Vad händer när du dör…?

Har du någonsin undrat över vad som händer dig när du dör..? Hur kommer det att kännas..? Vad gör vi sedan (om något) när vi väl är döda..?
Naturligtvis har du väl gjort det!? Och här kommer Bashar med lite ytterligare info om vad det här med fenomenet Döden egentligen innebär! 😀

Läs även andra dödsnyfikna (?) bloggares åsikter om , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, Aliens, Allmänbildning, Anden, Ashtar Command, Ändrade medvetenhetstillstånd, Bashar, Döden, Förvånande, Kanada, Kommunikation, Kuriosa, Livet, Livsåskådning, New Age, Ockultism, Oförklarat, Paranormalt, Perception, Personlig utveckling, Revolutionerande, Rymden, Själen, Universum, USA, Utbildning, Varseblivning, Välbefinnande, Video, YouTube och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Vad händer när du dör…?

  1. Amlor skriver:

    Jag vet vad som händer när vi ”dör”. Har fått lite inside information från ”andra sidan”. 🙂

    My god, vilken jobbig herre! 🙂

  2. Sam Zodiac skriver:

    Haha… Jag tycker att han är lite ball, jag! Det han säger är troligen korrekt, dessutom! Gör ju inte saken sämre, precis.. 😉

    Jaså..? Låter bra det. Men har man sagt A, så får man…. Seså, kom igen och dela med dig nu, Amlor!

    Och var var det på för ort du bodde, sa du..? Eller du kanske inte vill bli våldgästad, haha..?

  3. Amlor skriver:

    Jag älskar att bli våldgästad. 🙂
    Och vad gäller det andra delar jag gärna med mig men det är lite komplicerat att beskriva det hela i text. Du om någon skulle nog inte tycka att det är flummigt, inte heller att jag är spacig i huvudet. 😉

    Kram!

  4. wendla skriver:

    Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad som händer efter döden. Jag lever idag och vad som händer sen visar sig nog. :0) Jag har ”hälsat” på döden en gång och minns ingenting från den stunden, absolut ingenting. Så vad som händer sen, det är för mig ointressant. Idag är jag här och skall förvalta min dag på bästa sätt.
    Ha det gott!

    • Sam Zodiac skriver:

      Ja,lever och lever…Om det Bashar säger stämmer, så är det väl inte mycket till liv, om det känns som om man vaknar upp ur en dröm när man ”dör”, eller hur…? Och hur frågan kan vara ”ointressant” är mig en gåta! Men, det är ju förstås olika på hur vi tänker och fungerar, antar jag. Att du ”… minns ingenting från den stunden, absolut ingenting…” från ditt gästspel som ”död”, bevisar inte mycket mer än att du har en utomordentlig förträngningsförmåga, Wendlish! 😉 Tack för kommentaren, i alla fall och..
      Ha det!

      Den 20 augusti 2009 15.04 skrev

  5. Darren skriver:

    Freedom ( from organic life ) is just another word for nothing left to lose…

  6. Darren skriver:

    Nirvana med andra ord… i förenklad mening Sam.

  7. Darren skriver:

    Ämnet är tabu i invigda kretsar. Bara charlataner pungslår…

    … Yeah, when you’re not feeling holy, your loneliness tells that you’ve sinned… sa mr Leonard Cohen…

    • Sam Zodiac skriver:

      Vad menar du med att ämnet skulle vara tabu i invigda kretsar, Darren..? Jag antar att du syftar på vad som händer när vi (vårt medvetande) permanent tappar förbindelsen med våra fysiska kroppar, åtminstone för den aktuella inkarnationen ifråga..? (D v s när vi dör)
      🙂

