Genombrott i ADHD-forskningen…?

Vari ligger genombrottet, undrar jag bara...

Vari ligger genombrottet, undrar jag bara... Att våra hjärnor (vi som har diagnosen) har ett snabbt reagerande belöningssystem..?

Hjärnans belöningssystem reagerar snabbare på nya intryck hos personer med adhd. Det visar en amerikansk studie som för första gången kan visa hur hjärnan fungerar hos personer med adhd, skriver Dagens Nyheter på nätet. –Vi kunde se att dopaminaktiviteten var lägre hos dem med ADHD. Det förklarar deras symtom som koncentrationssvårigheter och låg impulskontroll, säger Nora D Volkow, som är chef för National institute on drug abuse i USA.

Studien visar att personer med adhd har ett lägre flöde av signalämnet dopamin i två områden i mitten av hjärnan. Områdena är centrum för hjärnans belöningssystem och dopamin förmedlar signaler mellan cellerna i belöningssystemet. (Ett lägre flöde av signalsubstansen dopamin. Och ändå ett belöningssystem som fungerar snabbare..Hmm…)

När en person utan ADHD får ett nytt intryck från omgivningen stiger flödet av dopamin till en toppnivå, som varar en stund. Hos den som har ADHD stiger också nivån av dopamin, men minskar snabbt när han eller hon nås av ett nytt intryck.

– Belöningssystemet reagerar alltså snabbare på nya intryck hos den som har ADHD. Våra fynd ger också en biologisk förklaring till varför personer med ADHD oftare än andra blir missbrukare. Droger ger snabb tillfredsställelse, säger Nora D Volkow.

Upptäckten kan enligt Volkow leda till nya skräddarsydda behandlingar, både nya läkemedel och beteendeterapier. Studien publiceras i veckans nummer av medicintidskriften Jama.

Om du klickar på översta bilden (AC/DC-varianten.. :D), så kommer du till DN:s artikel. Klicka på den under och du kommer till Svenskans variant. Den understa tar dig till SR och P1.

Hjärnan till vänster ser ju klart roligare ut! *suck!* Tur det finns botemedel! :D

Hjärnan till vänster ser ju klart roligare ut! *suck!* Tur det finns botemedel! 😀

Fullt klart mindre aktivitet i ADHD-hjärnan...

Fullt klart mindre aktivitet i ADHD-hjärnan...

Fast det här med dopamin… Det lär ju finnas i andra droger än amfetamin, om än i indirekt avseende, eller hur…? När man intar en drog av ena eller andra slaget, sätter det fart på en veritabel karusell i hjärnan av signalsubstanser och diverse andra ämnen, har jag förstått.
De legala och populära ADHD-drogerna Concerta och Ritalin är ju bägge amfetaminpreparat. Och enligt vad jag inhämtat här, så ökar dopaminhalten även vid konsumtion av cannabis!
I likhet med bloggkamraten kol14, tror jag att en cannabisterapi skulle medföra mycket färre biverkningar (magbesvär, insomnia, aptitförlust etc..) än de amfetamin-preparat som i skrivande stund distribueras till oss med ADHD-diagnos! Cannabis är ju, till skillnad från de övriga, en naturprodukt!

Intressant…?
Läs även andramedicinintresserade (?)  bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1960-tal, 2000-tal, ADHD, Allmänbildning, Bloggning, Bloggosfären, Dagens Nyheter, Egoorienterat, Experiment, Farmakologi, Förändring, Förvånande, Forskning, Hälsa, Hjärnan, Hjärnkemi, Internet, Journalistik, Kommers, Kunskap, Livet, Magbesvär, Media, Medicin, Nyheter, Perception, Personlig utveckling, Politik, Psykologi, Radio, Sam Zodiac's Blogroll, Sjukdom, Statistik, Svenska Dagbladet, Teorier, Tester, Tidningar, Vardag, Varseblivning, Välbefinnande, Vetenskap, Wikipedia och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Genombrott i ADHD-forskningen…?

  1. tobys.se skriver:

    Jag har själv ADHD och är f.d missbrukare men ren sedan 2 år tillbaka.

    Jag skrattade lite för mig själv gällande den sista raden. Cannabis är det sista vi skulle behöva, även om det är en dopaminliknande effekt eller whatever så blir tankarna tusen gånger värre med Cannabis än med amfetaminpreparat.

    Tankarna blir sega, din snurrande ADHD karusell i huvudet börjar snurra ännu fortare och du hinner knappt med vad du själv tänker.

    Amfetaminpreparaten Ritalin och Concerta gör oss skärpt, fokuserad och tillåter oss att fokusera på en sak i taget istället för att låta hundra olika saker flyga omkring hejvilt inuti huvudet…

    • Sam Zodiac skriver:

      Hej och tack för din kommentar, Toby! (?)

      Intressant, det betyder alltså att när jag m fl ADHD-diagnosticerade reagerar helt annorlunda på cannabis, så är det flera faktorer som spelar in. Visserligen ökar även min idé-och associationsförmåga om jag tillför THC, men samtidigt infinner sig också samma lugna känsla som den jag erfar med amfetaminpreparat.
      Vad uttrycket ”ren” i drogsammanhang anbelangar, tycker jag att det är ett fånigt adjektiv som är värdeladdat och med största säkerhet introducerat av anti-drog-förkämpar.
      Jag menar; vad är det som är ”rent” eller inte rent när det i alla fall handlar om en massa kemikalier…? Skulle det ”orena” bestå i att man har fräckheten att självmedicinera, istället för att låta någon individ i vit rock godkänna intaget först, eller vad handlar det om…?
      Är du ”ren” för att dina amfetaminpreparat numera skrivs ut av läkare..?
      Orden är viktiga, men det är kanske inte så ofta vi tänker på vad de innebär när vi använder dem.

