Födelsedagsbarnet- Max von Sydow

Idag, på Sveriges f n vanligaste födelsedag, firar drygt 25 000 personer att Solen gått ett varv sedan de senast fyllde år 🙂

En av dessa är den kultförklarade, högproduktive svenske skådespelaren Max von Sydow, här nedanför i en klassisk bild där han i rollen av riddare spelar schack mot Döden i Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet. Max fyller 79 bast idag. Grattis!

En klassisk filmscen- Max lirar schack med Döden i Bergmans Sjunde inseglet

En klassisk filmscen- Max lirar schack med Döden i Bergmans Sjunde inseglet

Det förefaller dock knappast dom om den pinfärske 79-åringen skulle ha några som helst planer på att dra sig tillbaka som glad pensionär ens vid denna höga ålder. Tvärtom är han lika aktiv som nånsin förr, verkar det som. Det här står att läsa i filmbloggen Bloggywood:

” Rollbesättningen för Martin Scorseses nästa film Shutter Island börjar bli imponerande och ökar peppen ett antal grader. Den svenske giganten Max von Sydow har tackat ja till att medverka i filmen tillsammans med två nytillskott till, Emily Mortimer och Jackie Earle Haley.

Filmen baseras på, vilket vi har nämnt några gånger tidigare men tål att upprepas, Dennis Lehanes roman “Patient 67″ om två poliser som kommer till ön Shutter Island för att utreda fallet med en patient som försvunnit från ett mentalsjukhus för kriminella.

Den 78-årige svensken (Ja, 79-årige idag, då 🙂 Sams anm) ska spela chefsläkaren på mentalsjukhuset, Emily Mortimer spelar den försvunna patienten och Jackie Earle Haley ska spela en annan patient.

De tre skådespelarna gör Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kinglsey, Michelle Williams och Patrica Clarkson sällskap.”

Max i yngre dar

Max i yngre dar

Max som kejsar Ming (Blixt Gordon)

Max som kejsar Ming (Blixt Gordon)

Max som Jesus- aktuell idag :)

Max som Jesus- aktuell idag 🙂

Max som Exorcisten (med Ellen Burstyn)

Max som Exorcisten (med Ellen Burstyn)

Avslutningsvis kan vi konstatera att Max von Sydow förstås är Vädur, astrologiskt sett, men också att han enligt den keltiska astrologin tillhör tecknet Bergsasken (Eucalyptus regnans) som är ett ståtligt träd.
Även min pappa Calle hörde för övrigt till detta keltiska tecken.

Klicka på bergsasken, så kommer du till beskrivningen av tecknet!

Klicka på bergsasken, så kommer du till beskrivningen av tecknet!

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i 1900-tal, 2000-tal, Allmänbildning, Astrologi, Ålderdom, Bergsask, Bloggning, Bloggosfären, Egoorienterat, Familj, Film, Gratulationer, Historia, Hollywood, Horoskop, IMdB, Informationsåldern, Ingmar Bergman, Intressen, Jesus, Jubiléer, Kändisar, Keltisk astrologi, Konst, Kristendom, Kultur, Livet, Max von Sydow, New Age, Nyandlighet, Pappa Calle, Religion, Skåne, Sverige, Underhållning, USA, Wikipedia, Zodiaken. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Födelsedagsbarnet- Max von Sydow

  1. Hans skriver:

    Långfredagen sveriges vanligaste födelsedag?
    Intressant.

    Max gjorde nog den mest trovärdige Jesusrollen.
    Jag tänker särskilt på utseendet.

  2. Sam Zodiac skriver:

    Hehe…jag förstår vad du menar, Hans. Men nu är det ju inte alltid så att långfredagen infaller just på den 10 april. Och det är alltså det datumet de flesta svenskarna är födda på.
    Många utlandsfödda svenskar har ju suspekta födelsedatum som 1:a jan och 1:a juli, vilket torde innebära att den första kategorin föddes nån gång under första halvåret och den andra under årets senare hälft. Dessa har alltså SCB sorterat bort ur statistiken, så att de som blir kvar har en dokumenterad födelsetid.

    Ja, han har klart om Jesus påminnande utseende. 😆

  3. Hans skriver:

    Ibland gör man bort sig:)

    Men betr. Jesu utseende är jag faktiskt ganska klar, de bilder som kommit på ockult väg, helt oberoende av varandra, i olika sammanhang och olika tidpunkter, är i vissa fall överensstämmande med varandra (fast olika vinklar e.d.) och jag har ”specialstuderat” det..
    Kommer väl att ta upp det i min nystartade blogg med tiden och kanske visa något.

    • Sam Zodiac skriver:

      Hehe…nåja, så farligt var väl ändå inte ditt lilla förbiseende, Hans? 🙂

      Låter intressant, det där! Hör gärna av dig när det inlägget blir aktuellt, OK?

  4. Hans skriver:

    Tack för att du visar intresse, jag var en tid fascinerad av hur Jesu månne ha sett ut och jag anser mig veta det idag. Detta har styrkts på ett märkligt sätt.
    Ändå kan jag inte påstå att jag vet riktigt vem han var, den egentlige Jesus, jag tror inte han överensstämmer så bra med NT-Jesus men naturligtvis finns det en rad likheter, en Jesus fanns som orsakade NT och uppfyllde delar av GT.
    Är lite tveksam att lägga ut materialet men antagligen kommer jag att göra det. Och jag ska ha dig i åtanke.
    Nu väntar dock en resa på en vecka, har laptop och trådlöst med mig men tveksamt om det kan bli bloggande.
    På återhörande.

  5. Sam Zodiac skriver:

    Oki. Tack för att du har mig i åtanke, Hans! Låter riktigt spännande, speciellt det där med ”Detta har styrkts på ett märkligt sätt.” 🙂

    Trevlig resa och hoppas att utlägget blir av!

    Ha det!

  6. Hans skriver:

    Hej Sam.

    Här är enl. löftet en länk.

    Hoppas du inte blir alltför besviken, allt detta är iaf sant som jag upplevt och analyserat.

    mvh / Hans

Lämna en kommentar