  8. Darren skriver:

    En gammal historia förmodligen ursprungen samtidigt som ”frimureriordnanas” framväxt någon gång way back in time. Var medlem i en spiritistisk brevcirkel vid namn först brev – cirkeln senare omkring sjuttiotalsskiftet Arcanum där rötterna i sällskapet – i min hågkomst – starkt färgades av artonhundratalsandans spirande ”fritänkeri”. ”Kunskapen om verkligheten” i esoterisk mening är i människan/mänsklighetens sökarljus/insight – andlig utveckling. ”Dubbning” är som vid benådning (en känslomässig befrielse från sorg/ångest/rädslor eller som en ”ynnest” belöning i ödmjuk mening… and so on) en inre dialog i skapelsen/skaparens anda. Andligt adelskap i själslomässig mening i sammanhanget ”invigd”… Vidare rörande ”lämna kroppen/klippa bandet”… Sam i känslan -initialt sagt med äkthetsgaranti – utan gravitationens lagar… lättnad i tyngdlösheten frihet från ”bördan/frakta en organism från vaggan till graven – åtminstone temporärt – livets hjul… instinktiv vår prägling… vi evighetens i nuets skolbarn. Lite lösa tankar förlåt mig långdragenheten…

  9. Darren skriver:

    En bild/tolkning among others av mr.
    John Newton (1725-1807)

    Amazing Grace, how sweet the sound,
    That saved a wretch like me.
    I once was lost but now am found,
    Was blind, but now I see.

    T’was Grace that taught my heart to fear.
    And Grace, my fears relieved.
    How precious did that Grace appear
    The hour I first believed.

    Through many dangers, toils and snares
    I have already come;
    ‘Tis Grace that brought me safe thus far
    and Grace will lead me home.

    The Lord has promised good to me.
    His word my hope secures.
    He will my shield and portion be,
    As long as life endures.

    Yea, when this flesh and heart shall fail,
    And mortal life shall cease,
    I shall possess within the veil,
    A life of joy and peace.

    When we’ve been here ten thousand years
    Bright shining as the sun.
    We’ve no less days to sing God’s praise
    Than when we’ve first begun.

    Amazing Grace, how sweet the sound,
    That saved a wretch like me.
    I once was lost but now am found,
    Was blind, but now I see.

    • Sam Zodiac skriver:

      ”When we’ve been here ten thousand years
      Bright shining as the sun.
      We’ve no less days to sing God’s praise
      Than when we’ve first begun.”

      Verkar som om Mr Newton fick in såväl reinkarnationsidén som evighetsperspektivet i en vers, där, hehe…

  10. Darren skriver:

    Si Senor. ”De vises sten”… sa visans vänner…

  11. Darren skriver:

    Si Senor…

  12. Sam Zodiac skriver:

    ¡Seguro, señor Darren! 😉
    (Sure, Mr Darren!)

    Ville bara glänsa lite med min kunskap om hur man får fram spanska tecken på tasslaturen (norska för tangentbord) 😉

  13. Darren skriver:

    Är ännu ej hemtam i sammanhanget tangentbordets (tastaturet på danska med reservation/osäker) små hemligheter – så står mig slätt likaså med min erfarenhet av/på datorer/internet. Har spelat på andra tangenter tidigare mestadels…. ett Indianskt/spanskt (språkblandat) uttryck anno 15-16 hundratal vågar jag mig dock på… ”Navigar de bambina/segla med förtroende…” liksom att amazonas indianer kallade det vita ”raffinerade” sockret för ”sött salt”… i övrigt Spanskan har en vacker språkmelodi… ”fastnade” (väntade på vidarekoppling – ringde ett samtal från Malaga till Scandinavien) i telefonväxeln och lyssnade ofrivilligt – förstod hardly ett ord – på en dialog mellan två kvinnor (operatörer förmodligen) föll handlöst/blev förälskad i både språket och de för mig helt okända kvinnorna. Häckade en vinter där för tolv år sedan – deprimerad och eländig – med hörseln ännu halvintakt som här sagt. Tillståndet i mental mening uruselt… det bäddar för problem… i synnerhet när drogerna ”billiga” haschet typ sju kronor grammet – coxet knappt en hundring och ett helrör ”billig” whiskey tre tior. Vid depression en eldfängd blandning så tappade ”sansen” och flöt vettlöst i ett saligt rus… de sista tre veckorna där efter att handleden brutits och rollerbladen (tanken från början var att förlänga säsongen för rullskridskoåkandet, pyttsan där snöt jag mig men gjorde upp med min missbruksmentalitet – en gång för alla) ställts på hyllan temporärt. Nog av mitt prat… förlåt utvik Sam. Ps ”rökandet” är väletablerat in Spain… det fanns platser/torg i gamla bykärnan (Malagas) som formligen ”stank” av mariuana en lördagskväll när folk ”släppte loss” i social mening… ds

