Midsommar firade jag ofta i…

...i min gröna ungdom. :D

...i min gröna ungdom. 😀

Och på 60-talet gick det ganska hett till där, vill jag lova. Stora karavaner med raggarbilar drog upp från Stockholmsregionen och från deras inre ljöd rock’n’rollmusik på hög volym. Elvis, Jerry Lee, Eddie Cochran och Buddy Holly m fl gjorde sina röster hörda i Säter med omnejd. Tälten från festsugna campare kunde skymtas mellan träden flera kilometer från centrala Säter.
Följande stycke har jag citerat från min allra första blogg på Expressen, där jag upptäckte att en av de som bloggade där faktiskt kom från Säter.
Denna upptäckt satte fart på följande nostalgitripp:

”När jag låg i badet och tänkte på min gamla hemstad i södra Dalarna, kom en minnesbild för mig från mitten av 60-talet.
Jag satt i passagerarsätet bredvid min farsa, som rattade den nyinköpta Skodan. Vi passerade precis ett glesbevuxet skogsområde intill riksväg 70, ungefär här.
Jag noterade att camparna redan slagit upp sina tält bland träden. Det var någon dag innan midsommarafton och Säter var oerhört populärt som festplats i dessa dagar.
Ryktet om det orgiastiska midsommarfirandet i Säterdalen (med deltagande av raggare från hela landet), hade spritt sig vida omkring i riket.

Förväntansfulla stockholmsraggare på väg till Dalom, kanske..?

Förväntansfulla stockholmsraggare på väg till Dalom, kanske..?

Skötsamma hemmafruar gick med sensationslystnaden lysande i ögonen man ur huse för att beskåda de ofattbara skamligheterna i Säterdalens buskage och på parkeringsplatserna, där man (i bästa fall) kunde bli åsyna vittne till offentliga samlag på kromglänsande amerikanares motorhuvar.
Snacka om att samla in samtalsstoff för
syjuntorna resten av året! 😀
Trafiken hade tätnat betydligt på riksvägen. Vi, som kom från Skedvihållet, fick vänta ett bra tag innan det blev någon lucka, så att vi kunde komma vidare in mot stan. Inte för att jag vet exakt vad vi skulle dit och göra.
Såvitt jag kan minnas, hade vi inget annat syfte med den här utflykten än att just kolla in alla förväntansfulla midsommarfirare från den stora omvärlden.”

Under uppväxtåren bodde jag i en by som hette Vålängarna och låg på andra sidan Säterdalen. Det betydde att jag och grannkillarna Håkan och Christer från huset närmast vårt, kunde gå de fåtaliga kilometrarna till festplatsen i Säterdalen. Och tack vare den täta, nästan tropiska vegetationen, lyckades vi också mestadels planka in till festligheterna med dess tivolin och artistframträdanden. De vakter som hyrts in till midsommar för att patrullera skogen bidrog mera till att höja spänningen än att avskräcka oss. 🙂

Säterdalen idag. Fotot är taget strax nedanför entrén till dalen.

Säterdalen idag. Fotot är taget strax nedanför entrén till dalen.

Läs även andra nostalgiska (?) bloggares åsikter om , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1960-tal, 2000-tal, Alkohol, Amerikanare, Barn, Bilar, Botanik, Eddie Cochran, Egoorienterat, Elvis Presley, Familj, Grannar, Livet, Miljö, Naturen, Naturscenerier, Nostalgi, Pappa Calle, Rock'n Roll, Säter, Säterdalen, Sex, Släkt, Sommar, Stockholm, Sverige, Tankar, Ungdom, Vänner, Vålängarna, Wikipedia och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

