Det var idag…

…den 5 november, fast året var 1935. Det amerikanska leksaks- och spelföretaget Parker Brothers släppte storsäljaren Monopol på marknaden för sällskapsspel. Och åtminstone i min generation och åtskilliga efterföljande är den lilla hunden, skon, bilen, strykjärnet, den höga hatten och fartyget välkända spelpjäser. Det amerikanska spelet har skissats efter Atlantic City, medan den svenska varianten har Stockholm som förebild.
I mitten av 1970-talet var jag och min kompis Rollo så politiskt röda som man kunde bli, ungefär. Till vänster om oss låg KFML(r) (Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna, revolutionär), som hade brutit sig ut ur KFML, den falang som jag och Rollo tillhörde, eftersom de ansåg att vi förde en mesig och revisionistisk politik. Vänstergrupperna förökade sig ju som bekant genom delning på den tiden. :)
Om du tror att denna politiska övertygelse hindrade oss att i Rollos hem i Bispberg, utanför Säter, med glödande iver hänge oss åt maratonmatcher av det råkapitalistiska spelet Monopol, så tror du fel! När jag påpekade det paradoxala i sammanhanget, muttrade Rollo sammanbitet: -Man måst’ väl fö’ fan känna sin fiende! med kraftig Vikastrand-dialekt. Och så rullade tärningen igen…

monopol.jpg

Den för de flesta av oss välbekanta Monopol-spelplanen

Lite Monopolkuriosa: Det längsta dokumenterade partiet varade i 70 dagar i sträck. Det genom tiderna dyraste Monopelspelet designades avAlfred Dunhill 1974, hade hus och hotell i silver och guld och såldes för 25 000 dollars.

 


Om Sam Zodiac

Jag är 62 år och frånskild, numera i en ny relation. Jag bor i Hemse på Gotland i en lägenhet på den s k Tegelbacken, (alt Ghettot). Vartannat veckoslut brukar mina tre söner Joel, Birk och Leon komma hem till mig och tillbringa lite kvalitetstid här :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 1930-tal, Allmänbildning, Egoorienterat, Historia, Jubiléer, Kommers, Kuriosa, Nostalgi, Pengar, Politik, Säter, Spel, Underhållning, USA, Vänner, Wikipedia och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det var idag…

  1. Tyra Tok skriver:

    Monopol är det absolut tråkigaste spel jag vet.
    Tacka vet jag frågespel!
    Kram :)

  2. Sam Zodiac skriver:

    Jo, jo… har man valet däremellan, så…
    Men det här blir ju något av ett strategispel när man väl kommer underfund med att allt inte går ut på att köpa upp Centrum och Norrmalmstorg (de dyraste gatorna), utan att det kan löna sig att satsa på Västerlånggatan och Hornsgatan (de billigaste) istället! Då kan man med lite tur åderlåta motståndaren på ett tidigt stadium och få grepp om spelet så småningom.
    Fast visst föredrar jag alla gånger frågespel; fullt klart!
    Kram! :)

  3. madonnan skriver:

    Jag gillar verkligen att spela Monopol och Fia än idag…
    :)

  4. Sam Zodiac skriver:

    Du är ju lika barnslig som jag, madonnan, hehe… Men vid Fia, där går nog min gräns i alla fall!
    (Försåvitt man inte spelar med ett litet barn förstås, som inte klarar något mer avancerat). :D

Kommentera

