Månadens soltecken- Cancer/Kräftan

I min artikelserie om zodiakens soltecken är nu turen kommen till Kräftan-
eller Cancer, som det heter på latin- det fjärde tecknet i djurkretsen.
Sajten kewlwallpapers.com och
Josephine Wall står för illustrationerna.
Ett klick på bilden tar dig till deras respektive hemsidor.


Idag -i Förändringens År 2011-går Solen in i Kräftans tecken och når därmed Kräftans vändkrets- en linje som går genom afrikanska Sahara, Arabiska halvön, norra Indien och södra Kina samt över Mexico och Karibien och längre norrut än så kommer inte vår sol. ”Kräftans vändkrets”, heter det ju, vilket innebär att solen vänder och går ner mot ekvatorn igen. För vårt vidkommande innebär det att vi fr o m idag- på årets längsta dag- går mot mörkare tider igen- suck..! :(

jo_wall_cancer.jpg

Känslomässig ledare

I midsommartid (vid sommarsolståndet, när vi upplever årets längsta dag och kortaste natt), går Solen in i Kräftans tecken.
Kräftan är det fjärde tecknet i zodiaken. Det är ett kardinalt (ledande tecken) och hör till vattenelementet.
Människor som är födda i vattnets element möter livet i första hand genom sina känslor.
De har för det mesta en väl utvecklad sensitivitet och går oftast runt med ”antennerna ute”.
En person med Solen i ett vattentecken (Kräftan, Skorpionen eller Fiskarna) går oftast efter de ”vibbar” som han eller hon mottar från olika personer.

Kräftan är det mest mottagliga tecknet, men mycket lättsårad. När Kräftan blir sårad, drar den sig snabbt inom sitt skal och kan vara besvärlig att locka ut igen, så se upp med vad ni säger till representanterna för detta emotionellt sårbara tecken! ;)
Kräftan har sämsta pokerfejset i hela zodiaken. Deras ansikten går att läsa av som en öppen bok, om man bara har de mest elementära kunskaperna i människokännedom.

Lynnig beskyddare

De är ofta lojala, sentimentala och lokalpatriotiska och beskyddande mot dem de älskar. Mestadels har de ett osedvanligt gott minne.
Kräftan styrs av Månen, som ju heter Luna på latin.

Månen (med alla sina faser) styr Kräftans tecken.

Månen (här ovan med alla sina faser) styr Kräftans tecken.Klicka och lär mer om Månen!

Och lynnighet (ett ord som ju är härlett från Luna) är en av Kräftans mest framträdande egenskaper. Kräftans humör kan skifta, precis som ebb och flod.
Om planeten Merkurius (tänkande och kommunikation) hos någon ligger i Kräftans tecken, minns personen ifråga i bilder och när han eller hon erinrar sig en förfluten händelse, spelas denna upp i repris för dessa Merkurius-i-Kräftan-individer, liksom på en inre bildskärm.

USA är en Kräftnation…

Den gren av astrologin som kallas mundan (världslig) och sysslar med astrologiska aspekter på olika nationer, ger vid handen att t ex USA är en Kräftnation.
Om vi tittar närmare på landet, ser vi att många av Kräftans särdrag mycket riktigt finns representerade i den nordamerikanska nationalkaraktären.
Kräftan är zodiakens ”mamma”; beskyddande och omhändertagande. Därför är det föga förvånande att ett av de skällsord som upprör allra mest i USA är ”motherfucker”. Det innebär ju en förolämpning mot den heliga moderssymbolen.
Mother’s applepie, nationell stolthet och patriotism, stora kvinnobröst (Kräftan styr dessa) och sentimentala Hollywoodfilmer samt MacDonalds hamburgare och CocaColas läskedrycker (Kräftan styr mat och dryck) hör ju som bekant till några av USA:s kännetecken.

…och Stockholm är en Kräftstad

Även städer har astrologiska soltecken där de anses höra hemma. Venedig, Amsterdam och Stockholm t ex har ju ett stort inslag av vatten i stadsbilden, så lite logiskt är det ju! :D
Jag har hört och sett påståendet om att Stockholm skulle styras av Kräftan från många håll. Den engelska sajten Aquamoonlight har uppgiften på sin sida om Kräftan, t ex.

Mera (engelskspråkig) info om Kräftan hittar du här!

Mera (engelskspråkig) info om Kräftan hittar du här!

Ännu mera  info om Kräftan hittar du här.

Och här…

Eller varför inte på astrology-online-siten??

Mer aktuell info om Solens intåg i Kräftan 2011 finns här.

