Gratis, nyttig läsning…

Klicka och läs..! 🙂

Hur många gånger jag retat mig på att det i sammanhanget ofarliga gräset, weeden, ganjan, majan (kärt barn har många namn 🙂 ) är illegalt, medan det potentiellt dödliga giftet alkohol är det enda som står en laglydig, russugen svensk medborgare till buds, ja det trotsar nog alla försök till beskrivning!

Gudskelov är jag långt ifrån ensam om denna uppfattning, det framgår med all önskvärd tydlighet om man läser kommentarerna till de gamla vanliga rapporterna i våra medier om hur hemmaodlande individer blir avslöjade och underkastade det samhälleliga rättsmaskineriet.

Boken är skriven också för dem som har blygsam eller ingen erfarenhet av vad cannabis egentligen är och följaktligen ställer sig skeptiska till författarnas påståenden i rubriken.

Framför allt ställer den en brännande fråga på sin spets: Varför ska myndiga personer tvingas avstå från ett mera ofarligt och  intelligent val av rekreationell drog, nämligen marijuanan, och istället tvingas till alkoholinköp?

Om du klickar på bilden av boken till vänster, kommer du till en sajt där du kan läsa den online. Tidigare har den uppenbarligen också gått att ladda ned, men det tycks tydligen inte längre vara fallet, dessvärre..

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2010-tal, Alkohol, Avkriminalisering, Ändrade medvetenhetstillstånd, Cannabis, Drogdebatten, Droger, Egoorienterat, Förändring, Forskning, Gnäll, Informationsåldern, Journalistik, Kunskap, Livet, Narkotikapolitik, Narkotikastämplat, Nutidshistoria, Opinionsbildning, Politik, Tips. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Gratis, nyttig läsning…

  1. Anders skriver:

    Alkoholen är inte bra, det har du rätt i, men jag har träffat på en hel del ”sönder-rökta” personer/ungdomar som använt den ”ofarliga” drogen cannabis/hasch…..

    Anders

    • Sam Zodiac skriver:

      Observera att jag skrev ”den i sammanhanget ofarliga drogen..”! Jag är väl medveten om att ”för mycket och för lite skämmer allt”, som det finlands-svenska ordspråket lyder. Och självfallet kan man nog med lite ”god” vilja överkonsumera även cannabis, med mindre trevliga effekter som resultat. Emellertid leder inte denna överkonsumtion till döden, vilket ett motsvarande intag av alkohol kan göra. I synnerhet om det handlar om hembrända produkter, som ju ofta saknar den tillsats av kräkmedel som Systemsprit har.
      Men tycker du verkligen att det är schysst att den som är ute efter ett rus i dagens Sverige är hänvisad till endast alkohol..? Skulle det inte vara bättre om det fanns ett alternativ som åtminstone inte (i värsta fall) är dödsbringande..?

  2. Darren skriver:

    Unga människor har en tendens till att överkonsumera. Det blir oftast fatalt i långa loppet, i synnerhet när det gäller tyngre droger som alkohol (med dagen-efter-konsekvens) till exempel. Min erfarenhet i sammanhanget cannabis contra konsumtion; där är förhållandet (från min horisont) det rakt motsatta – konsumtionen minskar alternativt upphör totalt- detta i/ur det långa perspektivet.

  3. Darren skriver:

    Måttlighet är budskapet.

  4. Sam Zodiac skriver:

    Just precis, Darren!

Kommentera