  14. Sam Zodiac skriver:

    Toleransen för utvik här på bloggen är hög, Darren. The sky is the limit, typ, so no worries, mate..! 😉

    Ja, vid mina korta sejourer i Spanien, har jag tyckt mig förstå att the good herb är tämligen väletablerad. 🙂 Enligt uppgift från en polare, så är egen begränsad odling legal i flera regioner. Har för mig att man får driva upp max tre plantor för eget bruk, vilket ju borde räcka…

    En sådan tur att du en gång för alla gjorde upp med din missbruksmentalitet! Annars hade vi väl inte kunnat föra den här givande dialogen över bloggen på det sätt som nu sker..?

  15. Darren skriver:

    Ett personligt ställningstagande Sam (bättre rida maran än bli riden av den). Sannerligen inget märkvärdigt alls… insikten liten tuva stor vaksamhet lika med herre på täppan… skepparn.

  16. Sam Zodiac skriver:

    Visst Darren, men det kan ju vara lättare sagt än gjort att ta sig ur ett pågående missbruk, eller hur…?
    Min kära mor hade ett favorittalesätt i sådana sammanhang:
    ”Det är lätt att säga tulpanros, men svårare att göra en.”
    Fast i dessa genmanipulationtider, så är det väl bara en tidsfråga, om nu inte tulpanrosen redan existerar..? 😀

  17. Darren skriver:

    Lite danskt solsken som en parentes…
    En skiderik var død: -Jeg har hverken brug for Gud eller fanden eller Jesus eller hvad ved jeg var hans devise. Just ankommet til helvede blev der anvist ham et lokale, hvor folk stod i lort til brystet, medens de drak kaffe. Den nye gik straks over til en af de kaffedrikkende og spurgte om dette var helvede. – Ja, svarede den anden. – Nå det er da ikke så slemt, sagde den nye.
    I samme nu kom der en meddelelse over det interne højtaleranlæg: – Her taler fanden. Kaffepausen er slut. Så står alle på hænder igen.

  18. Sam Zodiac skriver:

    Yippie..! Jag kan ju danska..! 😀
    Skidebra, Darren..!
    (Eller…? Heter det så, tro..? ) 😳

  19. Darren skriver:

    Gott nock – good enough Sam. Paa en rolig måde… på ett lugnt vis. Vidare din mor (intryck genom dina små anekdoter i olika sammanhang här i vårt samtal) en bildad kvinna… tulipanaros… trodde först i min enfald att det var en ”motstånds” rörelse av mer violent art… nu ett nytt ord i ”förrådet” tack för det. Next stop… to quit ett overdrivet ”bruk” – av vad det än vara månde – är inte svårare än att fimpa tobaksbruket som vana/ovana… en fråga om inre balans/motivation/karaktär… jävlar anamma allt är möjligt… trust yourself.

