Månadens soltecken- Leo- Lejonet

Som vanligt repriserar jag Månadens soltecken.
Plats på scenen alltså för:
(Ta-daaa…!)

Lejonet

jo_wall_leo.jpg

Liksom vid förra solteckenpresentationen (Cancer/Kräftan) står Josephine Wall för illustrationen. Ett klick på bilden tar dig till hennes hemsida.

Det kungliga Lejonet är zodiakens femte tecken och dess element är eld, så Lejonen hör till de människor som i första hand upplever omvärlden genom sin intuition, sin kreativitet och sitt temperament.
Eftersom Lejonet är ett fast tecken, kan det ta sin tid innan de ändrar på invanda beteendemönster. De styrs av Solen och när ett Lejon är i balans, utgör de automatiskt den punkt kring vilken människorna samlas på t ex ett party eller någon annan sammankomst. Då utstrålar de välvilja och engagemang, generositet och storsinthet.
Men bevare oss väl för ett Lejon i obalans! Då kan man snacka om lokala åskväder! Och likaväl som det balanserade Lejonet attraherar folk, så får det obalanserade och misslynta Lejonet dem att fly fältet när rytandet hörs.
Lejonet är skådespelartecknet och många med konstnärliga yrken har sin Sol här.
Om inte ett Lejon hittar en kanal för sin stora kreativitet, så blir han eller hon ganska olycklig. Visst finns en naturlig lättja med i bilden (tänk bara på savannens Lejon som ligger och dåsar under skuggiga träd!), men den skapande driften måste få sitt utlopp för att Lejonet ska kunna må bra. Lejonet, i egenskap av ett eldtecken, är aktivt.
Över huvud taget kan man säga att Lejonet, liksom även de två övriga eldtecknen- Skytten och Väduren- måste känna att något stimulerande är på gång, om de inte ska tappa sugen och bli melankoliska.
Om du vill ligga bra till hos ett Lejon, så kom ihåg att de är svaga för smicker och komplimanger! smileywink.gif

Kolla gärna på dagenshoroskop.nu om du vill få mer info om Lejonets tecken!

Ännu mera  info om Lejonet (dock på engelska), hittar du här.

Och varför inte spana in vad intuitiva astrologen Teresa Rexlin säger om det aktuella celesta läget på sin astroblogg? Om du är sugen på ytterligare info om vad som händer i astro-nuet i Teresa Rexlins tappning finns det här.

Men för mitt eget vidkommande är det just nu faktiskt hyfsat bra läge att gå ut på baksidan av huset och återknyta bekantskapen med den ”planet” som styr Lejonets tecken- Solen! :)

(Inom astrologin kallas ju såväl Solen -som egentligen är en stjärna, astronomiskt sett- som Jordsatelliten Månen för planeter).

Om Sam Zodiac

Jag är 62 år och frånskild, numera i en ny relation. Jag bor i Hemse på Gotland i en lägenhet på den s k Tegelbacken, (alt Ghettot). Vartannat veckoslut brukar mina tre söner Joel, Birk och Leon komma hem till mig och tillbringa lite kvalitetstid här :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i 2000-tal, Allmänbildning, Astrologi, Astronomi, Bloggning, Förutsägelser, Informationsåldern, Kommunikation, Kunskap, Livet, Livsåskådning, New Age, Rymden, Symboler, Tips, Underhållning. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Månadens soltecken- Leo- Lejonet

  1. rodull skriver:

    Smyger in och säger godnatt…och ger dig en lång kraaaam!*ler*

  2. Sam Zodiac skriver:

    Mmm…Kram tillbaka, rödull! ;)

  3. znogge skriver:

    Intressant läsning för ett lejon!
    God natt för i dag!

  4. Sam Zodiac skriver:

    Hehehe…kan tänka mig det, znogge!
    Go’natt!

  5. ::: sinkadus ::: skriver:

    En rätt ovanligt smickrande text om Lejonet, i stort så känns den faktiskt väldigt positiv …

    Kan det kanske bero på att det finns många lejon som strövar omkring i din närhet? :)

  6. Sam Zodiac skriver:

    Hehe..Kul att du säger det, sinkadus! Dels märkte jag själv en viss positiv slagsida vid genomläsningen, dels kommenterade min bloggvän Wendla igår kväll http://wendlish.wordpress.com/ på nästan exakt samma sätt som du gör nu!
    Och, ja..hela bloggen vimlar av Lejon (inklusive exet Agapanthus), så möjligen har det med saken att göra! ;)
    Ha det!

