I väntans tider…

Nu är det bara timmar kvar tills jag kan börja skräddarsy Macen.. 😛

…kan man säga att jag går just nu. Jag väntar nämligen på att min granne- Lasse- ska komma hem med min 20 kilos aluminiumkloss med häpnadsväckande prestanda! 🙂 Den första 64-bitars persondatorn som ö h t tillverkades, bara det..!
Om du inte tror mig, kolla in propagandafilmen här nedanför..! 😀

Betalningsproblem

Efter sju sorger och åtta bedrövelser ser det nu äntligen ut som om jag skulle få hem dyrgripen! Men det satt hårt åt! Först var det på vippen att jag förlorade den bistra budgivningen, där en rival trissade upp priset högt över den nivå jag hade hoppats/förväntat. Sedan visade det sig att pengar som jag räknat stenhårt med skulle finnas på kontot, inte längre fanns där, utan hade blivit dragna på grund av ett missförstånd!

Penningjakt

Jag fick sätta alla klutar till för att få ihop de saknade 900 kronorna och lyckades med hjälp av en vän som är mer välsituerad än jag. Han var vänlig nog att låna ut det som fattades. Puh..! tänkte jag när han lämnade sitt bifall, jag trodde det var kört ett tag där..!

Smörjakt

Men ännu var inte prövningarna över. Jag och Joel hade förtärt mera smör under helgen än vad hans livsmedelshandlande mor trodde vi skulle göra, så jag stod plötsligt utan smör/margarin till mina kära knäckemackor..!
Lasse och Jesper skulle in till Hemse på kvällen, eftersom sonen skulle träna ishockey, så jag hängde med dit, gav Lasse numret till nya luren och kom överens med honom att han skulle slå en signal när de var på hemväg. Under tiden besökte jag en bekant i Hemse.

Akterseglad

Dessvärre råkade jag befinna mig i ett samtal just när Lasse upprepade gånger försökte nå mig. Och inte heller var luren konfigurerad med samtal väntar, som jag hade utgått från, så samtalen kopplades vidare till röstbrevlådan..
Till sist tyckte jag att de dröjde väl länge, så jag ringde själv upp och fick veta att de redan var hemma på Enebacken och att jag blivit akterseglad i Hemse. Eftersom Lasse skulle upp i svinottan och ta färjan till fastlandet, ville han så klart komma i säng i tid!

Logijakt

Nåja, jag fortsatte till en väns lägenhet och fick efter trevligt samspråk med honom och hans familj besked om att jag naturligtvis var välkommen att övernatta där. Jag kände mig följande morgon något stressad, när jag upptäckte att den usla kollektiva trafiken var t o m sämre än jag befarat. Ingen buss skulle gå åt mitt håll förrän strax före middagen..! Och jag var ju tvungen att överföra pengarna till Lasse, så att han kunde lösa ut burken runt kl 11, ungefär..!

Överföringsproblem

Jag chansade och gick utan leg (trodde ju att jag bara skulle köpa smör kvällen innan, så det låg förstås hemma) in på Swedbanks kontor. Mannen i kassan var föredömligt flexibel och märkte ju att jag hade full koll på saldona på mina konton, så han förstod att det verkligen var mitt eget konto och att jag var den jag utgav mig för att vara.
När det sedan på hans dataskärm framgick att Lasse bodde dörr i dörr med mig på Enebacken, förmodar jag att de sista av hans eventuella tveksamhet försvann. Han hjälpte mig överföra pengarna till Lasses konto och efter diverse messande meddelade min vän i nöden via ett mess, avfattat på hans typiskt lakoniska och kortfattade sätt: ”Klart! 20 kg hämtat.”

Äntligen kunde jag pusta ut..!

Tittade längtansfullt på denna Cinema Display 20" på Tradera, but no money, honey..!


