Anubis symbol for tattooing?

Vad tror du om den här då, Anders?

Vad tror du om den här då, Anders?

Jag fick en fråga/kommentar på mitt Ankh-inlägg idag. En Anders som ville veta om egyptierna hade en symbol för Döden. Det visade sig att det var Anubis som han var ute efter….

Anubis, dödsrikets väktare

Anubis, dödsrikets väktare

”Hmmmm, det är nog mer symbolen för Anubis jag är ute efter….skall ha en tatuering med Anubis men jag tycker själva avbilden av honom påminner för mycket om en hund. Så om det finns någon symbol så är jag väldigt intresserad….

Jag har symbolen ANKH sedan tidigare och skulle vilja komplettera med detta…..

Anders”

Läs även andra gaddningssugna (?) bloggares åsikter om , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i 2000-tal, Allmänbildning, Bloggbesökare, Bloggning, Bloggosfären, Egoorienterat, Egypten, Grafik, Gudar/Gudinnor, Internet, Konst, Kultur, Kuriosa, Livet, Mytologi, Själen, Symboler, Tatueringar, Teologi, Wikipedia och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Anubis symbol for tattooing?

  1. indian peter skriver:

    snyggt som gaddning, anubis har schakal huvud eller hur det nu stavas. har för mig at han vaktade gravplatser och var balsamerings gud.
    har alltid vart min favorit utav egypt gudarna sen ja va knodd.

    annars, allt lungt? haft det bra i helgen

    • Sam Zodiac skriver:

      Stämmer nog bra det, Peter! Jaså, han var din favorit?

      Jodå, så lugnt det nu kan vara när man för femtioelfte gången missat bussfan som utgör ens enda chans att komma hem till Eksta, grrr…! Trodde jag skulle klara att få tillbaka en laddare på Clas Ohlson på garantin inom en kvart, men någon trendskande gubbe i kassan spolierade allt! Morr…! Sitter hemma hos KlinteLena och bloggar på dotterns PC. 🙂
      Helgen var dj-t arbetsam, men kul ändå. Polarns lya platsade lugnt i Rent hus när jag gjorde min entré, men inte längre, haha..!
      Hälsa alla och ha det!

  2. anders skriver:

    Njaaaa, för ”stargatig”…vill ha en tidsenlig symbol….ingen tribal-liknande grej…..forska gärna vidare….har beställt ett par böcker med egyptiska symboler, får se om det hjälper…

    Anders

    • Sam Zodiac skriver:

      Tänk att jag hade på känn att jag skulle få just det svaret, haha…!
      Men om du inte kör med schakalhuvudet, kommer ju ingen att haja att det är Anubis det handlar om!
      Visst kan jag spana vidare, få se om jag hittar nåt som faller dig mera i smaken. Men har du kollat i Tanketecken; en bok av en snubbe som jag tror heter Carl Liungman? Han har allehanda symboler samlade där.

  3. Helena skriver:

    annars har vi ju även osiris, dödsrikets konung…

  4. anders skriver:

    Hur går det i efterforskningen???? Skulle behöva ha hjälp lite snabbt för jag åker till Kina på söndag….tänkte eventuellt tatuera mig där…..

    Anders

    • Sam Zodiac skriver:

      Jaså, Micke har inte skickat nåt svar till dig?

      OK, får väl höra med honom, då.

      Återkommer, anders.

      • anders skriver:

        Ingen Micke som hört av sig. Satt flera timmar igår och googlade på ”Anubis”, men fick ingen klockren bild som jag föll för….det var väl själva f..!!!

        Anders

  5. Sam Zodiac skriver:

    Tråkigt att höra, anders! 😦

    Dessutom tror jag att jag rörde till begreppen lite för mig själv där. Micke är killen med den lilla gröna djävulen tatuerad. Jag fick för mig att han var involverad i ditt fall, men så var det ju inte!

    Nåja, hoppas att det löser sig på något sätt! Vem vet; du kanske får syn på ett annat motiv och överger idén med Anubis? 😀

    Lycka till i alla fall!

Lämna en kommentar