Saturnus i kvadratur till Pluto… – Håll ut..!

Sat-Plutosquare

Saturnus går i kvadratur till Pluto just nu. Kan bli lite tufft...

Den transiterande (alltså den som går uppe i skyn just nu) planeten Saturnus ligger just nu i ett lite besvärligt vinkelförhållande till transiterande Pluto, en s k kvadratur (90°).
Plutos uppgift är att bryta ned det bestående och ge plats för det som komma skall. Och just nu befinner sig planeten (jo, inom astrologin betraktas den fortfarande som en sådan!) alldeles i början av Stenbockens tecken. Stenbocken står för strukturer, stabilitet och hierarkier av olika slag, vilket innebär att vi nu får uppleva att den värld vi känt under de senaste 250 åren och som nu  befinner sig i snabb förvandling, kommer att få uppleva ytterligare en boost åt just det hållet. Och nu talar vi om en irreversibel process; en förvandling som inte kan vridas tillbaka. Det gamla dör och det nya föds i dess ställe..!
Saturnus, som enligt astrologin styr just Stenbockens tecken, kan liknas vid något av en bromskloss. Den står för auktoriteter, konservatism, lag och ordning etc, etc… Det råder knappast något tvivel i mitt sinne om att  t ex de främlingsfientliga strömningar som vi för närvarande upplever i landet och som kanske bäst avspeglar sig i SD:s ökande opinionssiffror), har att göra med den här transiten. De konservativa krafterna motsätter sig den förändring som ökad inflyttning från utlandet utgör och Plutos mindre trevliga sidor kommer i dagen.

Beroende på var i ditt personliga horoskop denna kvadratur hamnar, kan du också känna av den i ditt privata liv. även om den då tar sig andra uttryck. Eftersom Saturnus ligger precis i början av relationstecknet Vågen, kan det t ex innebära besvärligheter i dina nära relationer.

Saturnus står bl a för begränsningar och pessimism och en negativt aspekterad Pluto intensifierar den emotionella sidan av olika händelser samt kan ge även ge upphov till tvångsmässigt beteende. Det kan alltså i värsta fall resultera i att du framledes kommer att känna dig ganska begränsad av sociala omständigheter i din närmiljö, eller hänelser i samhället i stort, vilket kan ge upphov till frustration.

Den här Saturn-kvadratur-Pluto-konfigurationen kommer att ”triggas” av andra planeter under hela nästa år. (Eftersom bägge planeterna rör sig långsamt, kommer dessvärre den här aspekten att hålla i sig ett tag). Det tar t ex Två och ett halvt år för Saturnus att gå genom relationstecknet Vågen. Under den tiden kommer sannolikt relationer som spelat ut sin roll att avslutas och nya, som har mera konstruktiva effekter på de ingående parterna, att inledas.

P S När jag sökte på nätet efter adresser att länka till de posters du ser nedanför, upptäckte jag att ännu en bloggare-Lynn Hayes- skrivit om den här transiten. 🙂 Hon råder oss att ställa oss följande frågor för att utröna vilken effekt den här kvadraturen kan få på våra egna liv: -Vad behöver vi släppa greppet om (Pluto) för att få ett fastare fotfäste i tillvaron(Saturnus) ..? -Inom vilket område behöver vi möta kanske obehagliga och beska sanningar (Saturnus) för att kunna tränga genom begränsningens barriärer och förändras/utvecklas (Pluto)…?

Stenbocksposter från nätet

Den astrologiska/ astronomiska symbolen för planeten Saturnus

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, Allmänbildning, Astrologi, Bloggning, Bloggosfären, Definitioner, Förändring, Förtretligheter, Horoskop, Informationsåldern, Internet, Kommers, Kunskap, Livet, Livsåskådning, Manifestationer, New Age, Nutidshistoria, Nyandlighet, Ockultism, Planeter, Pluto, Politik, Psykologi, Reklam, Rymden, Skorpionen, Stenbocken, Sverige, Symboler, Tips, USA, Vardag, Zodiaken och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Saturnus i kvadratur till Pluto… – Håll ut..!

