Mera Magnus-foton…(Uppdaterad 22 juli)

(P g a bildstrul på WP (?) har jag daterat upp och i samband med detta passat på att byta ut Magnus förra Carola-foton som inte ville laddas in riktigt mot nya.)

…från 1991 är dessa Carolabilder:

c3

c1
c2

Fotografen får själv kommentera sina bilder. Ordet till Magnus berg, alltså:

-Jag tycker bilderna är riktigt jävla bra och är därför stolt över dem. Att bilderna blev bra beror på att jag var mycket seriösare och ambitiösare än sketna pressfotografer. Jag släpade alltid med mig tre blixtaggregat. Det var inte alltid som jag använde alla tre, men bilderna på Carola är resultat av det.

-En blixt riktade jag mot den vita väggen bakom. Jag ville ha den helt utfrätt (vit utan detaljer). Sedan satte jag ett huvudljus från höger och ett upplättningljus rakt framifrån. Sedan var det bara att knäppa medan skribenten intervjuade.

-Eftersom bilderna skulle tryckas i en så kallad tabloidtidning (typ dags- eller kvällstidning) så kopierade jag ansiktet så vitt jag bara kunde. På det gråaktiga papperet skulle ansiktet ändå få en schysst nyans. Men även när bilderna inte skulle publiceras på dasspapper gillar jag vita ansikten och rejäl kontrast.

Och här har vi ett foto av fyren på Närkholm.

-Molnet är så jävla perfekt. Många har fotograferat fyren, men jag tror ingen lyckats som mig, säger Magnus blygsamt i en kommentar till bilden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1990-tal, 2000-tal, Annonser, Burgsvik, Färger, Foto, Gotland, Kändisar, Kommers, Kultur, Magnus, Naturscenerier, Sverige, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mera Magnus-foton…(Uppdaterad 22 juli)

  1. kim skriver:

    när man ändå talar om carola kan man ju kolla in

  2. Sam Zodiac skriver:

    Jodå, det vore skitkul att se Carola freaka ut totalt på en Livets Ord-mässa, hehe… Men har man en så slö uppkoppling som jag, så får man avsätta en timme eller så till att ladda dessa ynka två minuter! 😦
    Tack för tipset, annars! 🙂

  3. kim skriver:

    kolla upp den vid tillfälle. den gjorde mig mörkrädd & det svenska folkhemmet kändes om möjligt ännu mer skrämmande 😉

  4. Sam Zodiac skriver:

    Jaså? Var det så illa? Hmm…. ja, jag hoppas få tillgång till en betydligt snabbare dator här framöver, så jag får väl passa på och kolla då. 😉

Kommentera