Fick vänta länge p g a helgerna. Men den som väntar på något gott... 🙂

(Hämtade i alla fall ut det
här Traderafyndet på
Schenkers utlämningsställe i
Klintehamn idag.
Får trösta mig med den..! 🙂

Och så här ser inanmätet ut i min nya burk.. 😛

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2010-tal, Allmänbildning, Apple, Barn, Datorer, Egoorienterat, Eksta, EveryMac.com, Fadäser, Förändring, Förtretligheter, Gotland, Grannar, Informationsåldern, Internet, Intressen, Kommers, Kunskap, Lasse, Livet, Mac, Macintosh, Pengar, Reklam, Shopping, Teknologi, Tips, Tradera, Underhållning, Uppfinningar, Vardag, Vänner, Vetenskap, Video, YouTube och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

59 kommentarer till I väntans tider…

  1. 40plusbitch skriver:

    Du har då att göra…….Hoppas att helgerna varit bra och att ett nytt gott år väntar!!!!!!!!

    kram&puss Marie ”Klösan/SEXY BITCH”

  2. Máire skriver:

    DET FÅR NOG BLI BÄTTRE……..*S*…..det har varit ett tufft år….mycket tuffare än vad jag trodde…OKET är tungt, men inte tyngre än jag kan bära det…fast stundtals har jag önskat att jag slapp bära det mer och att bara somna…….”STJÄRNBARNS SORG”

    Marie

    • Sam Zodiac skriver:

      Hmm… Det där låter ju lite bekymmersamt, tycker jag.
      Får väl kika i kartan och se om det är nå’t mera upplyftande på gång… 🙂
      Fast visst kan vår vandring här i jämmerdalen vara i tuffaste laget ibland!

      Tror dock inte att det t ex vore en bra lösning att ta sig av daga, eftersom
      det är min fasta övertygelse att det blir returresa per omgående för att
      återigen konfronteras med samma problem som man flydde från, hehe…

  3. Máire skriver:

    Jag tackar dig…..för att en ljusglimt i tunneln hade behövts för att orka….och inte sjutton vill jag komma tillbaka OMGÅENDE!!!!!!Lite paus?????tack…hahahaha

    Marie

  4. Darren skriver:

    Med Ola Magnells ord…

    ”Och när du inte längre har nån chans att vända
    Och har tappat sista tråden till ditt trygga gamla liv
    Det är då, först då som saker börjar hända
    Det är då som du kan börja skönja nya perspektiv”

    to you (sweet) Marie…

    • Sam Zodiac skriver:

      Jag vet att det där var ämnat åt sweet Marie, men jag måste nog ändå få kommentera din kommentar, Darren! Visst är det väl märkligt att vissa gör allt för att med näbbar och klor hålla fast vid en tillvaro som med all önskvärd tydlighet har spelat ut sin roll och numera bara skapar frustration och vantrivsel..? ”Bättre den djävul man känner…”, antar jag..?

      • Darren skriver:

        Helt klart vanans makt… det ”okända” – i ockult mening – skrämmer… folk i allmänhet… förmodar jag Sam.

  5. Máire skriver:

    Vill tacka för tankvärda ord Darren ”även om du lånade dem”.hahaha. Ibland säger de redan sagda och det redan skrivna stor visdom.Man kan bli påmind om att allt kommer igen i ett kretslopp…”allting har redan hänt förut”….”Intet nytt under solen”

    Men ibland har ljuset tonats ner i tunneln och man vågar inte ta steget villrådighetens makt har ett totalt järngrepp…..

    Marie

  6. Darren skriver:

    Våra blå toner Marie… det är mörkast i ögonblicken före gryningen. Lidande förädlar i andlighetens namn…

  7. Máire skriver:

    Darren….. Gnistor som poffar upp men aldrig blir till eld….ibland är gryningen skymd och missar man den….då blir dagen stöpt i samma mönster som många andra dagar……

  8. Darren skriver:

    Endast ögonblicket varar i evighet… i all enkelhet Marie…

  9. Máire skriver:

    Darren,
    du får förklara innebörden av det????? Jag kan vara lite trög ibland av min depression…..så jag får inte till sammanhanget…….

    Marie

  10. Darren skriver:

    Nuet Marie är det enda som varar i evighet – från ögonblick till ögonblick. Låt mig spegla en ögonblicksbild från vår vän och broder Nils Ferlin… ”Tröstlösa dagar, när himlen är grå
    grå som ens själ och man känner sej så
    innerligt ensam och mätt på att leva,
    mätt på att skratta och ljuga och spela
    känslor man aldrig förnummit och känt,
    – tröstlösa dagar, som återvänt!

