Månadens soltecken- Stenbocken

Sent igår gick den transiterande Solen in i Stenbockens tecken

Solen står i Stenbockens tecken mellan 22 december och 19 januari och den gör sitt intåg i tecknet när vi upplever årets kortaste dag och längsta natt- vid midvintersolståndet. Från och med nu går vi alltså mot ljusare tider..!

Stenbocken är ett ledande tecken och dess element är Jorden.

I egenskap av representanter för ett ledande (eller som det också kallas i astrologiska sammanhang kardinalt) tecken, är de som är födda i Stenbocken (eng. Capricorn) oftast begåvade med igångsättande energier och i Stenbockens fall även med uttalat organisatoriska gåvor. De har sinne för strategi och deras sätt att tänka påminner mycket om den beräknande schackspelaren. De är också experter på att ta till vara mesta möjliga i varje given situation.

Zodiakens streber

Som framgår av namnet, gillar Stenbockarna att klättra och detta är det s k strebertecknet i zodiaken. Stenbockarna har höga krav på sig själva och visar ogärna upp några av sina färdigheter eller skapelser som inte fyller deras högt ställda mål. Jordens element gör dem realistiska och medvetna om de materiella krav som jordelivet medför. De vill gärna höra till eliten bland sina medtävlare och har ofta en utpräglad känsla för stil.

Law and order

Laglydigheten står högt i kurs hos representanterna för det här tecknet och stabilitet, långsiktighet och målmedvetenhet är honnörsord. Allt som oftast har Stenbocken en långsiktig plan för vad hon eller han vill uppnå här i livet och många gånger lyckas de också genomföra den. De är trygghetsnarkomaner och letar ständigt efter säkra och lugna omständigheter. Tecknets motto är ”Jag använder” och dess nyckelord är ambition, kontroll, ansvar, lojalitet, plikttrogenhet och självdisciplin.

Humorist? Javisst!

När jag läser det jag skrivit om tecknet här ovan, inser jag att de allra flesta som tar del av det nog tror att Stenbockarna måste vara sällsynt tråkiga typer. Det är dock inte riktigt med sanningen överensstämmande, eftersom de besitter en slags torr humor som ofta kombineras med iakttagelseförmåga träffsäkerhet och ironi. 🙂

Fysiskt sett associeras Stenbocken till kroppens största organ-huden- samt även tänderna, lederna, (knäna i synnerhet) och skelettet med undantag av själva ryggraden, som hör till Lejonets område.

Även den här gången tänkte jag lämna en del länkar för den vetgirige besökaren. Först en till min gamle bekant (om än en ganska ytlig bekantskap) Stefan Stenudd, som lagt ut hela sin bok ”Ställ ditt horoskop”på nätet.

http://www.astrologi.nu/stenbocken/stenbocken.html

Och till Anna Granbergs sida om Stenbocken:

http://www.annagranberg.com/stenbocken.html

En länk till paranormal.se, där tydligen astrologen Gunnel Söderström fått bidra med texten

http://paranormal.se/topic/stenbocken.html

Capricorn (Astrology online)

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i Allmänbildning, Astrologi, Bloggosfären, Horoskop, Internet, Intressen, Livsåskådning, New Age, Paranormalt, Psykologi, Symboler och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Månadens soltecken- Stenbocken

  1. thebe skriver:

    Är det din egen tolkning av Stenbocken? *nyfiken*

    En intressant grej är att läsa listan ”Mest lästa inlägg”, av det ”astrologiska” är om Skorpionen och om Pluto de mest lästa … vad kan man dra för slutsatser av det? 😀

    • Sam Zodiac skriver:

      Klart det är, thebe! 🙂 Fast influerad av gängse astrologiska uppfattningar om naturen hos Stenbockens tecken, förstås!

      Vad Pluto- och Scorpiofolket gör på min blogg? Tja… jag skulle tro att dom med hjälp av sin goda inuition har manövrerat sig dit för att bättre förstå den inre process som just nu pågår inom dem.
      Pluto har nyligen gått in i Stenbocken, där den senast stod för typ 248 år sedan. Någon gång på 1760-talet eller så. Och vad hände då? Tja, franska revolutionen stod inför dörren och en hel del revolutionerande saker inträffade över huvud taget. Industrialismen vände upp och ned på tillvaron.
      När Pluto (som står för sex, död, transformation och pånyttfödelse), går in i Stenbocken, så förändrar den grundvalarna för den rådande samhällsstrukturen. Och om denna vid detta test inte visar sig vara livskraftig nog, kommer den att tvärdö och ersättas av en mera tidsenlig samhällsstruktur.
      Och såvitt jag hittills har kunnat se, påminner den kapitalistiska strukturen mest om en koloss på lerfötter som hålls uppe genom konstgjord andning från resten av den svårt sjuka samhällskroppen. 🙂

  2. Tittar in med en önskan om gott nytt zodiakår för dig Sam!

    varm kram dessutom
    🙂

  3. amandah skriver:

    läser du mogis.se blogg?tror du skulle gilla den bloggen, riktigt bra!

