Månadens soltecken- Aries, Väduren

Lär dig rita en Vädur; klicka! 🙂

Väduren är zodiakens första tecken. Planeten Mars styr det.

Väduren är zodiakens första tecken. Ett ledande eldtecken som styrs av planeten Mars

Element: ELD
Egenskap:
LEDANDE
Motto:  JAG ÄR!

Jag tänkte för en gångs skull vara ute i tid med Månadens soltecken, så därför kan jag redan nu skriva:
Here I proudly give you the sign of Aries- the Ram..ta-daa..! 😀

Solen befinner sig i Vädurens tecken mellan 21 mars och 21 april . Tecknet styrs av planeten Mars, romarnas krigsgud och symboliseras av en bagge.
Väduren är zodiakens första tecken och innehåller en obändig livskraft. Där finns också ansenliga mängder av viljekraft, impulsivitet, initiativ- och ledarförmåga samt energi i största allmänhet. Väduren är också känd för sin benägenhet att störta sig huvudstupa in i nya erfarenheter.

Personer födda i Väduren är i stor utsträckning impulsstyrda. De är zodiakens pionjärer och ger sig mer än gärna ut i tidigare oupptäckta omgivningar.
Man kan säga att Väduren är i färd med att upptäcka och bygga upp sin personlighet. Nästan all deras energi är självcentrerad. Till tecknets egenskaper hör förmåga till ledarskap, mod och styrka. Väduren besitter ofta en uttalad förmåga att genomdriva sin vilja i olika sammanhang.
Liksom de övriga ledande tecknen (Kräftan, Vågen och Stenbocken) är Väduren initiativtagare och mycket bra på att sätta igång och göra saker. Dessvärre kan Vädurar också bli otåliga, rastlösa och kräva att allt ska hända på en gång. Tålamod är, som sagt var, inte Vädurens starka sida och hon/han tröttnar fort om saker och ting drar ut på tiden eller blir för komplicerade.

Temperamentsfull

Väduren har mycket energi och gillar i regel sport och spel, eftersom tecknet innehåller en medfödd tävlingsbenägenhet. Det är näst intill omöjligt att styra eller kommendera en Vädur. De gör istället saker när de själva vill och när det passar dem.
Väduren är, liksom övriga eldtecken (Lejonet och Skytten) en humör- och temperamentsmänniska. Men i förhållande till Lejonet och Skytten är Väduren extra temperamentsfull och blir ganska lätt arg. Någon långsinthet finns dock inte i tecknet och om Vädurens beteende inte är förenligt med god ton, beror detta ofta på tanklöshet och obetänksamhet, sällan ren elakhet.

Dominerande

Väduren är mycket självsäker på ytan och döljer ofta en känsla av inte räcka till, som ligger begravt i det undermedvetna, mer eller mindre djupt.
Till deras mindre lyckade egenskaper hör egoism och arrogans samt viljan att dominera. De har en benägenhet att styras av sitt huvud istället för av sitt hjärta.
Livsläxan för Väduren, som ofta har alltför bråttom genom Livet och slösar bort mycket energi på sin impulsivitet, är att sansa sej, tänka först och handla sen. Det höga tempot kan dessutom vara ohälsosamt och vädurar lider därför ofta av huvudvärk, orsakad av spänningar och deras oförmåga att koppla av.

Tävlingsmänniska

Allt som oftast råkar man i Livet ut för människor som är otroligt tävlingsinriktade. När jag studerade på Journalisthögskolan i Stockholm på 1970-talets andra hälft, gick jag i samma klass som Aftonbladets sportjournalist Mats Wennerholm. Mats är Vädur och han ville gärna lära sig att spela schack. Det ställde jag förstås upp på. Men Mats gav sig inte, förrän han hade vunnit ett parti och det tog ett par veckor innan det hände. Eftersom jag har Vädursplaneten Mars exakt på samma grad som min Sol i horoskopet, är även jag mycket tävlingsinriktad, så jag kunde ju inte motstå hans ständiga utmaningar. Resultatet av detta blev att såväl jag som Mats ådrog oss s k rest i plugget. Vi var tvungna att komplettera den arbetsuppgift som resten av klassen ägnat sig åt medan vi lirade schack, vilket för mitt vidkommande dröjde till 1980. 😀
Härom dagen stötte jag på en gotländsk kille på frågesportsajten Vetgirig.nu med exakt samma beteende. Till sist var jag ju tvungen att ställa följande fråga i chatten: ”Vilket tecken är du född i, egentligen? Vädur, eller…?”
Och varför tror du att jag inte blev förvånad när han svarade ”Ja, jag är faktiskt Vädur!”?

Tecknet Väduren styrs av planeten Mars

Tecknet Väduren styrs av planeten Mars

Läs gärna mer om Väduren på dessa länkar:

Astro.com

Anna Granberg

Astrology-Online

Läs även andra astrogalna (?) bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i 1970-tal, 1980-tal, 2000-tal, Allmänbildning, Anden, Astrologi, Egoorienterat, Eldelementet, Elementen, Frågesport, Horoskop, Internet, Konst, Kultur, Lejonet, Livet, Livsåskådning, Måleri, Mytologi, New Age, Nyandlighet, Personlig utveckling, Psykologi, Rymden, Själen, Skytten, Symboler, Teorier, Universum, Utbildning, Våren, Zodiaken och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Månadens soltecken- Aries, Väduren

  1. blackrope skriver:

    Hehe! som varande vädur måste jag erkänna att det finns vissa likheter :O

    Ha de gott
    Blackrope

  2. Sam Zodiac skriver:

    Haha…ja, det var ju tur att du kände igen dig i

    några av egenskaperna. Annars hade jag ju misslyckats!

