Prototypen Jesus- blev han missförstådd?

laughing Jesus

Just som jag skulle skriva att jag tycker att Jesus verkar helt OK som en prototyp av den Nya Människan, så när som i ett avseende; Bibelns Jesus ger inte direkt prov på någon humor och humor tror jag är något som Gud definitivt har (om än en smula mörk emellanåt, kanske :), så dyker den här bilden på en garvande Jesus upp i bildsökningen! Någon har i a f försett honom med humor, tydligen. Annars ser han oftast bistrare ut.

nosmilejesus1

Men en sak som stör mig i framställningarna om Jesus liv och budskap, är att jag inte alls uppfattar honom som en egotrippad typ som insisterar på att alla som vill komma till Himmelriket måste gå genom honom! Istället tolkar jag honom som en insiktsfull och intelligent andlig lärare som försöker överbringa ett allmängiltigt budskap när han säger t ex ”Sannerligen säger jag Eder att Himmelriket ligger inom Eder” eller något i den stilen. Han försöker helt enkelt tala om att vi kan göra entré i Himmelriket genom att ändra vårt inre och vårt sätt att uppfatta och bemöta omvärlden och allt däri. Han syftar nog i själva verket på att alla som vill komma till Himmelriket måste göra som han gjort, d v s lämna över sig till sitt Högre Själv!
Även Jesus borde ju rimligen ha haft ett Högre Själv, en slags Gudsrepresentant inom en. Och därför är det ju fullkomligt logiskt att han överlämnar sig till (den Högre) Jesus, d v s Gud. Men att vi andra också ska behöva överlämna oss till Jesus, verkar ju snurrigt, eftersom vi har egna Gudskopior av oss själva inombords som kan sköta den biten mycket bättre. De är ju ”specialtillverkade” för att veta allt om oss som är värt att veta.
Gud är smart, så han/hon har försett oss alla med en högre variant av oss själva som vi kan lämna över livsbördan till när vi börjar tröttna på att dra det tunga lasset själva. Helt i onödan också, eftersom vårt lilla jag (kroppen, sinnet och känslolivet) i alla fall är här för att uppleva Livet. Det Högre Jaget är mera lämpat att navigera oss genom det och agera åt oss, för det gör inga misstag, utan är samstämd med Skaparen och vet vilken roll vi har i det kosmiska dramat.

Så resonerade jag för en månad sedan ungefär och testade följaktligen att låta Autopiloten, d v s mitt Högre Jag sköta ruljansen genom att helt enkelt överlämna rodret dit i en improviserad men lite högtidlig ritual. När jag sedan ser mitt personliga årshoroskop (Solar Return Chart) för 2008, kan jag inte låta bli att undra om jag inte fattade rätt beslut, ändå. Maken till välsynkat och ödesstyrt horoskop var det länge sedan jag såg!
Vad kul! Då kanske det bara är att sätta sig ned och njuta av föreställningen ändå, då? :)
Fast inte är det helt lätt att luta sig bakåt och bara gå in för att uppleva Livet och låta en (åtminstone än så länge) omedveten del av mig ta hand om resten! Vi är så inprogrammerade på att vi själva (eller vårt sinne) ska klura ut vad vi ska göra och hur, så att det blir inte speciellt mycket tid över att uppleva på! (Eller ”Life is what is happening to you while you are making plans”, som John Lennon uttryckte saken)
Beträffande sinnet, så brukar man i Österlandet framhålla att…

”The mind is a perfect servant, but a lousy master”.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 62 år och frånskild, numera i en ny relation. Jag bor i Hemse på Gotland i en lägenhet på den s k Tegelbacken, (alt Ghettot). Vartannat veckoslut brukar mina tre söner Joel, Birk och Leon komma hem till mig och tillbringa lite kvalitetstid här :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, Astrologi, Citat, Debatt, Egoorienterat, Experiment, Filosofi, Gudar/Gudinnor, Horoskop, Humor, Intressen, Jesus, Kändisar, Livet, Livsåskådning, Lycka, Mindblowing, New Age, Ockultism, Oförklarat, Ordspråk, Personlig utveckling, Psykologi, Religion, Teologi, Teorier, Underhållning, Utmaningar, Visdomsord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Prototypen Jesus- blev han missförstådd?

  1. madonnan skriver:

    Har läst, visste inte att du var så högreligiös…
    ”Gud är smart, så han/hon har försett oss alla med en högre variant av oss själva som vi kan lämna över livsbördan till när vi börjar tröttna på att dra det tunga lasset själva. Helt i onödan också, eftersom vårt lilla jag (kroppen, sinnet och känslolivet) i alla fall är här för att uppleva Livet. ”…..fattar inte, kanske är jag för trött.

    Jisses…

  2. Sam Zodiac skriver:

    Du får tänka om, madonnan! :) Du är inte här på Jorden för att göra en massa grejer, bara

    uppleva Livet i alla dess skiftande former. Agerandet kan du tryggt lämna åt ditt Högre Jag,

    som är expert på dig och din roll i tillvaron. Bra, va?

    (Men ett varningens ord: egot släpper inte ifrån sig makten så lätt!) ;)

  3. madonnan skriver:

    Klart man ska uppleva Livet, gör jag nog oftast. Men förstår inte hur du menar där i citatet, säger emot dig själv. Eller så är jag trög (troligen…)

  4. Sam Zodiac skriver:

    Aha, citatet! Jo, vårt mind (eller sinnet som det vanligen översätts med till svenskan) är ju vårt resonerande intellekt, som alltså hör till det lilla jaget, eller egot, om du så vill. Och det funkar ju fint att lösa vardagens problem med, men när mindet börjar gå egots ärenden och försöka styra och ställa över hela ens liv, då är man illa ute! Egot tror nämligen hela tiden att det finns något som det behöver försvara sig emot och sätter följaktligen mindet i beredskaps- och försvarsställning titt som tätt.
    Och då är det svårt att slappna av och njuta av tillvaron! :) Om man istället sätter sin lit till Gud (eller kanske jag ska säga den lokale guden- vårt Högre Jag), så kan han/hon säkert lösa saker och ting bättre med det större perspektivet och sedan instruera vårt mind.

  5. madonnan skriver:

    Nu tror jag att jag förstår. Tack för din förklaring. Det låter bra, fint att förlita sig till något högre. Frågan är om det alltid fungerar så i praktiken?

    Ha en bra vecka:)

Kommentera

