Ryskt reservat i topposition

Kronotskij (Från National Geographic)

Den här stratovulkanen med en höjd av 3528 m ö h, ligger i
Kronotskijreservatet på Kamtjatkahalvön i Ryssland

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i Foto, Geologi, Informationsåldern, Internet, Kamtjatka, Kunskap, National Geographic, Naturen, Naturscenerier, Ryssland, Seismologi, Tidskrifter, Världen, Vetenskap, Wikipedia och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ryskt reservat i topposition

  1. Darren Asp skriver:

    Kamtjatkahalvön är även ( inofficiellt ) känt som en viktig del i det gamla Rysk/Sovjetiska fängelse/fångläger/systemet – inte minst ibland de oliktänkare/systemkritiker etc. som ”tuggat taggtråd” där och mot alla odds överlevt och fört ”vad ögat sett” vidare genom litteraturen inte minst – om jag inte missminner mig alldeles uppåt väggarna – det är några decennier sedan jag plöjde igenom ämnet.

  2. Darren Asp skriver:

    Precis Sam. Där behövdes inga staket milt sagt. Gruvdrift var ”näringsgrenen” enkelresa dit mest förekommande. Övervägande delen ”fångar” blev ”jordägare” efter kort gästspel i gruvorna. Begravning när permafrosten mjuknade framåt vårkanten. Reservation som tidigare nämnt för vaga minnesbilder. Mäktigt panorama – klart landmärke – avdelning kalla kårar.

    • Sam Zodiac skriver:

      Mycket av den mänskliga (eller rättare sagt omänskliga) aktiviteten hör nog dessvärre till avdelningen kalla kårar… 😦
      Få se nu då om det omskrivna 2012 kommer att innebära ett paradigmskifte av något slag..? 😀
      Det finns ju såväl mera konventionella domedagsscenarion som mera andligt inriktade teorier om saken…

  3. Darren Asp skriver:

    Hon rosar inte marknaden direkt – människan. Maken till ego är svårt finna – möjligtvis i fablernas värld. Har ej inblick i förutsägelser/domedagsscenarion – är restriktiv i frågan – fatalism i grunden. Grottekvarnen contra ”the rise of the spiritual sun” i anden. Har brottats med ”svinet” (H1N1) ett par dagar ( är lite hypokondriker så det var tredje gången gillt i höst ) symtomen hosta – ihållande – feber – lindrig kan lika väl vara en ordinär förkylning. Hoppas det värsta ( en förkylning/säsong/normalt ) så är man av med eländet – en gång för alla. Örtkurat några dagar – avdelning ogräs. Sam har du någon info för mig i sammanhanget judge – men – day scenariot så jag får lite på fötterna i frågan? Kurerar mig någon dag till – så tiger still…

  4. Darren Asp skriver:

    Är tackSam. Will ”ride the Tiger” through these links.

    • Sam Zodiac skriver:

      Kul..! Gör så. Och titta gärna på det senaste inlägget om legalisering av maja och kvinnornas roll i den processen, också! Finns lite Calleman och Mayakalender på slutet.. 🙂

Kommentera