    Tröstlösa dagar, vars slagor slå
    sommarens blommor till halm och strå,
    dimgråa timmar när ledan sitter
    tung vid ens sida och dödens glitter
    är i ens öga och lyser på allt
    söndersmulande, klart och kallt.”

    Tänker på Hey Jude (Beatles) i ögonblicket nu – ”take a sad song and make it better”. Ps. Marie är själv inne i en depression sedan årsskiftet denna gång… är luttrad… ds.

  11. Máire skriver:

    Darren,
    tänk att jag glömt Nils Ferlin!!!! Jag har så svårt med att komma ihåg det jag läser eller hör…Jag sorterar omedvetet bort i min hjärna…….det är lite jobbigt ibland…..Jag känner mig så ”dum”. Är inne i en period som har varat i 5 år nu….med upp och ner…men som nu är inne i en fas av djupt nere sedan ett 1 år tillbaka förutom några få dagar i somras.Nu härdar jag ut nätt och knappt…

    Marie

  12. Darren skriver:

    Lugn Marie det är en mognadsprocess… tung att bära förvisso när ”stormen” rasar och allt känns hopplöst… men sanna mina ord… du är vid – the turning point now… lilla hjärtat. Din i stunden svaga självkänsla är helt naturlig med tanke på den erfarenhet du samlar/samlat på dig nu (över tid sett i ögonblick räknat) genom din långa vandring på ödslighetens väg… I poetisk mening; A golden angel wrote your name… med kärlek från en vän i vinden…

  13. Máire skriver:

    Det finns tillfällen…då i ett ögonblick….ser jag henne som är det jag…. det jag som är jag är….jag har varit henne…..men hon har förtvinat och vet inte hur man uppstår igen…jag är rädd för att växa….jag är rädd att bli vuxen….min önskan vore att jag kunde få hoppa över lite smärta….men jag vet att det inte går……jag har min ängel…..som jag inte alltid ser….när jag är förblindad av tårar som bara väller ur mina ögon…..då när mitt hjärta är som tyngst….

    Marie

  14. Sam Zodiac skriver:

    Håller som bäst på med att titta på ditt horoskop, Marie. Fattar att det är mer än lovligt tufft, men om du gör bruk av din fenomenalt goda uthållighet (för en sådan har du ju faktiskt, trots allt), så lovar jag att det kommer ljusare tider framöver..! 😀
    Återkommer med en mera utförlig rapport lite senare, men det är mycket nu…! (Suck..!)

    Fick fel dator levererad, så förhandlingarna om hur vi ska lösa det tar sin tid, liksom ominstallationer av diverse program etc etc… Jag är väl medveten om att det här förmodligen ter sig som petitesser i jämförelse med din depression, men jag måste dock få lite ordning på tillvaron.

    Just hang in there, Marie..! Things will look brigther soon..! 🙂

    • Klösan skriver:

      Tack Sam…..

      Jo, det är visst ”skit” när det blir fel och framför allt om man bor en bit bort. När sådant här med din dator blir man frustrerad!!!!!!!!!!För det blir så mycket merarbete, men måste hit och dit dyra telefonsamtal, evigt tjatande…….

      Så jag önskar dig en smärtfri lätt lösning av problemet……

      Kram Marie

      • Sam Zodiac skriver:

        Av någon anledning hamnade dina nyaste kommentarer i spamfiltret, Klösan. Förmodligen därför att du byter nick så ofta, hehe…

        Men nu är du med i svängen igen! 😀

        Och jodå, det löste sig ganska smärtfritt ändå..! Den burk jag ursprungligen köpte, hann dessvärre gå utomlands innan jag hann på den, men shit happens..!
        Jag är ändå helnöjd med den nya..! 🙂

  15. Darren skriver:

    Every grain of sand…
    In the time of my confession, in the hour of my deepest need
    When the pool of tears beneath my feet flood every newborn seed
    There’s a dyin’ voice within me reaching out somewhere,
    Toiling in the danger and in the morals of despair.

