Petter & Frida

lillegerhard.jpg

Nu har Magnus lyckats digitalisera Petter och Frida, i alla fall. Dessvärre verkar det som om linjeingången pajat för flera år sedan och nu pajade ingången till micken mitt i ”Den siste mohikanen”, så ”… nu återstår att öppna burken och koppla en sladd direkt till ljudkortet och köra så länge den håller.” enligt Magnus. ”Fy fan vad Petter och Frida är bra! Texten är suverän. På skivan står att det är Lasse Mollby som gjort låten. Siste Mohikanen tar jag itu med lite senare. Nu ska jag gå ut med Alfa”

hälsar Magnus. alfasmall2.jpg

Om du klickar på skivomslaget här ovanför, så får du höra Petter och Frida. Lägg märke till det hemtrevliga analoga knastret! 😉

Om Sam Zodiac

Jag är 67 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Barcelona sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i stadenn med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Detta inlägg publicerades i Alfa, Bloggning, Djur, Fildelning, Humor, Hundar, Indianer, Kändisar, Kultur, Kuriosa, Little Gerhard, Musik, Nostalgi, Svensk rock, Teknologi, Underhållning, Vänner, Vinyl. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Petter & Frida

  1. znogge skriver:

    Knaster kan vara riktigt hemtrevligt i vissa lägen!
    Ha en bra dag!

  2. Sam Zodiac skriver:

    Så sant som det är sagt, znogge!
    Du också!

  3. Magnus Berg skriver:

    Skivan är minst sagt välspelad. Och jag lyckades reducera lite av knastrets värsta toppar med ett knasterfilter.
    Sen hade inte mic-ingången pajat utan det är något annat, okänt vad, som hände i samband med att jag installerade ett annat ljudredigeringsprogram. Så nu har jag lite att göra…

    Angående låten så är den så jävla arbetarklass. Den borde spelas nu så folk fick en tankeställare. Men idag skulle det inte slå att sjunga om någon som arbetar med nödhjälpsarbete (dåtidens motprestation för att få socialbidrag) och bor på landet och åker till Askersund för att gå på stadshotellet. Jag antar att dagens ungdom skulle tycka det var urtöntigt att lyssna på en låt om Askersund och nödhjälpsarbete.
    Ingen jävel vill ju vara proletär nu för tiden. Istället lägger arbetarklassen en stor del av sina surt förvärvade stålar på att klä ut sig i märkeskläder och låtsas vara medelklass. Och det är riktigt jävla töntigt, tycker jag.

  4. Sam Zodiac skriver:

    Jag menade faktiskt det där jag sa om hemtrevligt knastrande, Magnus! Hör liksom till tidsepoken på nåt vis 🙂 Lycka till med lödandet!
    Nä, att vara proletär var högsta mode under 1970-talet. Då kunde farsan sälja sin bokserie med Lenins samlade skrifter till fantasipriser, vilket han aldrig gjorde. Så nu står de i bokhyllan och inväntar nästa proletärhausse, om det nu kommer någon sådan. 😀 Vem vet? Gamla prylar från sovjeteran med CCCP tryckta på sig, har ju varit inne i flera års tid nu. 😉

  5. photoimagine skriver:

    ”Kär i din bild…” var ju en genomgång av årets månader om jag kommer ihåg rätt.
    Kanske var det den här låten Sam som väckte ditt intresse för astrologi och allehanda ting…
    Ha det gott!

  6. Sam Zodiac skriver:

    Vilket hästminne du tycks ha då, Imagine! Nä, jag har faktiskt inte en susning om hur den låter. ”Den siste mohikanen” däremot, kommer jag mycket väl ihåg. Det var en gammal slagdänga som farsan brukade köra redan innan Lille Gerhardt gav den en renässans, fast då hette den nog bara ”Hallå, du gamle indian!”
    Ha det gott, du också!

  7. wendla skriver:

    Av nån konstig anledning så kan jag hela texten till ”Hallå, du gamle indian”. Det är inte riktigt det jag lyssnar på egentligen men tydligen måste jag ha lyssnat tillräckligt för att texten ska fastna.

    Kram!

  8. photoimagine skriver:

    Undrar om inte ”Den siste mohikanen..” och ”Hallå, du gamle…” är två olika låtar.

    …Klippiga bergen.

    🙂

  9. Sam Zodiac skriver:

    Hela texten låter mycket, Wendlish! Men du kan nog åtminstone det här avsnittet, kanske?
    ”Hallå du gamle Indian
    har du glömt de dar då din farfars far
    satte skräck bland klippiga bergen
    Då din tomahawk var det enda språk
    som du då kunde förstå
    Minns du när som valp du din första skalp
    fick i bältet som segertrofé
    Minns du gamle Golden Hill där du slogs med Buffalo Bill
    Hallå du gamle Indian”

  10. Sam Zodiac skriver:

    Ju mera jag tänker på saken, desto mer övertygad blir jag om att du naturligtvis har rätt, Imagine! Visst är det två helt skilda låtar! Det är jag som är ute och cyklar ordentligt, haha..!
    En mycket diplomatisk korrigering, där! 😉

  11. wendla skriver:

    Lite mer än så Sam kan jag nog allt! ;0)

  12. Sam Zodiac skriver:

    OK då, Wendlish, jag ger mig. Du kan hela texten flytande! 😀

  13. Magnus Berg skriver:

    Jag förstår att jag nu har ett stort ansvar för att sprida Den Siste Mohikanen i kretsen här så inga vidare förväxlingar med Hallå Du Gamle Indian uppstår. Men nu har jag, efter tips från Sam, beställt en ny eller åtminstone mer välvårdad platta än den jag har och tills den kommer hem, om en vecka, ska jag fixa datorns inspelingsmöjligheter och sedan mp3:a alla fyra låtarna. Även Kär I Din Bild, som är töntig och dålig, och Tre Små Fiskar, som inte heller är någon hit, kan vara intressant att höra.

    Idag frågade jag i alla fall min granne var det var Murgrönan. (Där jag som liten snäll oförstörd pojk såg Little Gerhard.) Murgrönan låg precis utanför muren det vill säga där buss-stationen nu ligger och sträckte sig fram till Österväg. Jag minns att det var ett långt område. Ingången var vid Österväg strax utanför Österport.

  14. Sam Zodiac skriver:

    Hehe… ja, jag får väl skylla på tillfälligt hjärnsläpp? 😀 Tur att Photoimagine var på hugget där! Annars hade väl du sagt till. Vilken tur att den fanns kvar då, vinylaren! Och vi ser naturligtvis fram emot bloggpremiären på Lille Gerhards EP! (För dem som inte var med på den tiden det begav sig, kan vi ju upplysa om att EP stod för Extended Play och var en 45-varvsskiva i singelformat med mestadels fyra spår).

    Jaså, det var där Murgrönan låg! Ja, en sådan tur att de inte hade förvandlat folkparken till fotbollsplan, då! 😀

  15. Magnus Berg skriver:

    Nä det blev ju en unik busstation i stället. Unik på så sätt att den inte har någon klocka som de väntande kan titta på.

  16. Sam Zodiac skriver:

    Ja, varför i allsin dar har den inte någon klocka? Har jag också undrat över. Får väl nästan gå fram till luckan och höra vad orsaken kan vara. Vandalism, blir väl svaret, men det finns ju skottsäkert glas! 😉

  17. Pingback: Little Gerhard- Den siste Mohikanen m fl « Sam Zodiac’s Blogg II

Lämna en kommentar