The Good Old Days (Part 1)

Efter att jag tagit del av den information som finns om hur man såg på droger och hur pass utbredda de var i samhället under tidigare tidsepoker, har jag så sakteliga kommit att förstå varifrån uttrycket ”den gamla, goda tiden” kommer från. 😉

Prisbelönt påvedricka 😀

Mariani-vinet från 1875 var det mest berömda Coca-vinet på sin tid. Påven Leo XIII hade alltid med sig en butelj med drycken, vart han än gick. Han uppskattade Marianivinet så mycket att han t o m poserade på en affisch för produkten och han såg dessutom till att dess upphovsman- den korsikanske kemisten Angelo Mariani- belönades med en guldmedalj från Vatikanstaten.

Marianivinet var mycket populärt på sin tid också hos kungligheter som drottning Victoria och den senare påven Pius X.

Även Thomas Alva Edison uppskattade vinet, eftersom det hjälpte honom att hålla sig vaken under mycket längre tid. En nutida parallell torde vara Playboy-grundaren Hugh Hefners förtjusning över amfetaminet, som möjliggjorde för honom att fördubbla sin arbetstid.

Ett oerhört populärt kokain-vin vid 1800-talets slut

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1800-tal, Alkohol, Allmänbildning, Ändrade medvetenhetstillstånd, Droger, Drycker, Egoorienterat, Frankrike, Hjärnan, Italien, Kokain, Kuriosa, Livet, Livsmedel, Nostalgi, Underhållning, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till The Good Old Days (Part 1)

  1. Amlor skriver:

    Tack, jag tar gärna en pava. 😉

Kommentera

