Lär dig meditera-steg för steg Del 1 av 5

Lär dig meditera och finn ditt inre centrum!

Lär dig meditera och finn ditt inre centrum!

En meditationskurs i fem steg. Varför inte pröva på?


Läs även andra meditativa (?) bloggares åsikter om , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, Allmänbildning, Alternativmedicin, Anden, Avslappning, Ändrade medvetenhetstillstånd, Experiment, Förändring, Hälsa, Healing, Internet, Kunskap, Livet, Meditation, Mindblowing, New Age, Nyandlighet, Perception, Personlig utveckling, Själen, Tester, Tips, Vardag, Varseblivning, Välbefinnande, Video, YouTube och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lär dig meditera-steg för steg Del 1 av 5

  1. Daniel skriver:

    Det finns en tendens hos oss att när något verkar konstigt så blir man skeptisk till hela budskapet som i det här fallet är meditation. Det är inget konstigt med det men vad man borde vara uppmärksam på är hur ens inställning eller ”bild” av det budskapet påverkas av källan till den rynkade pannan. Här är det bland annat rymden och talet om kosmisk energi som framkallar känslor inom oss som färgar hela budskapet. Det är väl så vi funkar många gånger. Vår hjärna associerar detta med new age och därför humbug.

    Meditation är en viktig källa till kunskap där man enligt min erfarenhet får tillgång till djupare förståelser/insikter som jag inte får då jag tex studerar filosofi. Kunskap om mina tankar. Vad de ofta handlar om, vad de har för system och att man efter lite tid får viss distans till sina tankar och inte identifierar sig så starkt vid dem. Detta är enligt min uppfattning mycket gott då det minskar mina egoistiska sidor. Vidare så tycker jag att det finns goda skäl till att börja med att förstå sig själv innan man försöker förstå den värld vi tar emot med våra sex sinnen.
    Annars vill jag tacka för en bra sida!

  2. Sam Zodiac skriver:

    Visst är det väl så att många avskräcks av fraser och termer som de uppfattar som ”flummiga” och obegripliga. I samband med det, så kastar tyvärr dessa individer också ofta ut barnet med badvattmet, s a s.

    För naturligtvis är det som du säger; att man med fördel bör lära känna sig själv, innan man använder sina sex sinnen till att förstå den värld som tycks omge oss. Och då är meditationen ett ypperligt redskap för att få denna självförståelse till stånd.
    Kul att du gillar sidan!

Kommentera