    Don’t have the inclination to look back on any mistake,
    Like Cain, I now behold this chain of events that I must break.
    In the fury of the moment I can see the Master’s hand
    In every leaf that trembles, in every grain of sand.

    Oh, the flowers of indulgence and the weeds of yesteryear,
    Like criminals, they have choked the breath of conscience and good cheer.
    The sun beat down upon the steps of time to light the way
    To ease the pain of idleness and the memory of decay.

    I gaze into the doorway of temptation’s angry flame
    And every time I pass that way I always hear my name.
    Then onward in my journey I come to understand
    That every hair is numbered like every grain of sand.

    I have gone from rags to riches in the sorrow of the night
    In the violence of a summer’s dream, in the chill of a wintry light,
    In the bitter dance of loneliness fading into space,
    In the broken mirror of innocence on each forgotten face.

    I hear the ancient footsteps like the motion of the sea
    Sometimes I turn, there’s someone there, other times it’s only me.
    I am hanging in the balance of the reality of man
    Like every sparrow falling, like every grain of sand
    By Robert Zimmerman… alias… Bob Dylan

    • Sam Zodiac skriver:

      Jag hann komma halvvägs in i andra strofen, innan jag böjade misstänka att det var en Dylan-text jag läste.. 🙂
      Jag är inte på långa vägar lika bevandrad i lyrics som du tycks vara, Darren. Har heller aldrig gett mig tid att begrunda dem så eftertänksamt. Tack för hjälpen därvidlag..! 🙂

  16. Darren skriver:

    Du har Sam och mig här som bollplank Marie… så frukta intet… det finns en mening i allt som sker. Vill du se en ängel – look in a mirror! Förvisso ser du en liten ledsen tös… med en för tillfället ”bruten” vinge… tänk en fjärilspuppa där är du nu… you angel you. Kram och respekt från en man with a constant sorrow…

  17. Klösan skriver:

    Tack Darren Tack Sam…

    Jag går aldrig själv trots att min känsla är sådan. För ängeln finns alltid där och när man är mogen för hjälp så finns personerna redan där..man följer ett ögonblicks impuls och räcker ut sin hand och det jag får är dubbelt upp, jag kommer att använda ER som bollplank för det är min gåva från min ängel

    Kram Marie

  18. Darren skriver:

    I got my books and my poetry to protect me… som Paul Simon säger det enkelt och klart…

  19. Darren skriver:

    To Sam the man from Van the man (Morrison) ur cleaning windows… On the street where I was born Sonny Terry, Brownie McGhee, Muddy Waters sing ”I’m a Rolling Stone” I went home and read my Christmas Humphreys’ book on ZenCuriosity killed the cat, Kerouac’s ”Dharma Bums” and ”On The Road”. What’s my line? I’ll Take my time…
    To sweet Marie… From the dark end of street To the bright side of the road. The healing has begun… Fred och kärlek vänner från mig ett gammalt ”kattöga”… kram

  20. Sam Zodiac skriver:

    Du var på rimhumör där, Darren..? 😉
    Fred och kärlek till dig..!

  21. Darren skriver:

    Rhytm an´ rhime an´ harmony… comes naturally. As you know Sam… ”Wild thing make our heart sing” i modifierad mening. Rimsmeden i tidigare kommentar är helt och hållet Van the man… själv bara en papegoja – i vanlig ordning – tänker poetiskt broder.

  22. Máire skriver:

    Läckert sammansatt Darren…..

    Det lättar min börda att läsa och ta till mig….
    jag önskar att det snart lättar……

    Kram Marie

    • Sam Zodiac skriver:

      Kollade som hastigast på ditt progressiva horoskop, d v s det som har med din långsiktiga utveckling att göra, Marie. Där bekräftas Darrens misstankar att du nog befinner dig just i den mörka gryningstimmen…
      Därefter ser det nämligen mycket ljust ut!! Du har en stor trigom mellan Solen och andra viktiga planeter, så om du bara tar dig genom själens mörka natt här, så stundar betydligt roligare tider..! 😀

      • Máire skriver:

        Tack Sam & Darre
        Jag skall bita ihop….ägna tiden åt att begrunda och lära….omslutas av vishet…hitta styrka i min urkraft….se gryningsljuset komma över horisonten och hälsa den med glädje…..

