Gråvädret tillbaka…

…över Visby igen. Tornet som jag igår fotograferade inifrån Visby innerstad syns här från utsidan.
Kan det månne vara något gammalt fängelsetorn..?

Två infödda äldre gutar hävdade att detta är Atterdagstornet, men..

…något sådant namn finns ju inte i förteckningen på Wikipedias sida..(?)

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, 2010-tal, Arkitektur, Egoorienterat, Förändring, Foto, Gnäll, Gotland, Intressen, Kultur, Kuriosa, Livet, Mobilbilder, Snö, Vinter, Visby och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Gråvädret tillbaka…

  1. Darren skriver:

    Kajsartornet – Kejsartornet var ett fängelse i nära tvåhundra år.

  2. Darren skriver:

    Dannebrogen Sam. Ni gutar är ”halvdanskar” me… hehe.

  3. Sam Zodiac skriver:

    Hmm… ja, med tanke på att mina farföräldrar kom från Blekinge (tidigare danskt territorium, ju), så är jag kanske halvdansk, ja.. 🙂 I synnerhet med tanke på att mitt efternamn är Christiansson, vilket ju torde ha sin rot i ”Kristian Tyrann” eller ”Christian den Gode”, beroende på synsättet hos namnens upphovsmän. 🙂
    Men någon gute är jag dock inte- det epitetet är förbehållna dem som är födda på ön. Jag kan på sin höjd kalla mig gotlänning, eftersom jag bor här. 😉
    Dannebrogennull

  4. Darren skriver:

    Alla tidigare danska kungar har hetat antingen Christian/Kristian eller Fredrik/Frederik om jag inte missminner mig, (som varande föga intresserad republikan). Danskarna har genom tiderna dessutom gärna bundit hemort till familjenamnet typ om släktens ursprung varit vid Christiansö/Bornholm ( om ön ”Obruten horisont, förutom de två små öarna med den gamla borgen och vidhängade bebyggelse från 1600-talet.Här låg Christian Tyranns flotta och avvaktade lämpliga tillfällen att besöka Sverige, och man känner verkligen historiens vingslag när man vandrar runt på bastiljonerna.” Blev det enkelt till en son av Christiansö exempelvis. Kristianopel vid Fågelmara är en annan sida i kråksången här. Från andra sidan Öresund – i lekfull mening – är vi alla österut i folkmun behäftade med epitetet Sibirienbor. Guten Tag, min vän… Ps. Själv med samiska rötter på mödernet till viss del – släktnamn Ylipää. ds

Kommentera

