Leoparddags…?

Nya värstingburken, inropad på auktion i natt... 🙂

Det har inte blivit så förtvivlat mycket bloggat på sistone. Mina tankar har funnits på annat håll. Mest har de nog kretsat kring den här rivjärnsliknande aluminiumklunsen- en Power Macintosh G5, som jag efter en nervpåfrestande dust lyckades vinna på en nätauktion i natt. Bara sekunderna innan midnatt (då tiden gick ut), lyckades jag få in det vinnande budet och därmed blåsa en betydligt mera kapitalstark motståndare på konfekten. (Jag noterade att han ropade in flera andra Macar, som han förmodligen sedan säljer på andra marknader med god avans.)

Den här burken är också en 2-processorshistoria, liksom den jag f n sitter vid. Men skillnaderna är stora när man tittar på kapaciteten! Visserligen är jag långt ifrån någon expert när det kommer till datorer, men så pass mycket har jag i alla fall fattat att den s k systembussen utgör en flaskhals för datorns snabbhet. Önskvärt är att buss-hastigheten är så hög som möjligt. Min nuvarande har 167 Mhz och den kommande ligger inne med hela 1 GHz, så det lär bli åka av, haha…

Dessutom har den nuvarande två processorer på 1,25 Ghz, medan nyförvärvet ståtar med två á 2.0GHz! Och dess grafikkort är bättre än något jag tidigare haft (vilket i och för sig kanske inte så mycket att skryta med:); ett ATI Radeon 9600-kort med 128 MB  DDR SDRAM, som upptar en 8X AGP Pro minnesplats i datorn.

Framför allt kan jag äntligen få en stunds välbehövlig vila från bekymren med alltför lite lagringsutrymme..! Dagens gigantiska operativsystem kräver enorma s k swap files, där de kan stuva runt data och mina ynka små hårddiskar har ofta klagat över bristande hårddiskutrymme och anmodat mig att radera filer för att få mera plats. Skitjobbigt..! 😦
Men med nya G5:an ska dessa problem vara ett minne blott. Där sitter nämligen två SATA-hårddiskar på 250 respektive 400 GB! Det innebär att jag lugnt kan kopiera över det jag fortfarande vill behålla från mina gamla dvärgdiskar och installera mitt nuvarande operativsystem Mac OS X10.4.11 (Tiger) på den ena och Mac OS X 10.5 (Leopard) på den andra hårddisken! 😀

Någon snöleopard lär dock inte bli aktuell för mig på ett tag. 😦 Den fungerar bara på Macar med Intel-processorer.

Till yttermera visso är G5:an försedd med Bluetooth (eller Blåtand, som vi brukar säga i det här landet:), så jag slipper besvära mina grannar varje gång jag vill överföra bilder från min Cybershot (Sony-Ericsson-mobilen) till datorn. Dessutom kan jag nu synka G5:an med mobilen, så att adressbok och kalender hålls uppdaterade.
Och nu ska Leon utan minsta problem kunna köra sitt grafikkrävande StarWars-spel på den nya Macen..! 😀

Men "gräsleoparden"- Mac OS X 10.5- lär det nog bli..! 😀

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, Allmänbildning, Annonser, Apple, Birk, Bloggning, Datorer, Egoorienterat, EveryMac.com, Familj, Förändring, Foto, Gnäll, Informationsåldern, Internet, Intressen, Joel, Kommers, Kunskap, Leon, Leoparder, Livet, Mac, Macintosh, MaxiMac, Mobilbilder, Mobiltelefoni, Nutidshistoria, Reklam, Shopping, Teknologi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Leoparddags…?

  1. Darren skriver:

    cool cat…

Kommentera

