Dagens illusion 14 april -08

”Eye size illusion”

Akiyoshi tycks ha en viss fascination för hur illusioner uppträder i samband med att figurer av tecknade människor utsätts för olika slags manipulation-
er. Här ser vi ett exempel på detta.
Ögonen på den vänstra figuren är fysisk sett desamma som på den högra. Dessutom är vänstra ögat lika långt som det högra. Ändå förefaller det som om den vänstra figurens högra öga skulle vara längre än det vänstra.
Omvänt förefaller den högra figurens vänstra öga vara längre än det högra.
Dessutom verkar bägge ögonen  ligga på samma horisontella linje i den vänstra teckningen, medan det i den högra förefaller som om det vänstra ögat inte skulle göra det, utan vara högre placerat än det högra.

(Bilden är från den 7 januari i år)

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i Psykologi, Underhållning, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dagens illusion 14 april -08

  1. wendla skriver:

    Ska kolla upp illusionen. Men din beskrivning av den får ett IG. ;0)
    Hoppas att allt är bra med dig

  2. Sam Zodiac skriver:

    Haha..! Jag förstår mycket väl vad du menar, men den kritiken bör nog rätteligen falla på den gode professor Kitaokas skrivbord! Jag har nämligen översatt hans text, ord för ord.
    (Törs inte f-n jiddra med professorns verbala beskrivning av illusionen, eller…?) 😉

    Jodå, det är helt OK! Hoppas att detsamma gäller för dig!

  3. znogge skriver:

    Det har säkert att göra med hur näsan och luggen är vänd!
    Kram!

  4. Sam Zodiac skriver:

    Ja, säkerligen, znogge!

    Kram!

Kommentera

