Månadens soltecken- Tjuren/Oxen


Tjuren

Tjuren (Oxen) 21 april-21 maj

Ingen kastrat

Fast vi vanligen kallar detta astrologiska soltecken för Oxen, finns det enligt min mening skäl att istället använda samma beteckning som engelskan, latinet (Taurus) och t ex danskan, d v s Tjuren.
En Oxe är en kastrerad tjur och det finns sannerligen ingenting kastrerat över en person som är född under den här perioden på året! Tvärtom gillar de det fysiska livets goda; äta gott, dricka gott och, inte minst, älska gott! Lust- och viljeprinciperna är mycket starka hos Tjuren.


Fysisk njutningsmänniska

Solen befinner sig i Tjurens tecken ungefärligen mellan 21 april och 21 maj, viss avvikelse kan förekomma. Tjuren är det första jordtecken och även det första fasta tecknet. Jorden gör att de som är födda i detta tecken kan sägas uppfatta livet i första hand genom sina konkreta sinnesförnimmelser som t ex känsel, beröring etc. Planeten Venus styr tecknet och den står bland annat för attraktion, kärlek och njutningsfull vällevnad. Tjurarna har i regel ett också ett utpräglat sinne för det vackra i tillvaron, de är ofta sanna esteter. Dessutom besitter de vanligtvis en stark känsla för vad som har kvalité.

Ståndaktig och enveten

”Envis som en oxe” heter det ju i ett talesätt och envisheten kännetecknar verkligen dem som är födda i detta tecken. Ibland kan man tala om ren halstarrighet, eftersom de ofta är mycket obenägna att ändra åsikt om något när de väl har bildat en sådan. ”Slowly but surely” är ett annat talesätt som beskriver Tjurens sätt att avancera här i livet. Må så vara att det ibland kan ta dem lång tid att ”köra in nya program”, men när de väl har gjort det, sitter de som berget! Koncentration, tålamod och stabilitet är nyckelord för det fasta tecknet

Bevararen

Den typiske Tjuren har oftast en konservativ inställning till saker och ting och gillar lugn och ro (Tjuren Ferdinand) samt kan sägas vara en zodiakens Bevarare, som inte ser med speciellt blida ögon på förändringar. Om en Tjur har många planeter i Tvillingarna eller något annat föränderligt tecken, modifieras förstås det här draget.
Medan de ledande tecknen (Vädur, Kräfta, Våg och Stenbock) har till uppgift att igångsätta nya projekt, är Tjurens och övriga fasta teckens (Lejonet, Skorpionen och Vattumannen) roll att konsolidera verksamheten och de föränderliga tecknen (Tvillingarna, Jungfrun, Skytten och Fiskarna) ska sedan se till att processen inte stagnerar, utan reformeras och uppdateras för att kunna fortlöpa så länge detta behövs.

God fysik, tankekraft och pengar

Tjuren har vanligen en mycket stark fysik, god uthållighet och tålamod samt en mycket kraftfull förmåga att koncentrera sina tankar och sin vilja på det han/hon föresatt sig. Pengar samt övriga materiella frågor kan uppta mycket av deras tid och ansträngning (Karl Marx, som var född den 5 maj 1818, skrev ju ”Das Kapital”) och de återfinns inte sällan inom bankvärlden eller jordbruket. Inom jordbruket finns kanske inte alltid så mycket pengar att hämta nuförtiden, men många i det här jordtecknet kan inte avhålla sig från att leva nära myllan och få sin försörjning genom den.

Musiktecknet

Fysiskt styr Tjuren över halsen och öronen. Och eftersom det av många anses vara det främsta musiktecknet, så är det ju logiskt att öronen är med i bilden. 🙂
Bing Crosby, Cher, Duke Ellington, Billy Joel, Enya, Fats Domino och Tom Jones- Tjuren från Wales är några exempel på framgångsrika och något så när nydanande Tjurar inom musiken.

Tecknet Tjuren/Oxen styrs av planeten Venus

Tecknet Tjuren/Oxen styrs av planeten Venus

smalltaurean
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1900-tal, Allmänbildning, Astrologi, Horoskop, Kändisar, Musik, New Age, Pengar, Storbritannien, Underhållning, USA och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Månadens soltecken- Tjuren/Oxen

  1. madonnan skriver:

    Det var intressant eftersom jag har två oxar här hemma. Kände inte igen allt dock, men ssv det finns väl andra planeter som har ett och annat att säga till om.

    Ha det fint:)

  2. Sam Zodiac skriver:

    Jo, det gör ju det. Dessutom kan man dessvärre inte utesluta att jag underlåtit att ta med

    något som kanske borde ha kommit med. 😉

    Ha det fint du med, madonnan!

