Det var idag…

…fast 1520. Portugisiske sjöfararen Ferdinand Magellan, som fått ett eget sund uppkallat efter sig, gav sig iväg denna dag, 28 november, på sin upptäcktsfärd och Jorden-runt-resa med början i Stilla Havet. Han var den förste européen som satte sin fot i den delen av världen. Åtminstone såvitt vi vet. Han dog på Filippinerna 1521.

Solen stod, som den även gör idag, i Skyttens tecken. Skytten står för globala resor och upptäcktfärder, bl a. Att expandera sina vyer, helt enkelt!

magellan.jpg

Ferdinand Magellan på ett frimärke från Cook Islands från 1975. Serien handlade om Stilla Havs-utforskare.

Läs även andra bloggares åsikter om Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1400-tal, 1500-tal, Allmänbildning, Biografi, Filateli, Historia, Jubiléer, Marint, Portugal, Wikipedia och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Det var idag…

  1. madonnan skriver:

    Ja, så många betydande människor det har funnits…men jag tänker mest på Tiden… Hur den bara går och går och hur länge sen det var. Så länge han levde förresten!!

    Ungefär så…inte mer klokt hade jag att tillägga. Men det var vad jag kom att tänka på.. 🙂

  2. Magnus Berg skriver:

    Vad lägger du för innebörd i begreppet ”betydande”?

    Magellans sund brukar vara stormigt. Det har jag lärt mig genom att följa Whitbread Round the World Race det som nu heter Volvo Ocean Race. Magellans sund är vanligtvis den tuffast passagen på hela tävlingen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Ocean_Race

  3. Sam Zodiac skriver:

    Madonnan:
    Ja, det var ett tag sedan nu, hehe..
    Vadå, då? Tycker du att 41 år är så långt livsspann, egentligen?

    Det räcker väl, tycker du inte? 🙂

    Magnus:
    Jo, men är inte Kap Horn likadant ungefär? Ligger väl också i faggorna, eller hur?

  4. caroline milazar skriver:

    (L)jag e väldigt intesserat av historia(L)

  5. Sam Zodiac skriver:

    Oki, jag får väl vara lite mer frekvent med den här typen av inlägg, då! 🙂

    Noterar förresten att du bor i eller i närheten av Borlänge. Var då? Tjärna Ängar? Bullermyren?

    Romme? Gylle…?

    Eller är det Ludvika som gäller…?

    Blir lite nostalgisk. Jag var reporter på Borlänge Tidning på 80-talet. 🙂

Kommentera

