Sams astroskola- Planeterna-Solen

 sun2.jpg

Jag tänkte i all anspråkslöshet försöka sprida lite astrologisk bildning här på bloggen genom att i korthet presentera de symboler som används inom våra dagars astrologi och tänkte börja med den mest betydelsefulla planeten- Solen.
Solen ligger ju alltid i det tecken man sägs vara född i.  Påståendet ”Jag är en Tvilling” betyder alltså helt enkelt att Solen stod i Tvillingarnas tecken vid tidpunkten för ens födelse. Och det här är ungefär allt som många av oss känner till om astrologin; ”vilket tecken man är född i”. Om de nio övriga planeterna, som var och en står för en psykologisk funktion, vet man i regel inget. Det är denna omständighet jag tänkte ändra på :D

Solen representerar i horoskopet Självet, anden, det som gör en till en unik individ. Den utgör vår identitet och vårt sätt att medvetet presentera oss för omvärlden. Solen har också att göra med vår kreativitet och det sätt på vilket vi möter vardagslivets utmaningar. I horoskopet kan Solen symbolisera ens biologiske far, ens make eller andra manliga influenser. Solen  har en kraftig energi och står bl a för auktoritet och ledaregenskaper. Det är genom den här planeten (inom astrologin kallas alla himlakroppar för planeter, fast Solen är en stjärna och Månen en satellit till Jorden) som vi manifesterar oss själva och vår vilja i den yttre världen.
Den majestätiska Solen styr också kungligheter och höga poster i samhället, liksom tecknet Lejonet och femte huset. Solen tillbringar ungefär en månad i varje tecken på sin runda genom zodiaken.


Om Sam Zodiac

Jag är 62 år och frånskild, numera i en ny relation. Jag bor i Hemse på Gotland i en lägenhet på den s k Tegelbacken, (alt Ghettot). Vartannat veckoslut brukar mina tre söner Joel, Birk och Leon komma hem till mig och tillbringa lite kvalitetstid här :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i Allmänbildning, Astrologi, Astronomi, Bloggning, New Age, Psykologi, Symboler och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Sams astroskola- Planeterna-Solen

  1. madonnan skriver:

    Hej Sam,

    så jättebra att du skriver lite om det och lär oss. Lite för trött är jag för att fatta så mkt, men det finns ju kvar. Och jag tycker uppriktigt att det är intressant, så jag lär återkomma och försöka förstå också :)

    Ha det fint!

  2. Sam Zodiac skriver:

    Kul att du uppskattar det, madonnan! Och, som du säger, det finns ju kvar så att man kan uppsöka det och plugga lite när andan faller på och man är upplagd för det! :)
    Ha det!

  3. Maddon:) skriver:

    Just det. Tur att du skriver!:)

  4. Sam Zodiac skriver:

    Ja, det är väl en evig tur, eller hur? :)

  5. Sam Zodiac skriver:

    Hahaha… Ja, sannerligen! Det har du helt rätt i Madonnan! Jag får väl skylla på min ADHD och svårigheterna att minnas/fullfölja påbörjade projekt, hehe… ;)

    Det kan förstås även förhålla sig så, att jag tyckte det var lite klent med feedbacken på pilotförsöket.

    Men visst kan jag tänka mig att fortsätta den här astrologiska inventeringen, även om det bara skulle vara en av mina läsare (du) som uppskattade den :D
    Lovar återuppta när rätt tillfälle infinner sig, OK..?

    Good Lord..! Var det hela tre år sedan jag skrev det där inlägget..?

Kommentera

