Beware of warewolves..!

Snart är det fullmåne. Hur påverkar det dig..?

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2010-tal, 2012, Ändrade medvetenhetstillstånd, Fantasy, Förändring, Fiction, Folktro, Informationsåldern, Livet, Månen, Paranormalt, Rollspel, Statistik, Underhållning, Vargar, Wikipedia och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Beware of warewolves..!

  1. Znogge skriver:

    Tror inte att jag påverkas av det. Har inte funderat på det och då är det nog så. Fast bara därför jag säkert att sova som en kratta i natt. Utan att veta om det var fullmånens eller morgondagens tandläkarbesök som störde…

    • Sam Zodiac skriver:

      Så irriterande att inte kunna urskilja vilken av faktorerna det i så fall var den som orsakade insomnian..!
      Nåja, jag önskar under alla omständigheter dig lycka till hos tandläkaren i morgon, Znogge..!

  2. Sam Zodiac skriver:

    Ajdå… Då lär det nog inte bli så mycket sova av i natt, är jag rädd..!

  3. johpe99 skriver:

    Vidskepelser. Människor påverkas inte mer av månen än av en möbel hemma.

    • Sam Zodiac skriver:

      Kvalificerat skitsnack, jophe99!
      Ta reda på hur det förhåller sig innan du sprider din okunnighet!
      Innan psykofarmaka kom, fick man binda fast patienterna vid sina bäddar när det var fullmåne, eftersom de blev oroliga då och inte kunde vara stilla.
      Varifrån tror du det engelska uttrycket lunatic kommer..?
      Det är dessutom ett allmänt känt faktum att poliserna har betydligt mer att göra under fullmåne än vid andra tider i månaden.

      • johpe99 skriver:

        Det har gjorts studier på området som visar att det inte finns något som tyder på att människor påverkas av månen. Kriminaliteten, oavsett vilken, varken ökar eller minskar vid fullmåne, så där är du helt enkelt felinformerad. Folks eventuella sömnproblem under fullmåne beror på förväntan, sk suggestion. Ren inbillning alltså. Detta gäller säkerligen även dessa patienter du hänvisar till. Ordet ”lunatic” har sitt urprung i vidskeplig och okunnig gammal folktro, inget konstigt med det.

      • Sam Zodiac skriver:

        Ditt fyrkantiga intellekt och dina avtrubbade, stereotypa svar får mig att starkt misstänka att du hör till någon mörk sekt typ Vett och Folkbildning, haha..
        Jag har jobbat flera år inom mentalvården och VET därför att det är sanning!
        Det skulle du också göra, om du bara besvärade dig med att ta reda på de faktiska förhållandena!
        ”Condemnation without investigation is the height of ignorance”
        – Albert Einstein.

  4. johpe99 skriver:

    Sam, låt oss hålla oss till sak och vetenskaplig fakta och inte till personagrepp. Det blir trevligare och mer upplysande då…

    Fakta: Månens dragningskraft, och därmed påverkan, på enskilda människor är mer eller mindre obefintlig. En mygga i en människas omedelbara närhet har större påverkan i det hänseendet.

    Fakta: Intressant är att ni ”troende” bara ser effekt vid fullmåne. Faktum är att när månen har som störst dragningskraft och inverkan inte har någon som helst betydelse om det är fullmåne eller inte. Den kan likaväl vara som störst utan att det är fullmåne.

    Föreställningen att månen påverkar människor är grundad i gammal vidskeplig folktro som vetenskapen sedan länge vederlagt. Att sedan förväntan. suggestionskraft och den obändiga viljan att tro att det förhåller sig annorlunda förändrar inte fakta.

    • Sam Zodiac skriver:

      Albert Einstein lär en gång ha sagt:
      ”There are only two ways to live your life: as though nothing is a miracle, or as though everything is a miracle.”