Om Sam Zodiac

Jag är 63 år och frånskild, numera i en ny, varm relation. Jag bor i Hemse på Gotland i en lägenhet på den s k Tegelbacken, (alt Ghettot). När tillfälle ges brukar mina tre söner Joel, Birk och Leon komma hem till mig och tillbringa lite kvalitetstid här :) Mina intressen framgår ganska tydligt av bloggens innehåll; Utveckling, såväl på det personliga/spirituella planet som det globala.New Age, astrologi, Illusioner, foto samt drogdebatten, där jag efter bästa förmåga drar mitt strå till stacken för att försöka skapa opinion när det gäller att legalisera den växt som så småningom med stor sannolikhet kommer att rädda vår miljö och ge biverkningsfria mediciner- hampan! Såväl den industriella varianten som den indiska.
Det här inlägget postades i Allmänbildning, Astrologi, Bloggning, Egoorienterat, Elementen, Fiskarna, Kräftan, Kunskap, Livet, New Age, Psykologi, Skorpionen, Utbildning, Vattenelementet, Zodiaken och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Månadens soltecken- Cancer/Kräftan

  1. madonnan skriver:

    Hej,

    Så intressant och eftersom jag har ett kräftbarn känner jag igen en hel del,men inte allt. Känner även igen mig själv i det här- kanske för att jag också är ett vattentecken (Fisk)?

    Däremot undrar jag om det inte är Kräftan först den 22:a? Eftersom någon mig mkt närstående alltid har fyllt den 21:a juni och är Tvilling…? :roll:

    Trevlig söndag!

  2. Sam Zodiac skriver:

    Hej, Madonnan! :)
    Just när jag skriver dessa rader, står Solen 0ᵒ10’12″, d v s 0 grader 10 minuter 12 sekunder i Kräftans tecken.
    Solen rör sig inte med ett urverks precision, utan går in i tecknen med någon dags skillnad från år till år.
    Inom astrologin finns en företeelse som kallas Solar Return Chart. Det är ett horoskop som ställs på precis det ögonblick då Solen befinner sig på samma grad, minut och sekund som i födelsehoroskopet. Detta nya horoskop blir då ett personligt årshoroskop, som visar var det huvudsakliga fokuset kommer att ligga för horoskopets innehavare fram till hans eller hennes nästa födelsedag.
    När man ställer en sådan karta, visar det sig ofta att man egentligen fyller dagen före eller dagen efter det man räknar som sin födelsedag! :)
    Det här är också skälet till att man kan få se olika uppgifter i t ex veckotidningar om när ett tecken börjar respektive slutar.
    Hoppas att det här klargjorde fenomenet! :D
    Ha en fin söndag, du också!

  3. madonnan skriver:

    Tack.
    Jag förstår, men inte riktigt ändå… :roll:

  4. madonnan skriver:

    Ok. NU förstår jag! :lol:

  5. Sam Zodiac skriver:

    Jag väljer att tolka din kommentar positivt, OLESSIA :D

  6. Sol Nordkvist skriver:

    Hejsan Sam! Alltid kul att läsa dina inlägg.
    Själv har jag roat mig med att skapa en ny blogg. Du hittar den på mylittlesun.blogg.se

    Kram!

  7. Sam Zodiac skriver:

    Tjena, Sol!

    Oki, får kolla in den, då! :D

    Lycka till med bloggandet!

    Hälsa!

    Kram!

  8. Kao skriver:

    Min pappa var kräfta och han var en underbar människa. Han värnade verkligen familjen, trots svår, obehandlad PTS(posttraumatiskt stressyndrom) från kriget.

    Ha en skön, solig dag och besök gärna min blogg ”Betraktelser”
    Kao

  9. Klösan skriver:

    Oj så mycket att läsa och så mycket att ta del av….
    Måste ta mig tid att lyssna på indian musik och laga DNA….vem behöver inte det????
    Kan du rekommendera något meditativt till mig, som skulle passa min krångliga natur…….?????

    Kramar Klösan

    • Sam Zodiac skriver:

      Haha… Inte vet jag om din natur är krångligare än många andras, Klösan? Men det vimlar av schysst meditativ musik ”därute”! Och då menar jag förstås på nätet.

      Här t ex, hittade jag en (förmodligen amerikansk) sajt som har en egen topp-tio-lista på meditations-videon från YouTube. Sidan gick förresten att översätta till svenska och visst blir vissa meningar fortfarande lite tokiga, språkligt sett, men i det stora hela funkar det rätt så bra, faktiskt! :)

      http://translate.google.com/translate?hl=en&langpair=en|sv&u=http://www.mymeditationgarden.com/

      Nu har väl kanske inte jag samma uppfattning som sajtens innehavare om vilka videon som är bra, hehe..
      Men visst kan jag friska upp minnet hur din karta ser ut och återkomma med mera specialsydda tips!

      Kram så länge!

  10. Marta skriver:

    Hej, jag har också hört att Stockholm är påverkad av Kräftans tecken. Kan du mer om geografiska platser
    och påverkan astrologiskt? Jag försöker finna info omkring detta, men lyckas inte. Jag vill veta mer om detta,
    har du möjligen några tips?

Kommentera

