Lite spännande…

…kan det vara att se var man hamnar när man
klickar på en kommentators hemsidelänk!
Jag gjorde det på HDR-fotografen och kom hit:

Efter sju exponeringar satt den..!
Efter sju exponeringar satt den..!

Vad är HDR och hur fungerar det?

High Dynamic Range introducerades till Photoshop i och med CS2. Vad man gör är att man behandlar bilder som är exponerade olika länge för att sätta samman de i en bild som då har mer information än vad kameran klarar av. Antingen så har man tagit flera bilder på samma plats med olika slutartider (stativ är ett måste) eller så tar man fram flera bilder med olika exponeringar ur en Raw-fil. Informationen ur både mörka och ljusa partier sätts samman till en bild som har mer information i alla ljusområden.

Texten kommer från:

Bild och foto



Läs även andra fotoglada (?) bloggares åsikter om , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, Allmänbildning, Bloggbesökare, Bloggosfären, Egoorienterat, Foto, Informationsåldern, Internet, Intressen, Kultur, Kunskap, Livet, Marint, Naturen, Sommar, Teknologi, Vardag, Vatten, Wikipedia, Wordpress, WP och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lite spännande…

  1. Amlor skriver:

    Vad häftigt! För en novis som jag ter sig bilden som ett enda kort. Men så röker jag också. *fniss*

    • Sam Zodiac skriver:

      Visst…det är ett enda kort..! Men såvitt jag förstår, har han komponerat ihop det av sju tidigare exponeringar med olika bländaröppningar och ljusinställningar. Det möjliggör för oss betraktare att se mer av bilden än vad bara en exponering skulle göra. Vi kan också se de skuggigare partierna, vilket vi inte skulle kunna om exponeringsinställningarna var gjorda för att t ex visa himlen! Då skulle resten av bilden ligga i skugga, typ…

Kommentera