      Citatet är enligt mitt förmenande tänkvärt, eftersom det i grund och botten avslöjar människors grundinställning till fenomenet som vi kallar Livet. Antingen väljer vi att se tillvaron som mirakulös i sig, eller också väljer vi att INTE göra det.
      Utifrån denna föreställning bygger vi sedan vidare på vad som kommer att utgöra vår verklighetsuppfattning.
      Mirakulöst kontra mirakel-löst
      Jag tror väl knappast att jag gör mig skyldig till någon djärvare gissning här om jag utgår från att du har valt att tillhöra den senare av de två kategorierna, nämligen den vi kan snarare kan kalla mirakellösa, än mirakulösa, eller hur, johpe99..?
      Livet- att levas eller undersökas..?
      De du kallar ”troende” har under denna upptäcktsfärd säkerligen roligare än de som beslutat sig för att Livet inte alls är något mirakel, utan helt enkelt ett analyserbart fenomen, vars olika yttringar lämpligen kan bli föremål för otaliga knastertorra, akademiska avhandlingar.
      Gud finns, hen finns inte, Gud finns, hen finns inte etc..
      Hittills har det varit så, att mänskligheten har varit uppdelad i huvudsakligen de som väljer att anlägga ett strikt vetenskapligt synsätt på tillvaron. Dessa anser sig vanligen vara ateister (-Nej, det FINNS ingen gud-typen) eller möjligen agnostiker (-Jag vet inte; det KAN finnas en gud av nå’t slag-typen) och så förstås vi, de ”troende”.
      ”God is the only game in town!”
      I likhet med mig, anser många av oss att ALLT som existerar är gudomligt, eftersom det intelligenta skapande väsen som givit upphov till hela detta spektakel, rimligen var det enda som existerande före The Big Bang och därför nödvändigtvis var tvungen att ”använda sig själv som byggnadsmaterial” till materien.
      Olika frekvensplan
      Detta gjorde hen (jag tycker att det nya, genusneutrala ordet ”hen” passar utmärkt i det här sammanhanget!) genom att listigt förse Existensens olika delar med specifika, från varandra åtskilda frekvenser. Enligt ett av gängen inom kategorin troende- de kristna- så har detta bl a givit upphov till Jesus påstående ”I min Faders hus finns många boningar.” (In my Fathers house are many mansions.), vilket i den NewAge-troendes föreställningsvärld snabbt omtolkas till: ”Livet existerar på många olika frekvensplan/dimensioner”
      Well- what’s it gonna be..?
      So what it finally boils down to, min käre johpe99, är frågan: Hur ser DU på fenomenet Livet? Är det primärt något som bör LEVAS med glädje och upptäckarlusta som följeslagare, eller kanske det är mera lämpat att kritiskt och vetenskapligt UNDERSÖKAS, analyseras och bedömas…?
      Eller du kanske inte svarar antingen/ eller, utan både/och..?

      Ser med spänning fram emot ditt svar, johpe 99..!


      For those who believe, no proof is necessary,
      For those who do not believe, no proof is possible.

      The Talmud
      http://www.peterrussell.com/SG/ch2.php

  5. johpe99 skriver:

    Nu lämnade du ämnet helt och hållet av förståeliga skäl… Det du skriver kan säkert vara intressant för gelikar, men jag finner det tämligen meningslöst att gå vidare.

    Jag kan försäkra dig att livet kan levas med glädje och upptäckarlusta även om man inte är New Age-troende och inte tror på mirakel. Där finns ingen motsättning. Men jag vägrar vara trångsynt – jag inbillar mig att även du i din föreställningsvärld kan leva livet med glädje.

  6. Sam Zodiac skriver:

    Yep, jag lämnar ämnet av ett mycket gott skäl, nämligen det som anges i Talmudcitatet här ovan.
    Jag kör en repris:

    ”For those who believe, no proof is necessary,
    For those who do not believe, no proof is possible.”

    Jag är nämligen av den uppfattningen att en på förhand dödsdömd diskussion med en individ som av någon outgrundlig anledning anser sig vara rätt person att tala om för sin omgivning vad som är vetenskapligt korrekt och vad som är vidskepelse, skrymt och ovetenskap, är ett slöseri med tid som man skulle kunna använda på ett ett betydligt mera givande sätt.

    Nu vägrade du (av förståeliga skäl) att svara på vilken av de bägge huvudkategorierna du tillhör; den ”mirakulösa” människotypen eller den ”mirakellösa”.
    Men som nog alla som orkar läsa detta förstår, är sannolikheten för att du hamnar i den mirakellösa skaran oerhört stor.

    Så lev ett gott mirakellöst liv nu, johpe99! Kom bara ihåg att det kan vara bra att vara lite flexibel, så när du checkar ut från jämmerdalen, så kan du hålla i åtanke att allt inte nödvändigtvis behöver bli svart och att Livet inte MÅSTE upphöra då! Det kanske bara är så att du går in i en ny utvecklingsfas..?
    Om du inte tar till dig det här rådet, löper vi viss risk för att stöta på dig i ”Det okända” eller någon liknande TV-produktion, där engagerade medier försöker få dig att gå mot ljuset, haha…!
    Winkie
    P S
    Tänkte att du trots allt var intresserad av att få reda på att Månen VISST har en betydligt större inverkan på jordliga förehavanden än en mygga eller en möbel, eller vad det nu var du jämförde med tidigare. Astronomi (EJ astrologi) betraktas ju av dig och dina gelikar som en beprövad och accepterad vetenskap, eller hur..?
    SunandMoon
    http://www.astronomytoday.com/astronomy/earthmoon.html

Kommentera

