Månadens sten- Karneolen

karneol


…har ju sina olika nyhetsbrev som du kan prenumera gratis på. Ett av dem är ”Your Daily Feng Shui Tip”, från vilket jag hämtat och översatt texten nedan.

Sent i augusti går Solen in i Virgo eller Jungfruns tecken. Jungfrun har karneolen som sin huvudsakliga månadssten.
Karneolen anses i NewAge-kretsar vara en sannskyldig kraftsten för dem som bär den. Dels ska den främja karriären, eftersom den ger bäraren självmotivation, men den möjliggör även rätta beslut och val, som gör att dess bärare höjer sig över mängden.
Den ger också lättnad mot negativa tankar och energier och kan t o m få bukt med depressioner. Din fysiska energi och personliga kraft ökar, liksom självförtroende och koncentrationsförmåga, om du är den lycklige innehavaren av en karneol.
Karneolen anses även skydda från onda anslag. Faktum är att de gamla egyptierna kombinerade karneolen med turkos och lapis lazuli för att uppnå bästa möjliga skydd mot ursinne, ilska och svartsjuka!

karneolsmycke

Karneolen användes allmänt under Romarrikets tid (för ungefär 2 000 år sedan) för att göra sigillringar, t ex. Skälet var att hett vax inte klibbar fast vid karneol.
Ordet Karneol härstammar från latinets caro eller caris, vilket betyder kött. Skälet är förstås att karneolen i vissa stenar liknar kött.
På engelska kan stenen heta antingen carnelian eller cornelian.
Inom NewAge-rörelsen vill man ju gärna förknippa olika halvädelstenar med bestämda s k chakran i kroppen, d v s energicentra i vår eteriska dubbelkropp, som beskrivs inom yogan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i Allmänbildning, Astrologi, Chakran, Egypten, Geologi, Hälsa, Historia, Horoskop, Kultur, Kuriosa, Magick, New Age, Ockultism, Paranormalt, Personlig utveckling, Teorier, Yoga och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Månadens sten- Karneolen

  1. madonnan skriver:

    Det här tycker jag var intressant.
    Undrar vilken som är Fiskarnas sten?
    F ö hade jag en fin bärnsten; den tappade jag på en flygplatstoalett. Irriterande!

    Ha en trevlig helg!

  2. agapanthus skriver:

    jag gillar karneolen. Hade en fin, men den ligger nog hos dig. Hittar du den kan jag ju få den vid tillfälle.

  3. Sam Zodiac skriver:

    madonnan: Ja, visst är det fascinerande med ädelstenar?
    Jag har hört sägas att turkosen skulle vara Fiskarnas månadssten, men det är rätt många bud från olika håll. 🙂

    agapanthus: Visst kan du det! 🙂
    Hälsa och krama alla!

  4. Lundinorient skriver:

    Karneol ingick även i den översteprästeliga bröst-skölden och representerade (troligen juda-stam. Bröstskölden kom i bruk efter Mose förbund på Sinai och användes av översteprästerna fram tills dess att templet i jerusalem förstördes!

    Mer om Sinai förbundet kommer att fortlöpande att publiceras på min ”Online-guide till Egypten”

    mvh

    Johannes Lundin

Kommentera

