Dagens citat 15 aug 2010

Astrologiske Lejonet (26 juli) G B Shaw fick Nobelpriset i litteratur 1925

”Progress is impossible without change,
and those who cannot change
their minds cannot change anything.”

– George Bernard Shaw

”The reasonable man adapts himself to the world;
the unreasonable one persists in trying to adapt the
world to himself. Therefore, all progress depends on
the unreasonable man.”

– George Bernard Shaw

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1920-tal, Astrologi, Citat, Fritänkare, G B Shaw, Internet, Irland, Kultur, Lejonet, Litteratur, Livet, Livsåskådning, Storbritannien, Tänkvärt och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Dagens citat 15 aug 2010

  1. Amlor skriver:

    Ligger en väldans massa i det…

    Skön vecka på sig!
    Kram 🙂

  2. Magnus Berg skriver:

    Det sista citatet påminner väldigt mycket om Tomas Ledins ‘Gilla läget’. Man ska alltså inte försöka förändra. Tänk om de människor som levde före stenålden inte hade reflekterat och försökt förändra sina levnadförhållanden. Tänk om de valt att bara låta allt vara som det var infogade i naturen. Men de otacksamma jävlarna uppfann stenåldersverktyg. Så småningom ledde mänsklighetens missnöje till att de fattiga människorna organiserade sig och började ställa krav på att få mer än smulor av det de producerade åt de välbärgade drönarna. Ja, så illa kan det gå när man vägrar att gilla läget.

    • Sam Zodiac skriver:

      Eeh… Jag tror att du missförstått citatet, Magnus. Det är just ”de oresonliga” som vägrar att anpassa sig efter en värld de inte gillar. Det är också (självklart) de som får utvecklingen att gå framåt! 😀

  3. Magnus Berg skriver:

    Sorry Sam. Jag tolkar tydligen allt som jag själv vill. Allt tolkas så att jag får anledning att reta upp mig. 🙂

  4. Darren skriver:

    Come gather ’round people
    Wherever you roam
    And admit that the waters
    Around you have grown
    And accept it that soon
    You’ll be drenched to the bone
    If your time to you is worth savin’
    Then you better start swimmin’ or you’ll sink like a stone
    For the times they are a-changin’

    Come writers and critics
    Who prophesize with your pen
    And keep your eyes wide
    The chance won’t come again
    And don’t speak too soon
    For the wheel’s still in spin
    And there’s no tellin’ who that it’s namin’
    For the loser now will be later to win
    For the times they are a-changin’

    Come senators, congressmen
    Please heed the call
    Don’t stand in the doorway
    Don’t block up the hall
    For he that gets hurt
    Will be he who has stalled
    There’s a battle outside and it is ragin’
    It’ll soon shake your windows and rattle your walls
    For the times they are a-changin’

    Come mothers and fathers
    Throughout the land
    And don’t criticize
    What you can’t understand
    Your sons and your daughters
    Are beyond your command
    Your old road is rapidly agin’
    Please get out of the new one if you can’t lend your hand
    For the times they are a-changin’

    The line it is drawn
    The curse it is cast
    The slow one now
    Will later be fast
    As the present now
    Will later be past
    The order is rapidly fadin’
    And the first one now will later be last
    For the times they are a-changin’

    Another way to say it…

  5. Sam Zodiac skriver:

    This is really fishy, Darren!
    Jag tänkte precis på att det var länge sedan du hörde av dig och det första jag ser när jag återvänder till burken är din lyriska kommentar! (Din och Bobs, kanske jag skulle säga). 😉

  6. Darren skriver:

    Det är lugnt Sam. Har varit på en ”inre” resa (drogrelaterad) som sträckte sig – i tid – över 4×7 days. har nu slickat ”såren” de senaste veckorna sittandes på pottkanten. Vill delge dig närmare detaljer – i sammanhanget här – down the road… by the way… min vän.

Kommentera

