Bard: -Inte rasism säga neger

Måste säga att jag själv finner det märkligt att man inte kan använda ordet ”neger” utan att bli anklagad för att vara rasist!
Jag menar- ordet är ju härlett från spanskans/portugisiskans  ord för svart – negro, så om det är OK att säga ”svart man” eller ”svart kvinna”, så borde det ju rimligen funka att säga neger/negress också, kan man ju tycka.

”Negergenerationen”
Så om man vill vara politiskt korrekt och inte är så pass uråldrig så att man hör till  den s k negergenerationen (vilket JAG faktiskt gör! Får jag dispens då..?), så är det kanske lugnast att undvika det här ordet i de flesta sammanhang där någon kan tänkas ta anstöt av det. Men -som sagt- i mitt barndomshem pratade såväl min mamma som pappa om negrer (och de hade en radikal politisk inställning!) och ingen höjde någonsin ett ögonbryn över att man använde sig av ordet ifråga. Men det var då det…

Hakkorset- en hinduistisk ljussymbol
Uppenbarligen har det under historiens gång blivit så att ordet stigmatiserats så våldsamt att det nu ligger ungefär i paritet med hakkors-symbolen! Swastikan var ju en gång i tiden (och är fortfarande inom hinduismen) en gammal ljussymbol, som efter det tyska missbruket är omöjlig i de flesta sammanhang. (Utom möjligen på nynazistiska möten och i dylika kretsar).

Sedan kan man ju i och för sig bli lite förundrad över den frekvens med vilken ordet ”nigga'” används i USA mellan de svarta själva!

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2010-tal, 2012, Aftonbladet, Alexander Bard, Översättning, Bloggosfären, Debatt, Egoorienterat, Etymologi, Förändring, Förvånande, Folkslag, Gnäll, Historia, Informationsåldern, Internet, Journalistik, Kuriosa, Linneas språkblogg, Livet, Mamma Sylvia, Modifieringar, Nutidshistoria, Ord, Pappa Calle, Psykologi, Språk, Svenska, Sverige, Tidningar, USA, Vetenskap, Video, WebbMedia, YouTube och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bard: -Inte rasism säga neger

  1. madonnan skriver:

    Förstår att det inte var negativt menat en gång i tiden och inte heller nu…m e n – måste man ö h t prata om människor i termer som vita, svarta, gula – är vi inte alla helt enkelt människor? 🙄

  2. Roland skriver:

    Neger är inte speciellt rasistisk jämfört med vad en del av annan hudfärg kallar OSS. (Jag vet minsann vad thai kallar oss!) 🙂
    Alla folkslag har sina öknamn på alla andra folkslag, så jag tycker inte att det kan anses vara rasistiskt att kalla någon NEGER, heller. Vad det nu än kan vara man kallar varandra, varierar förstås från land till land.

Kommentera

