Om denna förbannade vinter…

…ändå ville ta slut någon gång..! (Suck..!)
Jag hann knappt börja plugga, innan jag
förvandlades till något som liknade en isstod!

När fotot togs igår var jag tungt påpälsad, men vad hjälpte det..? 😦

Vilken strålande inledning på min webbdesignutbildning…! Redan andra dagen ligger jag nedbäddad och är fullständigt nedkyld! Har stora problem att hålla kroppsvärmen uppe och lyckades inte tina förrän framåt småtimmarna inatt! Vete f-n vad det är jag drabbats av, men någon vanlig förkylning liknar det ju definitivt inte!

När jag sprang ihop med en bekant på busstationen i Visby, erbjöd han sig att skjutsa hem mig till Eksta, eftersom han hade bilen parkerad i Hemse. Jag tog tacksamt emot erbjudandet, eftersom mitt val av skodon denna morgon hade varit mindre lyckat och jag såg fram emot att slippa halka fram de fyra kilometrarna som skiljer min bostad från närmaste busshållplats.
Föga anade jag att vistelsen i den nedisade Volvon (som nätt och jämnt hann tina på vägen hem), skulle bidra till att ytterligare kyla ned mig så till den milda grad att jag fick ligga och huttra under täcket med t o m flera klädesplagg på än jag haft under dagen! Och inte gjorde det saken bättre att det tydligen är nåt vajsing på värmesystemet, eftersom inomhustemperaturen hela tiden sjönk. Vid det här laget är den nere på prick 16°!
Får vänta tills mina grannar vaknar och höra om samma kyla råder hos dem…

Till sist somnade jag och kunde vid uppvaknandet runt 5-snåret, konstatera att jag kände mig ”normalt sjuk”, d v s febrig, snorig och hostig. Den enda delen av min djupfrysta kropp som ännu gjorde motstånd mot värmen, var min högra hand, som fortfarande kändes som en isklump, typ..

Fy fan för det här klimatet!! Jag delar helt den numere avlidne boxaren Bosse Högbergs aversion mot den nordiska vintern och kan inte för mitt liv begripa vad folk ser för tjusning med kyla och snö, grr..!

Och enligt väderleksrapporterna lär mer elände vara på g! :(

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2010-tal, Årstider, Bussar, Egoorienterat, Eksta, Förändring, Förkylning, Foto, Gnäll, Gotland, Grannar, Hälsa, Irritationsmoment, Kommunikation, Livet, Meteorologi, Mobilbilder, Naturen, Naturscenerier, Nutidshistoria, Oväder, Resor, Sjukdom, Snö, Tankar, Vänner, Vinter, Visby och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Om denna förbannade vinter…

  1. Darren skriver:

    Med tanke på vinterkyla… en av karolinerna berättar om ”frosten” österut (Ryssland) efter ett fältslag… fåglarna föll – i flykten – från ”himlen”… ihjälfrusna. Ta det kallt det är allt… summarn kummar.

    • Sam Zodiac skriver:

      TA DET KALLT…??! 😦
      Tack för det, Darren..! Har jag något val, tror du..? Termometern står fanimej på 16° fortfarande..! Får ringa grannen/polarn och höra vad som pågår..!
      Fåglar som fryser ihjäl i flykten..? Låter ungefär lika trovärdigt som att pisset fruser på väg ner mot marken; en annan rövarhistoria som jag läste nån gång anno datsumal. Fast i så fall låter ju karolinens version som den mera troliga.. 😀

      Jaså, lite gotländska har du tydligen tillgodogjort dig..? 🙂
      Fast det finns visst alternativa stavningar av ordet ”sommar” singularis, bestämd form, på gotländska.. 😉

  2. Amlor skriver:

    Jag har alltid undrat varför jag inte är född i t.ex Thailand. Jag är som gjord för det klimatet. Tänk att ströva omkring i linne och kortbyxor året om!
    Ska försöka få igenom den viljan till mitt nästa liv, vem som helst borde förstå att det blev ett litet misstag den här gången. 😉

    Krya på dig!
    Kram

    • Sam Zodiac skriver:

      Ja, om inte man hade sån röta så att det blev Thailand, så kunde det väl åtminstone ha blivit i Medelhavsområdet..? 😀

      Jag ska försöka. Min vana trogen, så försöker jag uppenbarligen sova bort den här förkylningen, också. Somnade framåt 8 på morgonen och sov till c:a 17:15!

