Månadens soltecken- Skytten/Sagittarius

Jo Walls avbildning av Skytten/Sagittarius utvecklingsbenägna och frihetsälskande kentaur

Element: ELD
Egenskap:
FÖRÄNDERLIG
Motto:  JAG FÖRSTÅR!

Man kan ju fråga sig varför jag inte har skrivit någon egen text om soltecknet Skytten, eller Sagittarius, som det heter på latin, förrän nu…? Möjligen kan det bero på att det är det av zodiakens tecken som är placerat mitt emot mitt eget..? Det kan också bero på att jag inte har så förtvivlat många Skyttar i min bekantskapskrets. (Fast jag faktiskt har två barn ihop med en Skyttenkvinna, även om hon inte är någon direkt typisk representant för tecknet).
Jag vet faktiskt inte, men bättre sent än aldrig, eller hur…? 😀

Zodiakens filosof

Skytten är ett föränderligt (anpassningsbart) tecken i eldelementet och traditionella nyckelord som förknippas med det är: Långa resor (vare sig de företas i tankens/fantasins värld eller i den konkreta världen), filosofi, religion och livsåskådning samt alla sorters existensiella frågor. Frihet, helhet, optimism, utveckling, sanning, humor främmande kulturer, juridik, utlandet, högre utbildning och förståelse av de stora sammanhangen, är andra.

Ett horoskop innehåller ett antal planeter (dit även stjärnan Solen räknas, liksom Jordsatelliten Månen) plus nuförtiden också himlakroppen Chiron, som de flesta astrologer idag räknar med, 12 zodiaktecken samt 12 hus. Varje planet symboliserar en psykologisk funktion; Solen den man innerst inne är och ens syfte, Merkurius hur man tänker och kommunicerar, Venus det man uppskattar och värderar, Mars hur man agerar etc, etc…

Tecknen talar om hur dessa planeter ”färgas” av de tecken de ligger i, alltså hur de ”beter sig” där…

Alla hus står i förbindelse med sitt respektive soltecken, så att 1:a huset alltid är Vädurens hus (eftersom Väduren är första tecknet i zodiaken), 2:a huset är alltid Oxens/Tjurens hus, eftersom detta tecken är zodikens andra, Tvillingarnas hus är det 3:e osv, osv…
Husen har alltså också samband med det som varje tecken representerar, så är t ex Tvillingarnas hus (det tredje) förknippat med tänkande, kommunikation och närmiljö samt bröder, systrar och korta resor.
Husens funktion i horoskopet är att visa var; inom vilket livsområde något händer. Således kan Solen i 9:de huset (Skyttens hus) känneteckna någon som är road av att kommunicera om filosofiska och existensiella frågor.

Jag, t ex, som ju är Tvilling, har mycket riktigt min Sol i detta hus i mitt födelsehoroskop, och blir därför intresserad av att kommunicera om just dessa frågor.

Skyttens tecken styrs av den expansiva utvecklingsplaneten Jupiter.

Jupiter styr Skytten och står för utveckling, tur, välstånd m m...

Talar först- tänker se’n

Jag har via nätet stiftat bekantskap med en rolig astrolog vid namn Bob Marks. Så här skriver han om föränderliga tecken, dit Skytten, Tvillingarna, Jungfrun och Fiskarna hör…

Mutable means adaptable. The Mutable Signs, Gemini, Virgo, Sagittarius, and Pisces, would rather talk than fight. They would also rather talk than actually get anything done. Again, please remember, we are talking about the nature of the sign itself, NOT about the qualities of any particular person who has one of these as a Sun-Sign.

(Ung ”Föränderlig betyder anpassningsbar. De föränderliga tecknen pratar hellre än slåss. Faktum är att de hellre pratar än ser till att få någonting uträttat. (Hehe… Stämmer nog, dessvärre.. 😳 ) Och kom ihåg, vi pratar här om naturen hos själva tecknet- INTE om egenskaperna hos någon individ som är född i något av dessa tecken!”)

Och så här säger han specifikt om Skyttens tecken:

SAGITTARIUS : Keywords are, philosophy, jovial, traveling (long trips), PHILOSOPHY, story-telling. Sagittarius Sun-Signs have a channel that goes from from their brains to their mouths. Whatever they think, they say. This is why Sagittarius is the sign of good luck. If it weren’t, they would all be murdered before the age of 10 (”You said WHAT to me!!! WHACK!!).

Ja, det ligger någonting i det där sista, hehe… Många av de Skyttar jag känner, förefaller verkligen ha en direktkoppling mellan hjärnan och munnen..! De säger precis vad de tänker och inget censurerande filter finns mellan hjärna och mun, med den påföljden att de allt som oftast trampar i det sociala klaveret. Men eftersom de tillhör djurkretsens största tur-tecken, klarar de sig (nästan) alltid från det hela med blotta förskräckelsen…
(Nämnas kan i sammanhanget att om Skyttarna ifråga i sina födelsehoroskop har personliga planeter placerade i närbelägna tecknet Stenbocken, tenderar detta att försvaga de glappkäftade tendenserna och göra dem lite mer eftertänksamma och försiktiga. :))

Alexander Lukas-tecknet

Jag har också blivit åsyna vittne till hur en Skytt (som faktiskt en gång hörde till min umgängeskrets) klev ut ur min bil, böjde sig ned och plockade upp en hundrakronorssedel som låg på marken.

-Vilken tur! Jag som var helt pank, sa han belåtet och stoppade på sig sedeln med minen hos en för vilken det var vardagsmat att hitta sedlar med tresiffriga valörer på gatan. Och för Skyttarna kanske det är så…? Inte för mig, dessvärre..! 😦


Om du vill läsa mer om Skytten följer här några länkar:

Intuitiva astrologen Teresa Rexlin

Ilse- Maries astrosida

Stefan Stenudds sida om Skytten ur ”Ställ ditt horoskop”

Ur Gunnel Söderströms Astrologihandbok (från paranormal.se)

Master Jason

Om Skytten på astrosajten

Intressant…?

Läs även andra expansiva (?) bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,  ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, Allmänbildning, Anden, Astrologi, Barn, Bloggosfären, Bob Marks, Egoorienterat, Eldelementet, Elementen, Fiskarna, Horoskop, Humor, Informationsåldern, Internet, Jungfrun, Jupiter, Kultur, Kunskap, Kuriosa, Livet, Livsåskådning, New Age, Planeter, Rymden, Själen, Skytten, Solen, Stenbocken, Symboler, Tvillingarna, Underhållning, Universum, Zodiaken och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Månadens soltecken- Skytten/Sagittarius

  1. Johan Longhair skriver:

    Gillar din blogg. Men inte så mycket filosoferande som jag skulle önska.

  2. Busen skriver:

    Men du har kanske en eller annan bloggkompis som är född i skyttens tecken 😉

    ha det

  3. Sam Zodiac skriver:

    Hehe… Ja, kanske det, ja…?
    En del som byter nick titt som tätt, kanske..? 😉

  4. Moa skriver:

    Den aktiva kräftan här 🙂

  5. Lilitha skriver:

    Min mor är typisk skytt. Och otroligt vackra bilder du har. Balsam för själen. Kram Lilitha

Kommentera