  3. Rozie skriver:

    Känner ingen oxe (inte vad jag vet i alla fall) 😀
    Men detta är otroligt intressant att läsa om.

    Ha det gott ”Sammiz”, så hörs vi snart igen!/Rozie

  4. Sam Zodiac skriver:

    Märkligt om du inte skulle ha en Tjur/Oxe i bekantskapskretsen. Det har du nog, fast du, som sagt, inre vet om att hon/han är född i just det tecknet.

    Ha det fint, du med, Rozie! Hälsa Chinook & Cherokee! 😀

  5. Kao skriver:

    Jag var tillsammans med en Tjur i flera år och han var precis sådär. Kanske aningen mindre …hmmm…flegmatisk.

    Mycket vackra bilder på de här stjärntecknen:).

    Ska leta upp Skytten, som jag själv är -. om du har den här….jag är verkligen en TYPISK skytt.

    I det keltiska horoskopet är jag så mycket fikonträd man bara kan bli, hahaha! Vad är du själv för tecken, förresten?

    Önskar dej en underbar vårdag med sol och värme./Ciao’. Kao

  6. Sam Zodiac skriver:

    Eh… har för mig att jag aldrig kom mig för med att skriva om Skyttens tecken i år. Hänvisade nog till andra astrologers skriverier istället, hehe…
    (skäms) 

    Men jag utlovar skärpning och lovar att ha en lång och innehållsrik drapa färdig tills Solen knallar in i Sagittarius- Skyttens tecken nästa gång, OK?

    Çiao, Kao! 😀

  7. Sussi skriver:

    Jag har en tonårsdotter som är oxe och det är riktigt mycket som stämmer in på henne 🙂 Det är mycket bra skrivet och jag uppskattar verkligen att det positiva får ett större fokus i texten…

  8. Sam Zodiac skriver:

    Kul att höra, Sussi!

    ”…mycket bra skrivet…” indikerar ju dessutom att jag inte alldeles tappat touchen med mitt journalistförflutna, hehe….

    Ja, det är alltid bäst att skapa ett större fokus på de positiva egenskaperna, framför de negativa, eftersom de positiva kommer i dagen när individen är i balans, medan de negativa tenderar att ta överhanden när hon/han är i obalans.
    Och balans är ju det Naturen (och förhoppningsvis även vi) strävar efter. 😀

  9. Eva skriver:

    Hmm… två som står mig nära är oxar. Måste säga att båda dessa personer kan vara enormt tjurskalliga och långsinta. Fast, de är trevliga att umgås med ändå. Alla har vi våra dåliga sidor 🙂 Nu måste jag ju läsa vidare om du skrivit något om mitt stjärntecken – Lejonet!

    Va roligt att du känner till det här med slagruta! Annars verkar det ju vara något som främst den äldre generationen är insatt i. Och visst stämmer det som du säger; att katter gillar currykryss. Har även hört att skatbona ofta är placerade ovanför dessa kryss. Ja, det är fascinerande det här. Ju mer man lär sig desto mer upptäcker man att det finns 🙂

  10. Sam Zodiac skriver:

    Tjena, Eva! 😀

    Jodå, Lejonet ska nog finnas. Ovanligt snäll version, om jag inte minns fel, hehe…
    Måste ha varit på gott humör när jag skrev den! 😉

    Hmmm… kanske det är så att jag måste räknas till ”den äldre generationen” numera? Jag är visserligen född under andra halvan av 1900-talet, men med knapp nöd! Fast jag tror nog ändå att du åsyftar ännu äldre reliker, hehe…

    Intressant med skatbona! Det måste jag kolla upp!
    Kanske kan jag kvittera med en kul kuriosagrej?
    När jag jobbade i skogen för ett par år sedan, märkte jag att hur man än bemödade sig att få eld på en rishög efter röjningen, så vägrade elden helt enkelt att ta sig på vissa ställen!
    Fylld av misstankar hämtade jag till sist ett par hylsnycklar som jag använde som pekare och- mycket riktigt!!
    Så fort rishögens centrum var placerat över ett currykors, brann elden skitdåligt!
    Det räckte med att flytta högen en halvmeter typ, för att lågorna snabbt skulle få tillräcklig energi för att förtära den!

    Skumt, va…? 😆

    Men fullt klart; det finns en hel del vi så småningom kan lära med hjälp av slagruta och pekare!

  11. Tin-Tin74 skriver:

    Har aldrig tidigare läst något så träffsäkert om mitt stjärntecken som detta. Jag får nog erkänna att det mesta stämmer in på mig. Är född 1/5. 🙂

Kommentera

