Hasselbackspotatisen- en kort historik

potatis.jpg

En av mina bloggvänner besökte Hasselbackens restaurant på djurgården igår. Jag bad henne kolla upp en sak som jag länge misstänkt (på goda grunder) 😉 , nämligen att den typ av bakad potatis som kallas Hasselbackspotatis hade fått sitt namn från näringsstället ifråga. Hon samtyckte och avlämnade rapport idag. Mycket riktigt. Det var på Hasselbacken som den här maträtten hade kommit till. Bakpotatis hade just slagit igenom och en viss rektor kom 1955 på att man borde kunna förkorta den långa tillagningstiden (c:a 1 tim) genom att skära skåror i de stora bakpotatisarna. Visserligen fungerade det inte riktigt som han hade tänkt, men maträtten blev ändå omåttligt populär och man började tillaga Hasselbackspotatis över hela riket. Klicka på bilden för recept!

Om Sam Zodiac

Jag är 64 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Storstockholm sedan en tid tillbaka och har med stort intresse strövat runt i närbelägna Gamla Stan med dess trånga gränder, uråldriga historiska byggnader och konstverk och med iPhone-kameran ständigt skjutklar. :) De senaste fem månaderna har jag emellertid återvänt till Sumpan (Sundbyberg) väster om storstan, där jag arbetade som bussförare på 70-talet. En del är sig likt, men inte speciellt mycket. :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria, effektiva mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i Allmänbildning, Botanik, Historia, Mat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hasselbackspotatisen- en kort historik

  1. susannna skriver:

    Så fick jag lite kunskap även denna morgon och det kanske är på sin plats, för jag har bara läst bloggar och lyssnat på musik den senaste timmen. Ute regnar det och jag njuter av en dag inomhus för det var länge sedan.
    Ha dé gott så här på söndagen. (jag har skickat solen mot Öland och Rödull, kan hända någon stråle hamnar på din ö också…..)
    Kram

  2. Sam Zodiac skriver:

    Jag får lätt en känsla av att man nog tvingas till att slakta spargrisen innan man avlägger ett besök på ett dylikt näringsställe:( Jaså, du åt inte Husets spcialitet? Får man fråga vad du åt, då? Nyfiken i en strut; Tvillingarnas signum 😀
    Kram, kram, Wendlish!

  3. madonnan skriver:

    Det var roligt att få veta, tack!
    Potatis är verkligen gott i alla dess former; bakpotatis, klyftpotatis, färskpotatis, kokt potatis, pommes frites, buljongkokt potatis….mmm 🙂

    Ha det bra idag!

  4. znogge skriver:

    Vi lagar det lite då och då men det var ett tag sedan så tack för påminnelsen!
    Ha en fin söndag!
    Kram

  5. Vakare skriver:

    Tack Sam! Nu behöver jag inte fundera på vad jag ska bjuda kompisen på när han kommer över nästa helg. Det var längesedan jag åt hasselbackspotatis. Det ser nästan onödigt gott ut!

  6. Sam Zodiac skriver:

    Misstänkte nästan det, ja! 😦 Kram ändå, Wendlish!
    Ja, du verkar vara en verklig potatisvän, Madonnan! 😀
    Ha en fin dag, du med!
    Be my guest, znogge! Have a nice sunday, too!
    Ja, visst kontrasterar den bra mot det mörka temat? 😉 Ha det så kul med polar’n och Bon appetit!

Kommentera

