Månadens soltecken: Fiskarna

Så är det åter hög tid för zodiakens sista tecken att presenteras
-Fiskarna!
Det här är förvirringens, ego-dödens och slutets/nystartens fas.

Element: Vatten

Egenskap: Föränderlig

Motto: Jag tror

Solen befinner sig i Fiskarnas tecken mellan 19 februari och 20 mars. Tecknet styrs av planeten Neptunus, romarnas havsgud. Fiskarna är zodiakens sista tecken och det påstås att alla andra soltecken därför i viss mån finns representerade här. En gång i tiden fick jag på ett råd när det gällde att gissa vilket stjärntecken någon är född i: ”Om du inte alls kan få någon bestämd ledtråd; gissa på Fiskarnas tecken!”

Må vara hur det vill med den saken; Fiskarna är i alla fall ett föränderligt vattentecken, vilket innebär att personer födda i detta soltecken primärt uppfattar livet genom sina känslor.

Tecknet symboliseras av tvenne fiskar som simmar i motsatt riktning, sammanbundna med ett band. En sägs simma uppströms, medan den andra följer med strömmen.

Att släppa taget

I många astrologiska läroböcker framhålls det att ”Jag tror” ska vara Fiskarnas motto.

Måhända är tron en slags grundförutsättning för att man ska våga släppa taget om den (ofta inbillade) kontroll man tycker sig ha över sitt liv?

Om man besitter en bergfast övertygelse om att tillvaron ytterst styrs av en god, intelligent kraft, kan man nog våga släppa taget. Men annars…?

Martyrtecknet

De senaste 2000 åren har Solen genom den s k precessionen gått genom Fiskarnas tecken för att nu alltså glida över till Vattumannens och därmed starta Vattumannens tidsålder.

Fiskarna har också varit en symbol för Kristus och Jesus rekryterade ju som bekant flera av sina lärljungar bland yrkesgruppen fiskare.

I katakomberna under Rom är väggarna fyllda av de kristnas inristade fisksymboler.

Fiskarna har också- i likhet med Kristus- en martyrliknande kvalitet. De känner ett behov av att hjälpa dem som behöver hjälpas och återfinns därför ofta inom vårdsektorn.

Florence Nightingale-tecknet

Man kan säga att Fiskarna är Florence Nightingale-tecknet, för väldigt ofta är Fisken beredd till stora självuppoffringar för att kunna hjälpa sina medmänniskor i nöd. Ibland hittar Fisken en (ofta missbrukande) människa som absolut behöver hennes/hans hjälp för att inte gå under. Men tecknets planet- Neptunus- förser också sina jordlevande Fiskar med mycket stark empati och  inlevelseförmåga, så ofta slutar dessa ”Frälsar-äventyr” dessvärre med total förvirring på såväl det emotionella planet som identitetsplanet.

Toppar drogligan

Många gånger ter sig jordelivet alltför hårt, kallt och brutalt för de känsliga Fiskarna och de riskerar då att fastna i någon sorts beroende. Oftast kan man återfinna Fiskar bland alkohol och drogmissbrukare, eftersom det finns ett slags eskapistiskt drag hos dem som är födda i tecknet. Alla Fiskar är dock inte benägna till verklighetsflykt. Fiskens huvudsakliga strategi för att ta sig fram i Livet är dock att hellre simma runt hindret än att direkt konfrontera det.

Konstnärstecknet

Neptunus, havets, illusionernas och mysteriernas mästare, styr Fiskarna. Förutom fantasi och poesi, kan den i ogynsamma fall också ge upphov till avsevärd förvirring, vilket förstås också återspeglar sig i dem som är födda under neptunianska influenser.

I Fiskarnas tecken återfinns ofta  individer som ägnar sig åt musik, teater, film och författande; kort sagt allt som kan uttryckas med hjälp av deras fantasi och föreställningsförmåga och som kan bidra till att förse världen med skönhet och drömmar.
Avigsidorna med dessa egenskaper har jag tidigare berört i samband med Fiskarnas verklighetsflykt och ibland påtagliga ovilja att konfrontera reella hinder.

Den otroliga inlevelseförmåga som finns i tecknet gör det lätt för Fiskarna att känna av de känslor som personer i omgivningen har, vilket gör dem till utmärkta lärare i Livets skola.

Om du vill läsa mera om Fiskarnas tecken, rekommenderar jag följande svenska länkar:

Astrologyweekly.com
Cafe astrology.com
Anna Granberg

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i Livet. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Månadens soltecken: Fiskarna

  1. Sam Zodiac skriver:

    Du gör det, ja… Lika bra att gratta i förskott, ifall jag skulle glömma det senare, hehe…
    Jag har ju Fiskplaneten Neptunus centralt placerad i mitt horoskop, så förvirring är min arvedel. 😉

    Tack! Den var trevlig.
    Hoppas resterande vistelse på Kopparön (Cypern) blir intressant och/eller avslappnande! 😀

  2. cine skriver:

    Mycket vacker bild. Tänk om man kunde måla så?Snyggt tycker lilla jag.

Lämna en kommentar