Fri hash i Kongens by…?

Politiska krafter vill tillåta laglig försäljning av cannabis i Köpenhamn.

Politiska krafter vill tillåta laglig försäljning av cannabis i Köpenhamn.

Den här nyheten torde ha förorsakat många höjda ögonbryn, alternativt eftermiddagskaffet i vrångstrupen, när den publicerades igår. 😀 Jag såg

den först på text-TV, men sökte sedan upp den på nätet, bl a SVT.

Till min oförställda glädje visar det sig att svenska knarkdinosuriers förlegade argument omedelbart blir bemötta av insiktsfulla och sakliga

argument hos kommentatorerna.

Tidigare kändes det som om jag var den ende som protesterade mot den svenska narkotikapolitikens

förlegade syn på saken, men nu känns det som om Vi äro Tusenden, för att travestera Nationalteatern och Tältprojektet

Hasch kan bli lagligt i Köpenhamn

Politikerna vill stoppa knarkrelaterad brottslighet.

 

I syfte att nedbringa kriminaliteten i Kongens by, vill vissa politiker tillåta legal försäljning av hasch

I syfte att nedbringa kriminaliteten i Kongens by, vill vissa politiker tillåta legal försäljning av hasch

Köpenhamns Borgerrepræsentation undersöker konsekvenserna av att legalisera cannabis.Socialdemokraterna i Danmark vill sätta stopp för den drogrelaterade brottsligheten.

 

– De uppgörelser vi ser nu för tiden är ju inte minst en kamp om den illegala marknaden för hasch, säger en av personerna bakom förslaget, Thor Grønlykke (s), till Berlingske Tidende.

Borgerrepræsentationen vill också undersöka den ”holländska modellen” där man kan köpa hasch på utvalda caféer, så kallade ”Coffeeshops”. Men socialdemokraterna föredrar en modell där läkare får möjlighet att skriva ut haschet för att öka kontrollen.

– Det är inte någon hemlighet att gängkrigen har öppnat ögonen på oss, och vi har fått anledning att se att vi måste göra något, säger Thor Grønlykke.

I juni ska utredningen vara klar. Innan någon kan sälja hasch på laglig väg i Köpenhamn krävs en lagändring i Folketinget, skriver Sydsvenska Dagbladet.

Publicerat: 2009-03-16 14:29

Som väntat gav artikeln upphov till flera kommentarer… 😀

Kommentarer

 

Visar kommentar 1-5 av 24

Man kan bara hoppas att detta i förlängningen påverkar även svensk politik i någon mån. Det måste bli svårare och svårare att hävda att cannabis är ”typ som heroin” för våra beslutsfattare. Jag tycker mig märka att de insett att folk inte går på bullshitet om att det är en inkörsport iallafall.Jag är rätt less på att behöva komma tillbaka till Sverige och helt plötsligt riskera att ”åka dit” för att jag röker en joint…

Svara Anmäl 08 2009-06-17 20:36

 

Inte skulle jag vilja bli opererad av en kirurg som rökt eller druckit inte heller en som är trött eller tagit mediciner och inte heller skulle jag vilja möta någon på vägen eller ha en pilot som transporterade mig. Kan av egen erfarenhet konstatera att sprit är en farligare drog ingen har väl dött av lite röka men det dör många av alkohol.

Jävla dubbelmoral sälja sprit och sätta folk i fängelse för lite röka. Kruxet är nog att det inte syns särskilt mycket om man har rökt man kan uppföra sig och har betydligt större omdöme än om man druckit sprit och det är nog en skattefråga också hur ska de kunna ha kontroll på det och tjäna pengar.

Svara Anmäl Före detta rökare 2009-05-03 01:27

Lite mer stake i danska politiker,än våra svenska som sitter med skygglapparna på.

Svara Anmäl ulrika 2009-04-22 19:41

Största proppen är de politiker vars prestige står på spel;

de som utan vetenskaplig grund ondgjort sig över cannabis

alla år. Det finns inget dokumenterat dödsfall heller för den delen. Hur många känner till att förbuden började i USA där

den petrokemiska industrin såg ett hot i hampan, denna nyttoväxt som fattiga bönder kunde odla utan besprutningsmedel, till skillnad från bomull? Hur många känner till att hampafröet innehåller massor av antioxidanter och att hampafibern är ett starkt alternativ till träfiber? Ordet Canvas kommer från cannabis och är en mycket fin tavelduk. Levisbyxor gjordes tidigare av hampa och amerikanska konstitutionen skrevs först på hampapapper.

Svara Anmäl Ängsliga Sverige 2009-03-26 14:51

Go Danmark Go Go !

Svara Anmäl Anderzon 2009-03-25 10:50

Visar kommentar 1-5 av 24

Intressant…?

Läs även andra glada (?) bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i Allmänbildning, Alternativmedicin, Cannabis, Danmark, Drogdebatten, Droger, Egoorienterat, Förändring, Förbud, Frihet, Hasch, Hälsa, Insiktsfullt, Internet, Jämställdhet, Journalistik, Juridik, Köpenhamn, Kontrollsamhället, Kriminalitet, Kunskap, Lagar, Legalisering, Livet, Marijuana, Media, Musikhistoria, Narkotikapolitik, Narkotikastämplat, Nolltolerans, Nutidshistoria, Nyheter, Ojämlikhet, Opinionsbildning, Politik, Socialdemokrati, Svensk rock, Sydsvenskan, Tänkvärt, text-TV, Tidningar, Vinyl, Visdomsord, Wikipedia och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Fri hash i Kongens by…?