      Kram

  3. Klösan skriver:

    Därifrån har jag också tagit foto……men utan snö en september

    Klösan

  4. Darren skriver:

    Ingen sticker ut näbben – frivilligt – när temperaturen sjunker under minus fyrtio grader frost – om man inte skräms fram och handlar i panik – garanterat. Amlor ett medium ”plockade” mig tillbaka en fyra/fem inkarnationer till tiden för vår tidräknings början… var då enligt tolkningen (själv under hypnos) en grekisk man på vandring i Palestina. De övriga (där bilderna som flöt upp var klarare – klarast bild gav förra/senaste inkarnationen) var klart och tydligt alla lokaliserade här på vår breddgrad – Scandinavien/nordeuropa. Normalt enligt mediet – vem kan säga jag är den som vet – med säkerhet – enligt mig. Å andra sidan var det en tid sedan Grönland ståtade med subtropiskt klimat… men det är en annan historia – avdelning sommarängens dis.

  5. Darren skriver:

    Flyktfåglar och flyttfåglar pågar… med andra ord. Tunna skor i iskyla… Sam, en sann sommaröman… så här från min vinterkängorhorisont – söder om landsvägen. Good wishes bye the way to you… me friend.

  6. Sam Zodiac skriver:

    Hehe… Ja, det vete f-n vad som hände med min kropp där, egentligen..? Känns inte som om jag har blivit riktigt genomvarm än..! 😦

  7. Darren skriver:

    Upplevde nägot liknande veckan innan Jul. Höllviken är kustnära med isiga vindar när andan faller så. Ny tidtabell oförberedd på väntetiden, kvällstid två pendelbussar/timman, ishalka/försening – väntade fyrtiofem minuter – ”frös” i två dagar – nedbäddad halva tiden. Etter värre för dig med tanke på det utkylda huset… en ”olycka” kommer sällan ensam… kyla är ett elände när den tar en med överraskning… räven överraskar isen. Ha en bra dag gott folk.

  8. Sam Zodiac skriver:

    Hehe… ”Räven överraskar isen” hade jag faktiskt inte hört/sett förut. Man kommer osökt att tänka på Hvar 14:e dag, eller hur..?:D
    (Ursäkta, alla ni som är för unga att dela den här referensramen! Det handlar om ett kultförklarat nöjesprogram med Ulf Thorén från 60-talets mitt. Det inleddes alltid med en filmsekvens som visade två överraskade rävar, vilka i godan ro kom raskande över isen. Plötsligt kom en isbrytare svepande förbi och satte stopp för vidare raskande..) 😀

  9. Darren skriver:

    När väl isbrytaren passerat (såg ut som om den plöjde ned dem i plurret) traskade de vidare på andra sidan – den öppnade råken/uppbrutna isen – oberörda. Cool cats dessa rävar…

    • Sam Zodiac skriver:

      You obviously remember this well, Darren… 😀
      (Skrev på engelska för att jag besvarade kommentaren via WP:s e-post-kommentar-funktion, där de, såvitt jag vet, ännu inte fixat till å- ä- och ö-problematiken. Noterade att jag fick en egen kommentar, som jag var tvungen att godkänna, samt att en generisk ikon dök upp istället för min profilbild).

  10. Darren skriver:

    Lugna puckar Sam… my memory serves me well.

Kommentera