    😉

    Du med!

  3. Filifjonkan skriver:

    Hej Underbar bild alla dessa små detaljer och Vädurfödda de är verkligen impulsiva Dottern är Vädur så jag vet. Ha en skön måndag om än något snöblaskig

    • Sam Zodiac skriver:

      Hej, Filifjonkan! 🙂
      Ja, Josephine Walls bilder brukar väcka entusiasm hos många. Om du klickar på bilden, kommer du till hennes hemsida och kan kolla in fler!
      Haha..jaså, du har en liten (?) Vädur hemmavid? Jag har två i min senaste kull, så jag vet också hur det kan vara. 🙂

  4. Znogge skriver:

    Hmmm… Ingen regel utan undantag! Husse är vädur och ingenting stämmer in på honom. Nästan lite skumt…

  5. Sam Zodiac skriver:

    Ja, i så fall får du nog ta och ställa ett horoskop på Husse och se vad det är han har i Väduren! 🙂
    Om det bara är Solen och om han istället har en mångfald planeter i t ex Fiskarna, så kommer Fiskdragen att vara tydligare än soltecknets. Detsamma gäller om han har mycket planeter i granntecknet åt andra hållet, d v s Oxen (eller Tjuren, som jag föredrar att benämna tecknet)
    De personliga planeterna Merkurius (tänkandet) och Venus (känslorna) ligger aldrig längre bort från Solen och om han har den i Väduren, så är ju Fiskarna och Oxen/Tjuren de som omgärdar hans soltecken.

    Hans horoskop kan du ställa kostnadsfritt på http://www.astro.com/. Bara att fylla i hans data och klicka på en knapp och som genom ett trolleri dyker horoskopet upp på displayen! 🙂
    Annat var det när jag fick ställa horoskop ”för hand” med tjocka hustabeller, efemerider och elände, haha…!
    Dessutom finns schyssta, pedagogiska klick-horoskop, så att man snabbt kan lära sig vad det hela handlar om.

    Men faktum är att fast både Maxi och Mini är Vädurar, så är det endast den sistnämnde som visar upp otvetydiga Vädursdrag. Han har Solen, Merkurius och Venus i Väduren och dessutom i 1:a huset (Vädurens hus), så där är det inget snack om saken! 🙂

  6. wendla skriver:

    En del stämmer in, men inte allt. Temprament och tävlingsinriktad stämmer bra men när det gäller den dominerande sidan så stämmer det inte. Inte enligt mina nära och kära i alla fall. :0)

    Tja…två av tre är väl inte så pjåkigt ändå, Wendlish? 😀
    Skämt åsido; jag har noterat att många Vädurar kör sitt eget race och låter andra köra sina, så det här med dominanstendenserna är alls inte självklart.

  7. Znogge skriver:

    Jag får nog fördjupa mig i det här… Kan för lite…Tack för din förklaring!

    Ja, för all del, Znogge. Bara jag inte virrade till begreppen för dig helt och hållet genom min långa utläggning? 😳
    Det här med ”att vara Vädur” t ex, innebär ju helt enkelt att Solen ligger i Väduren just när man föds. Sedan finns det ytterligare nio planeter (som alla står för olika psykologiska funktioner) och som kan ligga lite varstans i horoskopet och därmed modifiera soltecknets uttryck.

  8. Agnes skriver:

    Är själv vädur, och ja, en hel del stämmer 🙂 Alltid intressant att läsa om stjärntecken!

  9. Sam Zodiac skriver:

    Kul, Agnes! Fast ännu mer intressant blir det kanske om man tar reda på var alla de andra planeterna i ens horoskop ligger, så att man får klarhet i varför man är som man är mera i detalj? 😀

  10. wendla skriver:

    Men i mitt fall då, att jag är så extremt känslig för andra människor, hur funkar det astrologiskt sett?

    • Sam Zodiac skriver:

      Vore lite kul att veta vad du menar med ”extremt känslig för andra människor”. Men efter vad jag kan förstå, modifieras din allmänna Vädursmentalitet (Hej, vad det går! Pang på rödbetan! etc etc..) av att du har Venus i Fiskarna och därmed också är förmögen till ovanligt stor inlevelseförmåga för att vara Vädur. 😉 Dessutom har du denna Venus exakt i sextil (60ᵒ) med planeten Saturnus, vilket brukar innebära att man håller sig med en liten men trogen skara nära vänner.

  11. wendla skriver:

    Oki, då hänger det väl ihop med den där venusen i fiskarna då. :0)Jag har alltid satt andra i främsta rummet och enligt min mor så har min medkänsla för andra människor alltid varit stor. Fast jag måste nog säga att de flesta vädurar jag känner är helt oegoistiska och sätter sina medmänniskor i främsta rummet.
    Ha det gott

  12. Kao skriver:

    Är både fikonträd och skytt…nästan lite Wilhelm Tell, men fel kön och dessutom fel frukt, men ingen är ju perfekt:)/Ciao från Kao

  13. Sam Zodiac skriver:

    Haha… Nåja, eldtecken i alla fall!

    Çiao, Kao! 😀

Lämna en kommentar