        Kram Marie

  23. Darren skriver:

    Din önskan min lag Marie…
    May God bless and keep you always,
    May your wishes all come true,
    May you always do for others
    And let others do for you.
    May you build a ladder to the stars
    And climb on every rung,
    May you stay forever young,
    Forever young, forever young,
    May you stay forever young.

    May you grow up to be righteous,
    May you grow up to be true,
    May you always know the truth
    And see the lights surrounding you.
    May you always be courageous,
    Stand upright and be strong,
    May you stay forever young,
    Forever young, forever young,
    May you stay forever young.

    May your hands always be busy,
    May your feet always be swift,
    May you have a strong foundation
    When the winds of changes shift.
    May your heart always be joyful,
    May your song always be sung,
    May you stay forever young,
    Forever young, forever young,
    May you stay forever young.

    Mr Zimmerman again… with love

  24. Máire skriver:

    Dessa orden får mig att tänka på 2 böcker jag en gång läste från pärm till pärm som hjälpte mig ur många års lidande……

    ”Älska dig själv” och ”Sikta mot stjärnorna”

    Var och varför…..tog orden vägen och dog orden ut???
    Varför samlas de inte från universum in i mitt jag igen?? Vart skall jag skicka mina drömmar och mina hemliga önskemål??

    Darren,
    orden bara orden har den magi som får hjärtat att önska mer av dess visdom….användningen av orden har tusentals möjligheter betydelser sorg glädje ja alla fyller de ett syfte en hågkomst om att livet kan beskrivas i ord…….

    Kram Marie

    • Sam Zodiac skriver:

      Ja, Wayne D Dyer blev en väckarklocka för mig också, Marie..! 😀

      Det märks att du har starka Tvillinginfluenser i ditt horoskop, hehe..! Det sätt på vilket du lovsjunger ett av Tvillingarnas absoluta favoritobjekt- orden! 🙂

      • Lillasyster Kanin skriver:

        Som en liten parentes bara:

        Undrar just om Tvillingar är överrepresenterade bland bloggare 🙄
        Har du något koll på detta, Sam Zodiac? 🙂

      • Sam Zodiac skriver:

        Höll nästan på att missa din kommentar där, Lillasyster Kanin..! Tur att jag skymtade kaninen när jag scrollade förbi..! 😀

        Tja, det närmaste en något så när vetenskapligt statistisk undersökning jag kan komma i det här med bloggosfärens astrologiska fördelning, är nog banne mig Madonnans egna undersökning på det här ämnet..! 😀

        Om ni inte redan har gjort det; lämna gärna ert bidrag, så kan någon vetenskapligt sinnad bloggarkollega räkna ut hurudan den statistiska fördelningen är. Vederbörande bör dock vara utrustad med en hel del tålamod, då Madonnan fått in inte mindre än 280 kommentarer sist jag kollade..!! 😀

      • Lillasyster Kanin skriver:

        Tack för länken till Madonnans undersökning! Det känns dock lite mastigt att bilda sig en uppfattning om läget.

        Vem vet, kanske kommer det en dag när någon som har en välbesökt blogg med astrologisk touch, gör en överskådlig liten undersökning mha ‘PollDaddy’ 😉

        Fast å andra sidan var det inte så viktigt utan bara en spontan tanke en morgon då jag vaknade alldeles för tidigt.
        Men kanske lite intressant ändå… 🙂

        Må så gott!

      • Sam Zodiac skriver:

        Ja, mastigt är nog bara förnamnet, haha…!

