du kolla in de övriga sju måntyperna, vilket förmodligen kommer att resultera i att du ställer dig frågan -Undrar just vilken som är min måntyp? (Om du inte redan vet det, förstås).
För att få reda på svaret, krävs givetvis att du har ställt ditt horoskop eller fått det ställt av någon annan. Under förutsättning att du vet din exakta födelsetid, åtminstone något så när, kan du enkelt räkna ut det på astro.com, en förträfflig schweizisk site som i många år varit astrologernas vän.
Klicka på Chart Drawing, Ascendent och fyll i de uppgifter som krävs, så har du snart ditt horoskop. Det kommer att se ut ungefär så här (fast detta är mitt). Sedan är det bara att följa exemplet här ovanför, så kan du kolla om beskrivningen verkar stämma eller inte. (Vilket den troligen gör).

Lycka till!

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i Allmänbildning, Astrologi, Astronomi, Bloggning, Horoskop, Månen, New Age, Planeter, Psykologi, Solen, Stenbocken, Symboler, Tvillingarna, Zodiaken och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar