Tillbaka igen…

…efter en ofrivillig bloggpaus.  Frånvaron kan möjligen, åtminstone i viss mån skyllas på min ADHD, som gör att minnet blir i kortaste laget ibland. Men även på en föga tillmötesgående internetleverantör, nämligen Net 1.

Hade på känn att jag sett en ny påminnelse från Net 1 om en försenad inbetalning, men hittade den inte när det var läge för att pynta räkningar via Swedbank på nätet senast, så jag tog den ursprungliga räkningen istället.
Inte så lyckat, visade det sig. Net 1 stängde av nätet p g a en räkning som de påstod sig inte ha fått betalning för i juni, varefter den gått till inkassobyrån Sergel. Inget annat att göra än att pynta Sergel. Nu då..?

Nej, nu saknades det 72 kronor, eftersom jag hade betalt den gamla fakturan, istället för det senaste inbetalningskortet, som var en påminnelse och därför också inkluderade en ytterligare avgift om 72 kronor. (Den fakturan uppenbarade sig några timmar för sent på kylskåpsdörren, under en stark kylskåpsmagnet samt diverse andra papperslappar). 😳

-Men herregud, säg inte att ni vägrar slå på nätet för dessa ynka 72 spänn, argumenterade jag efter att ha betalat skulden från juni. Jag pratade i telefon med en trevlig och tjänstvillig kille på Net1:s kundtjänst

-Slå på eländet, så betalar jag de 72 kronorna inom en kvart, föreslog jag.

Det hade säkert inte varit några problem om killen själv hade fått bestämma, men nu nödgades han tydligen vända sig till en överordnad för att få klartecken, så han bad mig vänta ett tag. När han återkom lät han dyster; -Nä, jag är rädd att du måste betala in de 72 kronorna först, var hans besked.

-OK, ingen skugga må falla över dig, du har gjort det du kan, antar jag. Men du kan ju hälsa din chef att snålheten kan bedra visheten och att den ofta gör det, också. Om din chef är så  dj-a inflexibel att han inte ens kan tänka sig en sådan lösning för att snabba upp processen, utan låter sina kunder drabbas av ytterligare fördröjningar och besvär, så ska han helt enkelt inte ha några kunder alls! Jag kommer i alla fall att göra mitt bästa för att avråda folk från att anlita Net 1 i fortsättningen!

Det här var kulmen på en massa problem som jag råkat ut för sedan jag anlitade Net 1 som internetoperatörer.

Det började med en felaktig avstängning av förra routern. Vid kontroll med Sergel, visade det sig att den skuld jag påstods ha där, inte existerade.
-Jaha, (harkel), vi hade visst lite bråttom där, sa man på kundtjänst.
Det tog ungefär lika lång tid att komma ut på nätet den gången, om inte längre. Trots att jag försökte enligt alla konstens regler (och tekniksupportens också) var det stört omöjligt att få den eländiga routern att fungera.
-OK, vi skickar en ny. Du får en returförsändelse med posten, så att du kan skicka tillbaka den trasiga routern, sade man på
kundtjänst.
Den nya kom, men något returpaket för den gamla, gjorde det inte.
-Nåja, dom har väl tänkt om och bryr väl sig inte om att ta hem skräpet då, resonerade jag.
Men när jag tre månader senare insåg att företaget (som på den tiden kallade sig Ice.net) debiterade mig dubbelt, förstod jag att något stod väldigt fel till.
Många långa samtalsköer senare, hade jag emellertid rett ut saken med kundtjänst, som skulle kontakta mig angående kompensation för dubbeldebiteringen, vilket aldrig skedde.
Returförpackningen kom dock, så att jag kunde sända den defekta routern tillbaka till företaget.
Därefter har det flutit på någotsånär friktionsfritt fram till nyligen.

Men nu känns det som om jag tjafsat klart med Net 1.

Enough is enough!

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2010-tal, ADHD, Bloggning, Bloggosfären, Egoorienterat, Fadäser, Förändring, Förtretligheter, Förvånande, Fiaskon, Gnäll, Informationsåldern, Internet, Irritationsmoment, Livet, Teknik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