  7. Miss Terious skriver:

    Lova att du skriver om Jungfruns tecken sen!
    Inte fasen kan jag tolka kartor men prova gärna med ett kort igen, kanske det funkar nu. ;) Datorn är kryare. :)
    Kram!

  8. madonnan skriver:

    Intressant…har du skrivit om fiskarna än…?
    :)

  9. Sam Zodiac skriver:

    Ja, det är klart att jag ska skriva om Jungfrun, MissTerious! Jag försöker hålla mig någotsånär aktuell, såtillvida att jag skriver om det tecken som Solen för tillfället befinner sig i. Och jag hann ju faktiskt med Lejonet, även om det var på håret! ;) Ska försöka styra upp det här lite, så Jungfrun kommer nog snart. Jaså, du törs chansa på Magnus Fotovykort igen, hehe..? Ja, men den här gången kopierar jag texten innan jag skickar. Utifall att! ;)
    Kram!

    Nej, Madonnan. Jag tycks ha startat med Tvillingarna, så det dröjer väl ett tag. Men den som väntar på något gott…;)
    Men en tröstande Kram! får du.

  10. Witchbitch skriver:

    Ja det var en fin beskrivning av Lejonet! Jag är ju som bekant det, och sen så har jag ascendenten i jungfrun och månen i kräftan. Det kan bli lite jobbigt ibland. ;-)
    tack för en väldigt intressant blogg!
    kram

  11. Sam Zodiac skriver:

    Wow! Du kan ju din kartas viktigaste features utantill, Witchbitch! Det är inte så ofta man stöter på folk som besitter en så pass god astrologisk bildning, minsann! Ja, hehe…jag kan förstå att det uppstår en och annan inre konflikt med de konstellationerna. Men ligger Solen i 12:e eller 11:e huset? Jungfruascendent har nog de flesta som är födda här i Sverige (inklusive undertecknad). Det är väl en förklaring till vår nationalkaraktär, skulle jag tro. ;) Månen hör ju hemma i Kräftan och bör ge dig ett rikt känsloliv och stor mottaglighet.
    Kul att du gillar bloggen!
    Kram!

  12. Pingback: J K Rowling visade BH:n i Hollywood « Sam Zodiac’s Blogg II

  13. Znogge skriver:

    Ett lejon tackar för intressant läsning!

  14. Sam Zodiac skriver:

    Hmmm… har i o f s mina misstankar om att även denna läsning var repriserad s a s, haha…. (Möjligen med undantag för vissa aktuella tillägg)
    Men ibland måste man läsa grejor flera gånger innan det fastnar något.
    I vilket fall tackar jag för omdömet!
    Ha det nu så gott i er lilla turistinvaderade ”håla”, som jag tycker verkar mycket trevlig, Znogge!

  15. Znogge skriver:

    Nog har jag läst det tidigare men det skadar aldrig med en påminnelse!

    Ha det gott själv!

  16. Rozie skriver:

    Tittar in och säger ”Hej!” :D
    Hoppas allt är bra med dig!
    Önskar dig en trevlig sommar! Ha det gott! / Rozie

  17. Amlor skriver:

    Bevare mig väl från Lejon! Granndamen är 68 år och en otroligt duktig konstnär men vad hon pratar….blablabla, alltid jag, jag, jag. Det går inte att få en syl i vädret, tråkigt nog.
    Min svägerska är en annan typ av Lejon, dominant så det förslår. Mycket utmattande. :-)

    När kommer jungfrun, när kommer jungfrun??
    Va! Är jag egotrippad? Intedå! ;)

    Två fenomenalt bra konserter med U2 har jag sett nu, så nu kan jag dö lugn. ;)

    Kram på dig, Sam :)

  18. Ingrid skriver:

    Hej Sam!

    Ingrid här. Hoppas allt är bra med dig!
    Fick ditt sms, kunde inte svara, så jag gör det här på datorn istället. :)

    Hittade en rolig länk som jag tror du antingen sett eller skulle tycka om: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article266083.ab

    Bra där! Vill också prova för min muskelvärk. Hoppas det blir legaliserat!!!

    Kram kram

    Ingrid

  19. Sam Zodiac skriver:

    Mmm… det kan man verkligen hoppas! Det lustiga är, att enligt Carl Johan Calleman, vår främste auktoritet på Mayakalendern och därtill hörande frågor, hävdar att samma dag det kaliforniska valet om legalisering/beskattning av marijuana går av stapeln- den 2 november i år- så går Jorden in i den sista galaktiska dagen!

    Bra tecken, tycker jag! :D

    Tack för kommentaren och den intressanta länken!
    :)

Kommentera