        Hehe, jag förstår piken fast den är fin..! 😉
        Men det är ju, allvarligt talat, en alldeles utmärkt idé, Lillasyster Kanin..!
        Att jag inte tänkt på det själv, utan att du var tvungen att skriva det på
        näsan på mig..? Får väl skylla på att min Merkurius i Oxen kan göra mig
        lite trög ibland. 😉
        Ska genast gripa mig verket an…
        Tack för tipset..! 😀

      • Lillasyster Kanin skriver:

        😀

  25. Darren skriver:

    Är en i det närmaste helt förandligad människa… frågan man ska ställa sig är om man definierar sig själv som en kropp som har en själ alternativt en själ som har en kropp… det sistnämnda ger automatiskt evighetsperspektivet… i/ur själ och hjärta. Skapelsen är ren intelligens… materien (sunshine) ljus… (tätare/långsammare rörelse/tyngre i organisk mening ) förenklar bilden här Marie… det talade ordet i praktiken ”varm luft”… andens dräkt… vårt tankeliv. Oum mani padme hum… love is just a four-letter word – oladdat…

    • Máire skriver:

      Jag är en själ i en kropp….men min själ har förvirrat hamnat i en töcken av förvirrade upptäckter sanningar som gör ont……

      Kram Marie

      • Sam Zodiac skriver:

        ”Sanningar som gör ont” stämmer bra med den transit du genomgår just nu, Marie- Saturnus konjunktion Månen. Det kan också kännas ensamt och deprimerande på alla möjliga sätt, men i slutänden är det mycket nyttiga insikter du gör, om det nu kan vara till någon tröst i nuläget.

  26. Sam Zodiac skriver:

    Väl talat, Darren..! 🙂

  27. Darren skriver:

    Peace in mind friends…

  28. Darren skriver:

    Knoppar brister Marie… it´s a heartache… det är så vi mognar… lilla hjärtat.

    • Klösan skriver:

      Tack Darren….jag vet att det gör ont när knoppar brister…..som Karin Boye skrev i en av sina mörka stunder….hon skrev för övrig ner andra vackra ord… tänkvärda….

      Marie

      • Darren skriver:

        En sann poet Marie helt klart… hjärtat är ett ymnighetshorn – poesins källa… Ellen Key fångade detta motto i/under sina Italienska år… Non si volta chia stella e fisso… Den som följer en stjärna vänder sig inte om…

    • Sam Zodiac skriver:

      You’ve got a point there, Darren..!

  29. Darren skriver:

    ”Accende et arde”… ”Tänd och brinn”… ”Denna dagen ett liv”… ”Memento vivere – minns att leva”… ”Vårt forntidsland, vårt framtidsland. Där livets hav oss gett en strand”… Samtliga citat här är små devicer som målats på väggarna – här och där – i Ellen Keys hem vid Vätterns strand. En sann konstnär… förlåt mig detta inpass kära ni… kunde ej låta bli…

    • Sam Zodiac skriver:

      Det är helt OK med inpass av alla de slag, Darren..! 🙂 I synnerhet när de handlar om tänkvärda citat eller annat av allmänintresse..! 😀

      • Darren skriver:

        Fann citaten bland mina anteckningar från ett arbete jag studerade – samband arkitektur – en ställd skrift rörande just Ellen Keys hem… bokens titel ”Ett hem för själen”. Är uppmärksam i synnerhet när det gäller ”udda” personligheter/livsöden – ämnet fängslar mig… det spiller över i engagemanget emellanåt kort sagt. Vänlig hälsning…

  30. Sam Zodiac skriver:

    Rapport:
    Gick naturligtvis som en dans..! Inte minsta tillstymmelse till laggning där, inte..! :p

    Nu när jag har space i överflöd på de nya hårddiskarna, installerade jag för övrigt HELA operativsystemet med förenklad kinesiska, portugisisk brasilianska, alla upptänkliga skrivardrivrutiner etc etc (vilket jag alltid var tvungen att välja bort med ”dvärgdiskarna”) och det här var banne mig första gången som jag kunde sitta och titta på skärmen under hela intallationen..! Så snabbt gick det..! 😀

  31. Klösan skriver:

    Låter som en helt perfekt ny dator…..spännande!!!!

    Klösan/SEXY BITCH/Matteklösan/Maíre

    Marie

  32. Ping: ”Vilket tecken är du född i..?” « Sam Zodiac’s Blog II

Kommentera

