Månadens soltecken- Vågen

(Detta är ett inlägg som jag skrev för ungefär för 45 månader sedan, men ingenting har ju dramatiskt förändrats när det gäller Vågens stjärntecken, så inlägget får gå i repris ännu en gång. 🙂 )

Klockan 09:04 GMT gick Solen in i Vågens tecken idag- den 23 sept 20011. Höstdagjämning för oss- vårdagjämning för aussies och annat folk down yonder, hehe…. Du visste väl att vattnet i handfatet virvlar motsols ned i hålet på södra halvklotet..? 😮

I år var jag nästan ute i tid, för en gångs skull. Jag lägger ut Vågen någon timme efter det att Solen de facto traskat in i tecknet. Det här materialet är säkerligen nytt för en del av mina läsare- repetition för andra… 😀

libra.jpg

Vågen är zodiakens sjunde tecken och när Solen går in här, så upplever vi den s k höstdagjämningen.Dagen och natten är under det här dygnet lika långa. Därefter blir dagarna allt kortare och nätterna allt längre. Detta kulminerar när Solen går in i djurkretsens tionde tecken- Stenbocken. Då inträffar midvintersolståndet; längsta natten och kortaste dagen på året. Vid Solens ingång i Väduren, vårdagjämningen, är balansen återställd, varefter vi går mot ljusare tider. När så Solen går in i Kräftan, upplever vi årets kortaste natt och längsta dag. Dessa fyra tecken; Väduren, Kräftan, Vågen och Stenbocken kallas för ledande, eller kardinala och deras respektive element är eld, vatten, luft och jord.

Första ”sociala” tecknet

Zodiakens första sex tecken har siktet mest inställt på individen; de nästa sex, med början vid Vågen, på andra och på omvärlden. Vågar är i första hand fokuserade på andra personer och relationerna till dem. Vågen skulle kunna kallas det främsta relationstecknet, för dessa individer vill inte vara ensamma. Värt att notera är att alla tecknen i zodiaken symboliseras av ett djur eller en människa, alla utom ett- Vågen- som är en tingest! Detta har gett mig en del huvudbry, men jag har slutligen kommit fram till konklusionen att en Våg i själva verket inte kan komma till sin fulla rätt om han/hon inte har någon att bolla sina tankar, känslor och idéer med.

Relationstecknet

Vågen är en relationsmästare när den så önskar (vilket inte alltid är fallet). Men om Vågen lägger sig vinn om att kommunicera med någon, så har hon/han en oöverträffad förmåga att pejla in vilken frekvens som samtalspartnern sänder på, lägga sig själv på exakt den frekvensen och uppnå total förståelse. Den ultimata relationen för en typisk Våg är naturligtvis den med sin älskade. Äktenskapet som är perfekt och varar till döddagar må vara en undflyende illusion, men om någon ska kunna realisera den drömmen så är det en Våg som hittat sin ideala partner!

Diplomati och beslutsångest

Sann diplomati av den högre skolan fixar Vågen också utan att anstränga sig överdrivet mycket. Det faller sig helt naturligt för henne/honom. Vågarna är också begåvade med ett starkt sinne för rättvisa och fair play. I regel ogillar Vågen bråk och gräl, men är för den skull inte nödvändigtvis konflikträdd. Vågen vill dock helst att alla ska må bra, om det går att arrangera. Just den omständigheten att Vågarna så klart ser båda sidorna av saken, skapar vissa problem för dem. Det största av dessa är förmodligen obeslutsamheten. Sketchen med killen som velar mellan Aftonbladet och Expressen ger en parodisk bild av den typiska Vågens beslutsångest.

Esteten

Vågen styrs av planeten Venus, som har att göra med det vackra i tillvaron, så de allra flesta Vågarna är sannskyldiga esteter. De ägnar sig gärna åt någon eller några av de sköna konsterna och är utmärkta smakråd vid klädval eller heminredningsproblem. Såväl Tjuren (Oxen) som Vågen anses styras av Venus, men planeten uttrycker sig lite olika i de två tecknen. Den tycks vara lite mera robust och ha med sinnlig njutning att göra när den ligger i Tjuren, medan dess manifestationer i Vågen är mera förfinade och sofistikerade. Om vi säger att Tjuren står för rytmbaserad musik, så är Vågen mera åt kammarmusikhållet, om du förstår vad jag menar?

Jaha ja, tänkte väl nästan det! Noterade just på astro.com att Solen hunnit in 15 minuter in i Skorpionens tecken innan det här inlägget var klart. Får väl försöka börja lite tidigare med presentationen av Skorpan, då! 🙂
Om du vill läsa mer om Vågen, så finns här en länk till bloggkollegan Ilse-Maries astrosida.

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i Allmänbildning, Astrologi, New Age, Symboler och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Månadens soltecken- Vågen

  1. Tyra Tok skriver:

    Totalt ointressant eftersom jag inte är våg. 😉
    Kram!

  2. Sam Zodiac skriver:

    Vad säger du, Tyra? Du har ju Merkurius i Vågen, så du tänker ju som en Våg 😀
    Kram!

  3. lillabla skriver:

    Thank you, dear! 😉

  4. Sam Zodiac skriver:

    You are most welcome, lillabla! 😉

  5. uttern skriver:

    Nu väntar jag på presentationen av Skorpionen 😀 !