      Ha det! 🙂

  2. Rakel skriver:

    Jo det är en bra frågeställnig!
    Vafan är genombrottet. Hade det rört sig om delar av gener som gått sönder så hade man kunnat säga ”genom brott” och vara lite fyndig. När det gäller genombrott och lösningar på gamla gåtor så skriver väl journalisterna bara av det som står i pressreleasen. tyvärr verkar det inte bättre.

    Såg du nyheten om schizofreni häromdagen? Där presenteras den gamla skåpmaten i ny förpackning, men vad är egentligen det nya, tja det har jag frågat mig själv och en del andra utan att få något bra svar.

    När verkliga nyheter levereras då älam det dock vara ganska så tyst. För väl skriva något om the origins of individuality eller den kognitiva konsekvensen av kommunikation innan någon vaknar och nickar till fotpallen i biosfärens ormsinne för det helt urskiljningslösa.

    The breath of the biospehere.

    Kanske ska vi i eftersläpningarna till FRA och fildelningsdebatten börja en egen debatt där vi på allvar ifrågasätter vem som äger upphovsrätten till sin egna befintlighet och därmed också den självklara rätten att skapa ett patent bara för att analysera de lagtekniska konsekvenserna av vem som sedan äger upphovsrätten till döden som sådan. Det kanske kan få graferna att para sig med varandra i det nomenklativa ingenmanslandet?

  3. Sam Zodiac skriver:

    Hehe… Ja, kanske det, Rakel..?
    Många intressanta frågeställningar dyker upp i denna sköna nya värld, där det (trots dina ironier) i alla fall ser ut som om det skulle börja röra sig så smått inom forskning och vetenskap, även om jag håller med om att medierna ofta gör fjädrar till hönor för att få något sensationellt att skriva om. Men tyvärr visar sig ”sensationen” ofta vara, som du säger, gammal skåpmat i ny förpackning!

    Förresten- av någon svårbegriplig(?) anledning kom jag då jag läste din kommentar att tänka på denna sida:
    http://www.hedweb.com/
    Skulle vara intressant att få din (och även andra läsares) reaktion på innehållet..! 😀

  4. p-o skriver:

    heh, jag började men avlsutade inte skrivandet…
    Ja, vi får väl hoppas att det händer lite granna, det enda jag känner mig någorlunda säker på är att det år efter år kommer en massa nya pseudonyheter som i praktiken inte betyder något. Precis som med ”MS viruset” man har hittat det några gånger nu…

    Ska spana in sidan närmare så småningom och se vad det ger. Hur långt det hedonistiska imperativet kan tänkas att modifiera människans styrsystematik vilken består av lycka och olycka återstår att se, frågan är inte direkt helt grund och jag är långtifrån säker på nått. Ibland undrar man om det blir bättre eller inte i världen. Om du inte gör motstånd mot idén så kan vi båda inse att ibland kan ett förändrat Ohm vara liktydigt med ett Aum. (ååh mmm, skriker samtidigt någon annans tankar i tyst ilska över hur verkligheten ibland skolar orden att leka med den.

    Men exakt vart realiteten blir dyslektisk inför bokstavskonfiguraten återstår att se. Jorden är ganska rund, livet har ett början och ett slut så vi får väl ta hand om vår tid här på jordkorven. – lite senap kanske? 😉

    • Sam Zodiac skriver:

      Hmmm… ja, livet på ”jordkorven” har förvisso en början och ett slut…
      Hur det förhåller sig med slutet på Livet som fenomen betraktat, är jag däremot inte säker på… 🙂
      Det kan mycket väl vara evigt, såvitt jag förstår. Och då avser jag vår individuella uppfattning av det.
      Tills vi måhända uppgår i ett kollektivt varande, eller något i den vägen…

      -Senap..? Ja tack.. och jag gillar den stark..! 😉

  5. Johan skriver:

    Min egna erfarenhet (har Adhd) är att av cannabis så tänker man på en massa saker så det nästan gör ont i skallen medan Amfetamin gör att man kan fokusera

  6. Darren skriver:

    Om du blandar dessa substanser känsligt vill du möta den pykedeliska sidan – flytet lika med healingen – i tankelivet Johan. Sagt i förtroende och obs. menat i kontrollerad form. Som att dansa med vargar… eller ridande på en Tiger med full kontroll i rörelsen/muskelmassan.

  7. Klösan skriver:

    Vet du Sam…jag fick konstaterad ADHD diagnos för 3 veckor sedan. Jäkligt tufft att acceptera med skönt att få det bekräftat efter att ha misstänkt att så kunde vara fallet….sedan Bipolär sjukdom på toppen av det !!!!
    Men livet går ju som sagt vidare….

    Kram på dig Sam Zodiac // Klösan/SexyBitch

    • Sam Zodiac skriver:

      Aj då! Ja, det där var ju mycket på en gång, får jag medge. Har du tänkt dig att få Concerta eller Ritalin utskrivet? Kan dra ner tempot lite…

      Lycka till med vad du nu väljer och kram på dig själv, Klösan! 🙂

Kommentera