  1. wendla skriver:

    Undrar just om det är ett genomtänkt förslag, att ”förhindra den knarkrelaterade brottsligheten”. Hmmm, många gånger så handlar det faktiskt inte bara om förhindra brottslighet utan det handlar faktiskt också om att medmänniskor kan ta skada av en persons brukande. Vilket jag inte tycker är OK. Som jag sagt tidigare så får var och en bruka som den vill, så länge det inte drabbar familj, anhöriga, medmänniskor och/eller skattebetalare. Hittills har jag aldrig stött på en brukare av hasch eller cannabis där brukandet inte har drabbat någon av ovanstående. Så nej, Danmarks förslag tycker jag bara är skrämmande och jag är glad över att Sverige har en helt annan syn på det. Sen är jag inte helt nöjd med att sätta brukare i finkan utan jag hade hellre sett att människor får vård. Att kunna leva livet fullt ut och finna harmoni och glädje, utan tillsatser, måste väl ändå vara det mest optimala, tycker jag.

    • Sam Zodiac skriver:

      Vård…?

      You gotta be kidding..!! 😀

      Har du över huvud taget satt dig in i vad detta handlar om..? Eller traskar du bara på i samma gamla svenska överförmyndarspår..?

      Enligt mitt förmenande har Argentinas högsta domstol sagt det som behöver sägas i frågan när de bestämde ”…att det är mot konstitutionen att straffa en myndig för eget bruk av marijuana, så länge detta bruk inte skadar någon annan.”

      Men de kanske har andra kriterier än du när det gäller att definiera begreppet ”drabbas av skada”…? 😉

  2. wendla skriver:

    ”…att det är mot konstitutionen att straffa en myndig för eget bruk av marijuana, så länge detta bruk inte skadar någon annan.”
    Ge mig gärna ett exempel på det. Jag är med på med det, men verkligheten ser ju inte så ut. Eller?

    • Sam Zodiac skriver:

      Jo, det är precis så verkligheten ser ut!
      Om någon skadas av en annans bruk av cannabis, så beror det sannolikt på att de lagstiftare som sett till att vi har de lagar vi nu dras med, däremot vägrade att se verkligheten sådan den är! Och i och med denna lagstiftning skapas massor av onödiga problem. Vissa av dem har med den juridiska sidan av saken att göra, andra med den psykologiska och sociala, eftersom flera brukare/missbrukare stämplas som narkomaner och därmed identifierar sig med en grupp som f n är utstött i samhället.
      Skadorna orsakas således inte av drogen i sig, utan av de förhärskande fördomarna och okunskapen som gett upphov till nuvarande lagstiftning.

  3. madonnan skriver:

    Hej,

    Jag tror som Wendla; förstår inte att man inte strävar efter att leva i harmoni u t a n att ständigt förändra eller dämpa sina känslor med droger av allehanda slag (det gäller även alkohol). Jag tror nog också att en brukares bruk (missbruk?) negativt kan påverka och i vissa fall, speciellt när det gäller barn, skadar andra. Däremot ser nog inte ”brukarna” det själva…

    Det är min syn, oavsett vad andra säger – baserat på erfarenheter av vad jag har sett hos vänner och bekanta tidigare i mitt liv.

    Trevlig helg!

  4. Znogge skriver:

    Utan att ta ställning så är det ändå så att en av dem farligaste drogerna lär vara alkohol vilket nog inte så många är medvetna om…

  5. Sam Zodiac skriver:

    You’ve got a real point there, Znogge!

    Alkohol är vår lättaste opiat. De som blir fysiska alkoholister blir det p g a bristen av ett enzym som bryter ned alkoholen i normal takt. Resultatet blir en hartsliknande massa, som vid kemisk analys har visat sig vara identisk med heroin!!
    Snacka om att få cold turkey när man försöker bryta beroendet!

    Cannabis orsakar inget fysiskt beroende, men möjligen ett psykologiskt sådant.

  6. darren asplöw skriver:

    sweet Mary – Jane

  7. Amlor skriver:

    Låt oss packa väskorna och flytta!

    Kram 🙂

  8. Amlor skriver:

    I min ungdom fanns inte möjligheten att gå till ett visst ställe för att köpa lite röka. Istället var jag tvungen att ge mig i kast med stora förespråkare för amfetamin för att få mitt röka. Det slutade ju inte så bra..
    Om jag går till bolaget för att köpa ett par goda bira står där ju inte en expedit och försöker pracka på mig vodka istället. Vad jag menar är att om man som jag hellre röker några joint istället för att dricka alkohol så ska möjligheten till det finnas utan att man ska behöva ta omvägen genom ett kriminellt gäng vars största intresse är att få sitt amfetamin sålt.
    Jag umgås mycket hellre med människor som tar en joint då och då än människor som inte kan hantera alkohol. Under hela mitt liv har jag aldrig träffat på någon som löper amok efter att ha rökt. Tvärtom, lugnare och behagligare människor får man leta efter.

    Kram och tack för ett intressant inlägg. 🙂

Kommentera