  4. Vb skriver:

    Tacksam läsning såhär på just födelsedagen.Jag är ju kanonbra!

  5. Bertil skriver:

    Bättre sent än aldrig så önskar jag dig en god fortsättning! Gör det något att jag har lagt till din blogg i vår blogglista?
    Ha det gott gamle bloggkompis!

  6. Sam Zodiac skriver:

    amandah:

    Tack för tipset! Ska kolla in den. Ha det!

    Vb:

    Så du är Stenbock, Vb? Kul att du gillade läsningen!

    Javisst är du bra! 🙂 Ha det!

    Bertil:

    Detsamma, Berben! Nej, det gör inte ett dugg. Jag

    hoppas att jag kan återgälda vänligheten?

    Ha det så gott du med, min vän!

  7. Rozie skriver:

    Hej! Tittar in till dig (här har jag faktiskt varit inne tidigare och kollat). Jag gillar det du skriver om, för det intresserar mig mycket. Intressant med alla stjärntecken — Jag är själv en ”tvilling”! 😀

    Ha det gott, så ses vi snart igen!

  8. Rosa skriver:

    Satt precis och undrade när Vb fyller år, vet ju att det är nu. Ser att jag missat det. Blir sur på mig själv. Hade planerat att komma ihåg.
    Tack för din hälsning – blev glad. Säger god fortsättning till dig också!
    Det är verkligen intressant med astrologi. Jag tror absolut på dess betydelse. Kanske skulle kolla upp hur läget är för mig just nu eftersom jag tänker att jag aldrig haft så mycket motgångar någon gång samtidigt som nu.
    Fortsatt trevlig helg!!

  9. Sam Zodiac skriver:

    Rozie:

    Vem är inte Tvilling? 😀 24 maj här. Du då?

    Detsamma! Visst gör vi det.

    Rosa:

    Kul att du blev glad! Jag gillar att glädja andra. 🙂

    Kanske ingen dum idé att kolla dagsläget, nej. Skicka

    över dina data bara, så kan vi lite snabbt kolla in

    de aktuella transiterna!

  10. Bertil skriver:

    Vi har två pojkar som är född i Stenbockens tecken. 10 – 11 januari så det blir lite för mycket av det goda 🙂

    Ha en trevlig helg!

  11. Sam Zodiac skriver:

    Haha… ja, det kan ju kanske bli lite tufft,

    föreställer jag mig. Agapanthus och jag har två Vädurar;

    11:e respektive 12:e april. Och även Väduren är ju ett

    ledande tecken, vojne, vojne…. 🙂

    Ha en fortsatt trevlig helg du med, Berben!

  12. madonnan skriver:

    Alla dina astrologiska inlägg är klart fantastiska och mycket intressanta! När får vi läsa mer? Kanske kunna beställa en utförligare tolkning här på bloggen – det vore något!

    En riktigt God och trivsam Jul vill jag önska Dig och de dina!

    Julkram från Madonnan

  13. Lillasyster Kanin skriver:

    Vill önska dig en God fortsättning på Julhelgen!

    Hoppas att allt är bra med dig och att du har fått julefrid, julemat och allt som hör julen till. Kanske har du tom varit ute och gjort några snöänglar 🙂

    Må så gott, Sam Zodiac!

    • Sam Zodiac skriver:

      Jodå, allt är som sig bör, Lillasyster Kanin..! Men några snöänglar har det inte blivit, hehe… Vi körde inte med den varianten ”åppa i Dalom” 😀 Så det är inget som sitter i ryggmärgen, typ…

      Ha det jättebra du också, Lillasyster Kanin..!

  14. Josef Boberg skriver:

    Gott slut och Annorlunda Gott Nytt År ❗ önskar Josef B. 😉 🙄

  15. saynoo1 skriver:

    Ha en finfin kväll!!

Kommentera