    • Sam Zodiac skriver:

      I och för sig… Men jag läste nå’n gång- tror att det var Illustrerad Vetenskap- att de som saknar s k nikotin-gen inte heller har några som helst problem med att fimpa. De som har den, däremot, går genom alla helvetes kval och är på konstant dåligt humör innan de (troligtvis) återupptar vanan/ovanan igen.
      Skulle tro att det stämmer…

  20. Darren skriver:

    Fasta konsekvent är inte enkelt för en matglad – det handlar om viljekontroll och sunt förnuft. En allvarligare lungåkomma brukar få den mest inbitne tappa andan (svårt med syresättningen) nästan omgående. Men i sak vittnar ”gamla rökare” om (de som även brukade ”lilla röken – maya lilla”) att tobaken/nicotinet var den ”tröga” delen – i befrielsen/avlastandet. Hur som helst använder tobaken själv som ”utfyllnad” enbart med något enstaka undantag – rättar mun efter matsäcken – hälsofaror give no good taste/feeling in long terms. Inget lyft alls med andra ord. Vidhåller dock min mening… det är inte svårt att sluta… svårigheten är att låta bli att börja igen… Beslutet kommer inifrån – är man en kropp som har en (fri vilja) själ eller en… etc. Allt är lättare sagt än gjort – självklart – andlig resning är att stå för sitt ord… i självrespekten och värdighetens namn.

    • Sam Zodiac skriver:

      Att fasta kan nog vara svårt för de matglada, ja..
      Försåvitt de inte använder sig av Sun gazing– (eller solskådnings-, som jag översatt det till) metoden. Mycket märkligt, men efter att bara ha tillämpat den i några dagars tid i somras, erfor jag en påtaglig aptitnedsättning!! HRM– indiern som levt på solljus och vatten sedan 1995- säger ju att det är först efter flera månader som detta ska börja sätta in!
      Sun power

      Men visst kan vi väl reducera skadeverkningarna genom att använda vaporizers- förångare- som bara släpper genom det vi vill åt, vare sig det nu handlar om nikotin eller THC..?

  21. Darren skriver:

    Organiskt liv existerar öht inte utan ”sol, vind och vatten”. Erfarenhetsmässigt på ett personligt plan… i en förenklad mening Sam: ”Laster” avlastar sig själv (mättnaden/smakar inte längre ”gott”) när man väl lärt sig läxan, sometimes krävs ett dike (livstidsmellanrum) som mellanled i frigörelseprocessen om demoraliseringens ”svärta” blivit för djup och ”egot” förlorat självdistansen i etisk mening. Från rådiamant till brillians i facetteringens slipning – själavandring i all enkelhet. ”,
    Where hunger is ugly, where souls are forgotten,
    Where black is the color, where none is the number,
    And I’ll tell it and think it and speak it and breathe it,
    And reflect it from the mountain so all souls can see it,
    Then I’ll stand on the ocean until I start sinkin’,
    But I’ll know my song well before I start singin’,
    And it’s a hard, it’s a hard, it’s a hard, it’s a hard,
    It’s a hard rain’s a-gonna fall.”

    • Sam Zodiac skriver:

      Ja, det lät bra det där ”Från rådiamant till briljans..”, tycker jag..! 🙂
      Fast olika individer förefaller ta olika lång tid på sig att bli ”polerade”, inte sant..? 😉

      Inspirerade och sinnrika texter från Mr Zimmermans mind. I synnerhet som han väl var ganska ung när de där raderna tillkom..?

  22. Darren skriver:

    Bildlikt talat i bokstavlig mening… det innebär läran om hur en slipsten ska dras… fulländningen manifesteras i ljusbrytningen… detta är stenens själ/innersta väsen… sagt i ödmjuk enkelhet – i sammanhanget – personliga reflektioner. Pågen var i ivrig protest/folksångsålder… du ännu ej tonåring när ”sången” ifråga ”föddes”… hur som helst ni båda är tongivande tvillingsjälar… no doubt about that Sam…

    • Sam Zodiac skriver:

      Du har intressanta och talande personliga reflexioner, Darren..! Kul att ta del av!
      ”Tongivande tvillingsjälar”, det låter bra, det, hehe… Passa dig bara, så att du inte matar mitt ego för mycket..! 😉

Kommentera

