Vad är karma? (Uppdaterad favorit i repris)

Karma är ett centralt begrepp inom hinduismen och buddhismen, m fl religioner. Enkelt uttryckt innebär det att de handlingar du utför i detta liv, bestämmer under vilka omständigheter du kommer att återfödas i nästa inkarnation. Karma kan kanske lättast illustreras med ett påstående som återfinns i Bibelns formulering:

”Som du sår får du skörda”
”As you sow you will reap”


Nedanstående illustration beskriver ganska väl vad det är frågan om fast i en extrem form som vegetarianerna nog har lättare att ta till sig än vi kvardröjande köttätare..?

Som du sår får du skörda- karmaprincipen

At the vegan cafe Good Karma you don't risk to worsen your current one..!
Unfortunately for us Swedes, it is located in San Jose, California, USA. Of course we do have several vagan restaurants and cafes here also, so there is no absolutely no need to travel all over the globe in order to consume non-karmic food, so to speak...

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i Allmänbildning, Anden, Buddhism, Döden, Filosofi, Hinduism, Informationsåldern, Kuriosa, Livet, Livsåskådning, Medvetande, New Age, Nyandlighet, Religion, Själen, Världsreligioner, Wikipedia. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vad är karma? (Uppdaterad favorit i repris)

  1. znogge skriver:

    Känns plötsligt lite oroväckande att äta biff till middag i kväll…
    Ha en bra fredag!

  2. Sam Zodiac skriver:

    Hehe… ojdå, det var inte min mening att oroa dig, znogge! 😉
    Ha en fin fredag, du också!

  3. Pingback: Dagens citat- Bill Gates « Sam Zodiac’s Blogg II

  4. Pingback: ♥ ~ Tusen Tankar En Dröm ~ ♥ · LEDIG för GOTT!

  5. Sam Zodiac skriver:

    Mmm… Visst tror jag på karma!
    Det vi sår, får vi skörda- förr eller senare! 😀

    Kul att du är glad!

  6. Darren skriver:

    En – buddhist – munk förtydligade karma i samband med köttätandet… slaktaren är den som bär bördan i sammanhanget – helt logiskt… nöden/hungern har ingen lag. Etik/moral… andligt ”adelsmärke”.

  7. shakila skriver:

    Finns någon frivilligt som vill hjälpa mig genom att skriva sina åsikter kring vad finns för för-nackdelar att kor är heliga djur.. :S 😀

Lämna en kommentar