  6. Mat!lda skriver:

    Jah är våg..och undrar om vågar passar bra ihop med skyttar..hmm, vad tror ni? (;

  7. Sam Zodiac skriver:

    Eh… vilka vi? Jag och mina löss, eller….? 🙂

    Ja, Vågar och Skyttar passar generellt sett alldeles utmärkt ihop, eftersom de hör till kompatibla

    element- luft och eld. Men för att veta vad just er relation betyder, bör du nog skaffa er exakta

    födelsetid och konsultera en astrolog eller varför inte kolla på http://www.astro.com?

    Lycka till, Mat!lda!

  8. Gunilla skriver:

    Är det ok om jag lånar din bild när jag skriver i mitt blogginlägg om höstdagjämningen? Den är så otroligt vacker och talande!

  9. Sam Zodiac skriver:

    För min del är det helt OK, Gunilla. Jag har själv snott den av konstnären Josephine Wall! 🙂

    Men för att visa henne respekt och som en gest av min goda vilja, har jag länkat till hennes sida

    http://www.courtenaysfineart.com/Josephine_Wall/Jo_Wall_zodiac/josephine_wall_libra.html

    Du kan ju göra detsamma, kanske?

    Lycka till med ditt inlägg om höstdagjämningen!

  10. znogge skriver:

    J, en del stämde faktiskt på vår lilla våg här hemma! För övrig håller jag med Gunilla om att bilden är väldigt vacker!

  11. Sam Zodiac skriver:

    ”Faktiskt”? Vad menar du, znogge? Klart att det måste stämma!

    Haha… allvarligt talat; det här är ju egentligen mycket generella utlåtanden om människor

    som har Solen i Vågen. Om de har flera planeter i det tecknet så blir de mer typiska Vågar,

    om de har endast Solen där och resten av de personliga planeterna (Merkurius-tänkande och

    kommunikation-, Venus-vad de attraheras av- och Mars-det sätt på vilket de beter sig- i t ex

    Skorpionen, blir de mindre typiska Vågar och mera Skorpioner.

    För att ta reda på hur en persons psykologiska uppbyggnad ser ut, krävs ett personligt

    horoskop och för att ställa det erfordras exakt födelsetid på dagen/natten samt

    födelseplatsens longitud och latitud. Då framträder en mycket detaljerad bild av den som

    horoskopet ställts på.

    Ja, Jo Wall tycks vara en eminent konstnär!

  12. Alexandra skriver:

    hej, jag tänkte bara höra en sak.. jag är jungfru, och en kille jag är intresserad av är fisk. visst är det helt åt helvete fel då? han är ju min raka motsats, eller hur?
    det känns så fel ibland, men ibland rätt… vad ska jag göra? ..
    jag gillar din blogg, den är sjuukt intressant =)
    kram kram

  13. Sam Zodiac skriver:

    Hej, Alexandra!

    Visst är han på sätt och vis din raka motsats, men

    också din komplementär, så helt åt helvete fel är väl

    ändå att ta i, tycker jag! 🙂

    Vad du ska göra? Tja, antingen kan du gå in på

    Astro.com (om du har era födelsetider) och ställa

    horoskopen där. Mycket pedagogisk (och kostnadsfri) site, där du kan

    klicka på symboler för tecken, planeter och hus och

    lära dig vad de står för. Du kan bl a ställa ett s k

    komposithoroskop, som direkt visar vilken typ av

    relation ni har. (Det viktigaste med den kartan är i

    vilket hus den gemensamma Solen hamnar i. Husen =

    livsområden)

    Eller så kan du skicka era data till mig, så kan jag

    kasta en blick på dem. Utförligare tolkning tar jag 300

    spänn för, men då bjussar jag på ett personligt

    årshoroskop också. 🙂

    Kul att du gillar bloggen!

    Kram, kram!

  14. Alexandra skriver:

    Tack så hemskt mycket för svaret!
    Nej jag vet inte, det får bli lite som det blir, jag får se, du har ju kontakt med min mor, kartomantik.blogg.se och jag ska prata lite med henne, kanske vi beställer den tjänsten av dig båda två.
    Tack igen.
    Stor kram Alexandra 😀

  15. Sam Zodiac skriver:

    Aha, mor och dotter, alltså? Ja men då blir det förstås

    familjerabatt! 🙂

    Fast gör gärna ett försök på Astro.com, så har ni lättare

    att följa med i resonemanget senare!

    Stor kram tillbaks och hälsa morsan! 🙂

  16. neodraconis skriver:

    Jag vet att jag förstör stämmningen med Vågen och allt men nu när det är höstlov ska jag skriva häcken av mig. Bara för att jag ska ta igen. Men ni måste ha överseende det är tufft i skolan och….. Ni hittar resten av förklaringen på min blogg

    http://neodragoon.wordpress.com/ eller kolla in Sams Blogroll.

    Drakarna flyger över oss! = Ha det bra

  17. Sam Zodiac skriver:

    ”Förstör stämningen”? Nja, det är väl helt OK att kasta in ett meddelande till farsgubben på det här viset, tycker jag, haha…
    Det låter bra det, neodraconis!
    Och visst flyger drakarna över oss! 🙂

  18. neodraconis skriver:

    Kul att nån är på hugget! Jag har lagt upp mitt schema så att du kan veta hur min vecka i skolan ser ut, tog ett tag. 🙂

Lämna en kommentar