  1. Katarina skriver:

    Hej,

    va kul med en sådan utförlig beskrivning av denna transit på svenska! Jag är bara nyfiken på astrologi och kan i egentlig mening ingenting om ämnet, men har snappat upp lite här och där, mest på engelska. SÖkte egentligen efter vad pluto i kvadratur med pluto betyder?

  2. Sam Zodiac skriver:

    Hej, Katarina..!
    Kul att du uppskattar inlägget..! 🙂
    Om du vill lära dig lite mer om astrologi, kan jag varmt rekommendera en svensk sajt som jag nyss upptäckt- Galaktiska Gondolen..!
    Jag har nyss bloggat om den och dessutom lagt en länk till sidan i min blogroll till höger här på bloggen.
    Och så har du ju Teresa Rexlins svenska astroblogg, även den i min blogroll.
    Annars är t ex CafeAstrology.com en bra engelskspråkig sida om man vill söka efter olika aspekter.
    Pluto kvadratur Pluto..? Hmm… Gäller det en transit i ett personhoroskop..? I så fall är individen ifråga runt 62 år, väl..?
    Och spontant skulle jag nog tolka aspekten som en inre transformation av något slag.
    Lycka till..!
    P S
    Du glömmer väl inte att delta i min lilla astrologiska enkät överst på sidan..? Klicka bara i ditt stjärntecken..! 😀

  3. Katarina skriver:

    Oj, du dukade verkligen fram ett smörgåsbord av tips, jag tackar och bockar! (Och så var det med mitt försök att ägna mer tid irl..)

    Vad det gäller pluto kvadratur pluto, så handlar det om mig just nu. Iaf om jag ska tro på vad denna sajt
    0800-horoscope.com har räknat ut åt mig… Sedan om det är tillförlitligt? Vet inte ens vilket system det använder sig av med jag har läst att likahus funkar bäst för oss nordbor.

    Är dock inte 62 år, på ett tag. :)Pluto för mig är döden, döden liksom. Och den ovan nämnda aspekten ska ju vara negativ.

    Jag är den enda kräftan i din enkät, so far.

    Ha en bra dag / Katarina

    • Sam Zodiac skriver:

      Det där låter skumt, Katarina..! Skicka över dina data, så att jag får titta på dem! (Min e-postadress finns i högra kolumnen, ovanför Bloggportalsloggan).

      Negativ och negativ… Kvadraturer innebär inre konflikter, så långt kan man ju hålla med om att de vanligen upplevs som negativa. Och död handlar det också om, dock inte nödvändigtvis en fysisk sådan. Men om t ex ett gammalt sätt att tänka på dör, så föds ju genast ett nytt, förhoppningsvis ett som bättre klarar de förändrade förhållanden man befinner sig i.

  4. Katarina skriver:

    Hygglo, som kan tänka dig att kolla upp mina data, men så orolig är jag inte 😉 Jag blir gärna transformerad, ersätter gärna mina negativa tankemönster med nya positiva! :)(månen i fiskarna)

    Fortsatt trevlig helg!

    • Sam Zodiac skriver:

      Haha… ja, egentligen var det väl av delvis egoistiska skäl som jag bad om dina data. Jag kan nämligen inte förstå hur en människa som uppenbarligen inte alls befinner sig i närheten av 60-årsåldern kan lyckas med konststycket att få transiterande Pluto i kvadratur till den natala dito, så egentligen ville jag bara kolla upp hur 0800-horoscope.com kommit fram till det..! 😀
      Men självfallet hade du fått lite gratistolkning på köpet, som tack för hjälpen! 😉
      Och du, Katarina, nu har det tillkommit ett gäng Kräftor i enkäten. 🙂

Kommentera

