Dagens citat 3 juni 2008

1976 kom den amerikanske psykologen Dr Wayne W Dyer ut med boken ”Your Erronous Zones” (förmodligen en anspelning på ”Dina erogena zoner”), som i svensk översättning begåvades med titeln ”Älska dig själv!”. Wayne hade, i likhet med sin mentor Abraham Maslow, tröttnat på psykologins fixering vid det sjuka och försökte istället studera friska, framgångsrika människor för att ta reda på vad som skilde deras psyken från de andras.
Jag läste boken och tänkte vid flera tillfällen: ”Karlen kan ju för f-n inte vara klok! Vad är det han säger?” Många av mina ”program” som jag fått s a s med modersmjölken blev utsatta för examinering som de inte stod rycken för, så efter genomläsningen av boken hade jag bytt ut flera av mina invanda tankemönster.
Jag uppfattade dock författaren som något fyrkantig och fördomsfull när han berörde frågor som astrologi och annat inom den s k New Age-världen. Detta har emellertid förändrats, eftersom Wayne är en snubbe med öppet sinne. Varje gång han presenterat en ny bok eller tape/CD, har jag till min glädje kunnat konstatera att han alltmer aspirerar på rollen som USA:s främste självhjälpspsykolog, i vida högre grad än t ex Dr Phil.
Om du klickar på bilden, kommer du till Waynes hemsida.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1970-tal, 2000-tal, Allmänbildning, Astrologi, Översättning, Biografi, Citat, Desinformation, Egoorienterat, Förändring, Förvånande, Filosofi, Hälsa, Hjärnan, Informationsåldern, Insiktsfullt, Internet, Kultur, Kunskap, Litteratur, Livet, Livsåskådning, Mindblowing, New Age, Nostalgi, Nutidshistoria, Nyandlighet, Ord, Personlig utveckling, Psykologi, Revolutionerande, Själen, Tänkvärt, Tips, USA, Utbildning, Varseblivning, Vetenskap, Visdomsord, Wayne W Dyer, Wikipedia och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens citat 3 juni 2008

  1. znogge skriver:

    Ja, den minns jag! Finns nog någonstans i bokhyllan, lätt dammig!
    Ha en bra dag!

  2. Sam Zodiac skriver:

    Ja, ”Älska dig själv!” brukade ofta säljas på bokreorna i nytryck för ett antal år sedan. Det är förstås så att vi befinner oss i olika utvecklingsstadier vid olika skeden i livet och för mitt vidkommande var det så att just den här boken försåg mig med viktiga insikter vid just den tidpunkten jag läste den. Andra böcker kan verka ganska så intetsägande, tills man kanske plockar ut den ur bokhyllan och läser om den. Och då kan det vara så att man kommit in i ett skede när innehållet säger en något. Därmed inte sagt att du behöver damma av Dr Dyers förstlingsverk! 🙂
    Ha en fin och solig dag själv, znogge!

Kommentera

